Huis ruilen met vruchtgebruik?

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Huis ruilen met vruchtgebruik?

#1 , 13 feb 2019 10:49

In België wonen veel weduwes en weduwnaars heel alleen in reusachtig grote huizen, die kunnen ze niet verkopen om een ander beter aangepast huis te kopen omdat ze wel vruchtgebruik hebben maar slechts half eigenaar zijn.
Tijdens een opendeur dag van een nieuwbouw project zei de promotor dat het wel mogelijk is om mijn huis met hem te wisselen voor een gelijkwaardig appartement en het vruchtgebruik en mede-eigendom van de kinderen in dezelfde verhouding te bewaren. Is dat waar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 feb 2019 11:00

Lijkt me weinig waarschijnlijk. Maar op even in te gaan op de materie. De promotor heeft er natuurlijk alle belang bij om het marktsegment van weduwen/weduwenaars toch een woning te kunnen verkopen. Het lijkt me dus een verkoopsstrategie die er waarschijnlijk toe leidt dat de kandidaatkoper een snelle oplossing zoekt om zijn goed wél te verkopen. Want dat is er wel, al is het misschien geen snelle oplossing. Een weduwenaar mag de gezinswoning (waarvan de helft in vruchtgebruik) wel degelijk verkopen als de erfgenamen en de W het samen eens raken over de verkoopsprijs. De helft daarvan wordt dan op een speciale rekening gezet (waarvan de W het vruchtgebruik heeft) en over de andere helft beschikt de W vrij om een aangepast pand te kopen of zelfs te huren. De erfgenamen zullen deze werkwijze vermoedelijk apprecieren: want gedeeltelijk naakte eigenaar zijn van een grote (oude) woning brengt vervelende verantwoordelijkheden met zich mee waar men in de beste families zelfs gedoe mee krijgt. Een oude woning vragt vaak structurele herstellingswerken waar ze me voor moeten betalen. Als de W een nieuw klein pand koopt valt die verantwoordelijkheid weg. Ik vermoed dat deze promotor vooral serviceflats op de markt zet? Ik geef een tip mee: deze promoteren geraken hun serviceflats niet kwijt aan de straatstenen omdat de wetgeving daarrond beperkend is, niemand zal ze nog willen kopen. Want binnenkort worden de voorwaarden zéér beperkend. Een serviceflat mag namelijk énkel verhuurd worden als serviceflat en dat maakt het goed als investering totaal oninteressant.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2019 17:19

Beste,
Hartelijk bedankt voor de uitvoerige uitleg, ik dacht al dat er iets niet zuiver was, gelukkig heb ik niets getekend,
340m2 woonoppervlakte en grote tuin plus garage ruilen tegen 63m2 met een piepklein balkon.
Ik zal dus doen zoals iedereen en mij op het gelijkvloers knus inrichten en de 3 bovenliggende verdiepingen vergeten, 1 keer per jaar mijn zoon laten kijken of er geen lekken zijn.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 13 feb 2019 17:43

ging het inderdaad om serviceflats? Onlangs nog op de openbare radio geweest: er is blijkbaar een overaanbod en als je er eigenaar van bent en je wil het verhuren, kan dat alleen aan senioren. De Vlaamse overheid heeft een website gelanceerd waar duidelijk wordt omschreven welke serviceflats in regel zijn: http://checkassistentiewoning.be/
Practische tip mbt uw situatie: afhankelijk van de regio en omgeving waar u woont, is het mogelijk (even bij de gemeente navragen ) of u op de bovenliggende verdieping als studentenkamer kan inrichten en verhuren. Nog een mogelijkheid: de verdieping verhuren als redactieruimte voor een schrijver of copywriter.

Terug naar “Kopen”