Wie moet factuur betalen - betwisting

Lupido
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Wie moet factuur betalen - betwisting

#1 , 26 feb 2019 18:12

Bij de verkoop van huis kwam er via immokantoor een firma langs voor de opmaak EPC. In overeenkomst met immo staat dat ik die factuur moet betalen.

Omdat het EPC abnormaal hoog uitkwam, stuurde immokantoor mij een mail dat ik de factuur EPC niet hoefde te betalen en dat ze een tweede opinie wilden van een andere firma die ik ook niet hoefde te betalen.
Immo regelde dat ik een nieuwe aangepaste factuur kreeg. (Enkel elektrische keuring hoefde ik te betalen)

Die tweede opinie door andere firma is er nooit geweest maar de oorspronkelijke firma is op vraag van immo een tweede maal langsgeweest (firma was ook vragende partij om nog eens langs te komen) en heeft het EPC attest aangepast. Ze hadden de dakisolatie niet correct in rekening gebracht en bij het tweede bezoek hebben ze enkel het dak bekeken.

Het aangepaste EPC is iets beter (verschil van 70) en nu krijg ik toch een nieuwe factuur voor betalen van EPC attest.

Immo stelt dat ze enkel wou tussenkomen gezien de slechte score en met de verbetering van het attest vinden ze dat ik toch moet betalen. Ze verwijzen oa naar de overeenkomst waarin staat dat ik het EPC attest moet betalen.

Ik vind dit een staaltje van omgekeerde logica, zeker gezien het feit dat immo de tweede opinie ook wou betalen. Nergens stellen ze dat ik toch zou moeten betalen bij een beter EPC attest.

Wie heeft er gelijk?
Immo die stelt dat de overeenkomst moet gevolgd worden of ik die stel dat immo na opmaak EPC per mail zelf heeft aangeboden de kosten EPC te betalen, en ook de tweede opinie.
Laatst gewijzigd door Lupido op 26 feb 2019 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 feb 2019 19:59

Wettelijk dient de verkoper dat te betalen. Omdat de Immo meende dat er iets niet klopte met dat hoge cijfer hebben ze u verder geholpen als service. Daarom moeten zij toch uw EPC niet betalen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 26 feb 2019 20:07

En maar palaveren…. Hoeveel percent maakt die 70€ nu uit op de prijs van dat huis ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 26 feb 2019 20:10

Ik denk niet dat die 70 EUR een prijsverschil is maar de verbetering in de EPC waarde.
Zoals ik het begrijp zei de immo van niet te betalen zolang de EPC score niet werd aangepast.
Maar nu is dat toch geregeld?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lupido
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2019 21:06

@thomas: de immo stuurde een mail waarin ze zwart op wit schreef dat immo de factuur voor EPC op zich zouden nemen.

Hier de letterlijke mail van immo:

'I.v.m. het EPC hier in bijlage zijn we enorm teleurgesteld en nemen daarom de kost ervan op ons. Ik heb hiervoor intussen een creditnota gevraagd bij Firma X, die ze u zo snel mogelijk zouden bezorgen.

Om zeker te zijn dat er geen fouten gemaakt zijn door de EPC-verslaggever en de klanten in de toekomst correct te kunnen informeren, zou ik graag een tweede opinie hebben van een ander bureau.
Deze kost neem ik dan ook op Immo X. Graag uw toestemming om dit te laten uitvoeren.'

Tot zover de mail.

Op mail stellen ze dus duidelijk dat het immokantoor de kost op hun gingen nemen, wat ook gebeurd is, mijn factuur is aangepast.
Een dikke week later gebeurd er door firma EPC een aanpassing en opeens krijg ik toch een factuur voorgeschoteld, terwijl er een creditnota is opgesteld voor datzelfde EPC en de andere diensten al betaald.

Dan heb ik toch voldaan? De tweede opinie ging immo ook immers volgens mail betalen, zonder voorwaarden.

Zie ik het verkeerd?

Lupido
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2019 21:08

En maar palaveren…. Hoeveel percent maakt die 70€ nu uit op de prijs van dat huis ?
Het gaat niet om 70€, maar een verbetering van 70 op het EPC attest.

Lupido
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2019 21:12

Wettelijk dient de verkoper dat te betalen. Omdat de Immo meende dat er iets niet klopte met dat hoge cijfer hebben ze u verder geholpen als service. Daarom moeten zij toch uw EPC niet betalen.
Als je de mail van immo hierboven even leest, dan nemen ze toch de kosten van EPC op hun.
Alsook kosten van een tweede opinie.
Nu de tweede opinie gebeurd is, krijg ik toch de kosten voorgeschoteld.

Terug naar “Kopen”