Verkoper is opdringerig

Joke.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verkoper is opdringerig

#1 , 01 mar 2019 10:05

Hallo

wij hebben vorig weekend een bod op een huis gedaan. Deze is aanvaard. Het huis wordt zonder hulp van een makelaar verkocht.

De verkoopster gaf van in het begin te kennen dat ze wat ongeduldig was en we voelden wel dat ze alles snel wilde doen omdat ze in april al naar haar nieuwe woning gaat. Nu beginnen we te merken dat ze toch wel zeer snel wil gaan. Een beetje té snel naar ons gevoel. Zo snel dat alles gewoon maar door onze strot wordt geduwd om er langs haar kant zoveel mogelijk voordeel uit te halen.

Het compromis is al opgemaakt door de notaris en nu wil ze zo snel mogelijk samen komen om het te tekenen. Echter, wij hebben de komende twee weken geen tijd. We wonen ook zeer ver en hebben ook kinderen. Als we dit zeggen worden ze enorm boos en opdringerig. Alsof we maar moesten weten dat we nog geen week geleden dat huis zouden kopen en anders maar niet moesten bieden. Ze vinden niets een geldig excuus om het twee weken uit te willen stellen, we krijgen allerlei verwijten en beschuldigingen naar het hoofd. Ze worden echt paranoia.

Ik denk dat ze bang zijn dat we het willen rekken en het verlijden van de akte uitgesteld wordt. De angst dat we de koop pas ver na haar verhuis willen doen, lijkt groot aan haar kant. Wat begrijpelijk is. Alleen hebben we al te kennen gegeven dat we gerust een middenweg willen vinden. Dat ergens in juni het verlijden van de akte tekenen, haalbaar kan zijn. We willen dit zelfs laten opnemen in het compromis.

Hebben we het recht om te verlangen dat we het compromis pas pakweg 22 maart tekenen?


Nogmaals. Het bod is nog geen week geleden gedaan. We zijn toch niet onredelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joke.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2019 10:08

Het gaat trouwens om een zeer uitegbreide aan/verkoopbelofte in plaats van een compromis. Ze wachten nog op gegeven van de stad.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 01 mar 2019 10:14

Bevestig nog eens per mail dat u wel degelijk wil kopen binnen een redelijke termijn, dat haalt de paranoia hopelijk wat weg.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 mar 2019 12:17

Stel best een eigen notaris aan. Die kan u alvast helpen om onnauwkeurigheden of fouten uit de compromis en de akte te halen.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 01 mar 2019 17:10

Indien u niet koopt, hangt u eraan voor 10% van de aankoopprijs. Ik snap dus niet waarom die persoon zo opdringerig is.

Maak er u niet druk in, zou ik zeggen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#6 , 01 mar 2019 19:09

Best kan u inderdaad uw eigen notaris aanstellen. Zeg de verkoper dat uw notaris namens u optreedt. En dat ze met hem/haar moet afspreken. U kan aan uw notaris gerust uw desiderata meedelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Scorpio
Berichten: 242

#7 , 13 mar 2019 14:09

Heb je een schriftelijk bod gedaan dat aanvaard is? Je zegt een uitgebreidde aankoopbelofte en je wacht nog op gegevens van de stad. Dus het is niet zeker dat het doorgaat? Tja, toen ik mijn huis verkocht heb, heb ik na aanvaarding van het bod ook snel een document opgemaakt dat door beide partijen is ondertekend (waar ook eventuele opschortende voorwaarden in vermeld worden). Ik zou niet content geweest zijn moest de koper twee weken gedraald hebben. Als jij dan toch niet koopt is ze minstens 2 weken verloren hé.

Terug naar “Kopen”