Hond op eigendom appartement

seru
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hond op eigendom appartement

#1 , 20 feb 2019 00:43

Beste,

X aantal jaren geleden een appartement gekocht samen met mijn vriendin. Tweetal jaren terug een hond aangeschaft en daar zijn de problemen verder ontwikkeld met mijn onderbuur.

Deze had al blijkbaar enorme last van ons, mails sturen dat we te luid waren, tijdstippen bijhouden wanneer mijn visite vertrekt / aankomt, vriendin uitmaken dat ze niet mag roken op balkon, zeggen dat ik geen toegang heb tot de garages ook al heb ik toestemming van een garage eigenaar om deze te gebruiken etc.. een enorm irritante onderbuur om het plaatje duidelijk te maken.

Nu is het zo op de algemene vergadering vorig jaar haalde deze aan dat er geen honden mogen gehouden worden in het appartementsgebouw doorverwijzend naar de besluiten van de AV in 2006.

Hierna was er een stemmen telling van de 7 andere bewoners en ééntje stemde er tegen dat ik mijn hond niet zou mogen houden. In het verslag van deze algemene vergadering staat er letterlijk "De AV beslist om geen procedure te starten voor de gedwongen naleving van deze bepaling van het reglement van inwendige orde."

Nu is het vorige week weeral tot een aanvaring gekomen en deze brulde het uit dat hij al verdere inlichtingen had genomen tegen mijn hond en dat ik me al ging mogen vasthouden voor de volgende AV volgende maand.

Nu is mijn vraag, kan deze mij concreet iets maken? Dit word echt enorm uitputtend en het escaleert deze blijft mij maar voortdurend uitdagen en komt zagen over letterlijk alles. Kan dit onderwerp iedere vergadering terug uit de gracht gehaald worden? Kunnen ze ieder jaar een stemming doen over het lot van mijn viervoeter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2019 09:19

Met de nieuwe wetgeving kan 1 persoon normaal de beslissingen niet meer tegenhouden maar hij kan het wel steeds op de agenda laten zetten. Als hij iets op schrift heeft gezet over bijhouden bezoek enz. en je kan dit aantonen is dat wel inbreuk op wet privacy. Wat hij wel als enkeling kan is lawaaihinder op ongepaste uren laten vaststellen en dan kan je een gas boete krijgen. Zelfs als hij meerderheid vindt om de hond te laten verwijderen, hoe gaat hij dat dan aanpakken? Ik denk veel gebrul maar weinig concreets

seru
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2019 12:29

Oké, ik had ook ergens teruggelezen in de regels van het gebouw dat er kan een dwangsom opgelegd worden van 200 BF / dag. Aangezien het in Belgische frank nog staat en dit compleet absurd lijkt dat ik boetes kan krijgen van de syndicus denk ik dat deze dan ook niet wettelijk is, correct? De stemming was om een procedure op te starten, met name naar het vredegerecht stappen, maar deze kan me ook normaal toch niet veel maken? Hij moet overlast kunnen bewijzen via vaststellingen van de wijkagent bijvoorbeeld is dit juist? Alvast bedankt.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 feb 2019 16:30

Hij kan dat enkel maar vragen aan de VR om dat toe te passen. Zelf kan hij NIETS.
Zorgt uw hond voor problemen? Blaf hij 's nachts? Is er een dierengeur in de trappenhal of inkom? Hoort hij hem trippelen over de vloer?
Indien niet, laat hem dan maar verder zeveren. De rechters zijn tegenwoordig veel toleranter tov dieren houden in een appartement, tenzij het natuurlijk zo'n groot koebeest is.
Als hij nog eens brult, neem het dan op . Kan je aan de rechter laten horen in geval van een rechtszaak.

seru
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2019 17:31

Neen de hond is afgericht, blaft niet en is niet agressief en kan overdag perfect alleen zitten. Onze terrassen hebben glas rond om rond. Ik had deze eens gewassen deze zomer maar er waren enkele druppeltjes naar beneden gelopen. Heeft hij me ook komen volschelden dat mijn hond volgens hem op terras zijn behoefte doet en volgens hem de urine naar beneden loopt. Heeft hiervan ook foto's laten rondgaan op de AV maar werd hiermee vierkant uitgelachen want het was gewoon water. Gelukkig weet de rest hoe hij in elkaar zit.

Het is gewoon puntjes op de 'i' met die vent. Als voorbeeld waardoor het escaleerde vorige week, ik heb een overeenkomst met een eigenaar van een garage als ik op reis ben ik mijn wagen voor zijn garage mag zetten. Hierover komt hij ook zagen want volgens hem heb ik geen 'recht' om op de binnenkoer te komen aangezien ik geen garage bezit / huur. Dit appartement is mijn eerste woonst maar weet alleszins dat ik nooit geen appartement meer koop achter deze.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 feb 2019 17:40

Laat u niet beïnvloeden door 1 kwaaie bovenbuur. Bij een huis kan ja identiek hetzelfde voorhebben met uw buren. Daar zijn zelfs nog meer mogelijkheden om u den duvel aan te doen.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2019 07:51

Als jij geen autobergplaats hebt, is het jou idd niet toegestaan om daar ruimte in te nemen. De eigenaar van de bedoelde autobergplaats heeft niet het recht om gemeenschappelijke delen door jou te laten innemen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 feb 2019 09:59

Waarom niet als die bewoner die ruimtes tijdelijk ter beschikking van TS heeft gesteld/gratis verhuurd. Hij had dat wel op papier moeten zetten

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2019 12:22

Als de garage-eigenaar bevestigt ( liefst schriftelijk ) dat seru gebruik mag maken van zijn garage; heeft deze degelijk toegang tot die delen. Aanrader zoals Mava105 meldt; schriftelijk toelating geven en dan wordt hij ook gebruiker.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 feb 2019 12:25

#9 opmerking bij mijn reactie : auto mag wel niet op een gemeenschappelijk deel geplaatst worden, wel op zijn garageplaats oppervlakte. Voor gemeenschappelijke delen heeft hij wel de toelating van de VME nodig.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 feb 2019 06:01

Dit is wat ik eerder zei maar het is hier niet altijd de goede gewoonte om opmerkingen eerst grondig te lezen en dan pas te becommentarieren!

Terug naar “Kopen”