samen kopen/alleen lenen

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

samen kopen/alleen lenen

#1 , 12 feb 2019 15:40

Ik kom net terug van de sociale huisvestingsmaatschappij waar ik een simulatie liet doen voor een sociale lening. Dit voor een huisje dat mijn partner en ik sinds begin deze maand op het oog hebben. Nu zouden we wel in aanmerking komen voor de lening, maar enkel op een termijn van 25 jaar, wat ons maandbedrag wel vrijveel verhoogd: we huren nu namelijk aan €525 en zouden dan ineens €673 moeten gaan afbetalen. Dit is best zwaar omdat ik zelf nog geen vast werk heb, en dus vaak terugval op mijn werkloosheidsuitkering die reeds het minimum bedraagd (€21/dag).

Vandaar dat ik dus ook vroeg waarom we niet op 30 jaar kunnen afbetalen, zodat het maandbedrag minder werd. Dit kan helaas niet aangezien mijn man wel goed verdiend en we met die €673 niet boven 1/3 van ons gezamelijk inkomen zitten, welke grosso modo €2200 bedraagd.

Daarop vroeg ik haar of er een mogelijkheid was dat mijn man de lening alleen afsloot, want dan wordt er natuurlijk ook enkel rekening gehouden met zijn inkomen en zit het maandbedrag wel boven 1/3 van zijn inkomen. Wat betekend dat er dan wel over een lening op 30jaar kan gesproken worden.Het zou er dan dus kortweg op aankomen dat wij samen het huis kopen, maar dat mijn man de lening op zich neemt, om een beter afbetalingsplan te verkrijgen. Volgens de consulente was dit inderdaad een optie, welke ze dan ook even berekende en uitkwam op €605/maand. Dat is natuurlijk al een pak haalbaarder. Maar, en nu komt het, dat zou wel fiscale implicaties kunnen hebben (woonbonus ec). En dat is nu dus mijn vraag hier: wat zijn juist die implicaties?

Is dit een goede strategie of zullen we onszelf hiermee in nesten werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 feb 2019 16:04

Naar woonbonus toe, zal inderdaad enkel uw partner de lening kunnen inbrengen in zijn personenbelasting en jij niet. Dit zorgt jaarlijks toch wel voor honderden euro's belastingsvermindering waar je geen beroep op kan doen.

Los daarvan: zou uw partner dan ook 100% eigenaar worden van de woning? Want daar zie ik een groter probleem. Als uw partner 100% eigenaar wordt, kan hij u uit de woning laten zetten als de relatie voorbij zou zijn (weliswaar moet dit dan voor de vrederechter komen als je zelf niet vertrekt, maar in principe heb je op zo'n moment weinig rechten).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2019 17:44

Voor zover ik de denkpiste van de consultente verstond, zouden we de woning samen kopen en dus beiden onze naam onder de compromis/akte zetten.
Zijn we dan beide eigenaar? of is enkel diegene die (de lening) betaald de eigenaar?

Wat ik me ook afvroeg, zal die woonbonus nu bij mij wel van toepassing zijn, aangezien ik de laatste jaren steeds een heel laag inkomen (onder 9000) had op mijn belastingsbrief en waardoor ook steeds het huwelijksquotient van kracht was en we dus al ruim terugkregen van de taxen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 12 feb 2019 21:56

Is een slechte strategie geen enkele instelling zal toestaan dat u niet mee optreedt. Tenzij u getrouwd zou zijn met scheiding van goederen. Maar Daarenboven zal elke instelling beide inkomsten willen meenemen in de leenovereenkomst.
Hou er ook rekening mee dat uw fiscale aftrek ruimschoots het verschil dichtrijdt tussen de afbetaling en uw huur.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”