recht op inzage expertiseverslag

ID86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

recht op inzage expertiseverslag

#1 , 15 feb 2019 14:35

we kochten onlangs een woning aan die geklasseerd staat als beschermd monument. Na het tekenen van de lening, komt de bank met de vraag voor een expertise voor het bepalen van de premie van de brandverzekering; uiteraard door hun betaald.
We verzekeren ons voorlopig met maandpolissen voor het aankoopbedrag van de woning.

De expert komt langs, wandelt 5min rond in het huis terwijl hij nota's maakt op zijn tablet zonder ons enige vraag te stellen.
Maandenlang vernemen we hier niets van.

Tot afgelopen week wanneer we ineens te horen krijgen dat de waarde van onze woning op +/- het dubbele wordt geschat van de aankoopprijs die wij betaalden met dus als gevolg een behoorlijk hoge premie.
Geïnteresseerd hoe men aan dit bedrag komt, vraag ik waarop dit gebaseerd is maar men vertelt mij zeer vaag "ja er zijn hoogwaardige materialen gebruikt'. Op de vraag om het expertiseverslag mogen in te kijken krijg ik een "nee".

Is er een manier om hier toch meer duidelijkheid in te krijgen? We blijven nu immers met een wrang gevoel achter; we willen ons zeker niet onderverzekeren, maar ook niet jarenlang superhoge premies betalen wanneer dit mogelijks niet nodig is.

Iemand inzichten/advies/gelijkaardige toestand meegemaakt?

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 15 feb 2019 14:50

Lijkt mij normaal, de waarde van een monument ligt laag door alle verplichtingen (weinig rechten) inzake onderhoud (wist je voorbeeld dat je de vloeren met een droge borstel moet vegen, zeker niet met nat), gebruik en restauratie (renovatie is uitgesloten of zeer moeilijk) Ik kan mij voorstellen als er eens een brand uitbreekt dat de restauratie een veelvoud (alleen al de expertises voor de originele afwerking te bepalen) bedraagt van een ander huis.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 feb 2019 16:07

Iedere maal dat je de ramen wil schilderen (als het er houten zijn, zal je een vergunning moeten aanvragen. Telkens met een volledig dossier. Na lang wachten kan je er dan wel subsidies voor krijgen. Heb ooit eens voor een beschermd pand op de Suikerrui in Antwerpen subsidie moeten aanvragen voor het vervangen van alle ramen in de voorgevel.. Moest gebeuren via een officiële Europese aanbesteding,

Je bent verplicht de minst dure te nemen, en dan is het wachten. Na 8 maanden maar besloten de werken uit te voeren zonder subsidie. Op het gelijkvloers was een Horecazaak, en de renovaties in dat soort zaken moeten snel vooruit gaan. Zelfs dan nog zijn ze (monumentenzorg) wekelijks op alle vergaderingen aanwezig geweest en hadden tal van opmerkingen. Heb veel discussie gehad met die mannen en vrouwen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 15 feb 2019 16:41

U bent er dus niet gerust in dat u goed bediend werd?

Wordt het niet eens tijd om een goede makelaar aan te spreken voor prijsofferte voor een degelijke verzekering? Aan de hand van een offerte kan u desnoods eens de gegevens naast mekaar leggen.

Terug naar “Kopen”