Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Re: Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

#61 , 20 feb 2019 09:50

Nee. We weten dat we niet sterk staan ivm bewijzen. Alles is mondeling gebeurd. Deze namiddag om 16.30 hebben we een afspraak bij de notaris. Hopelijk krijgen we snel een antwoord op onze vragen en bepaalde vermoedens.

Ik heb de bank die ons een weigeringsbrief wilde schrijven gecontacteerd. Hij was in gesprek dus hopelijk houdt hij woord. Onze vaste bank lijkt niet te begrijpen waar ik naartoe wil en verwacht nog heel wat bewijsstukken vooralleer ze nog maar een aanvraag kan doen. Nu vroeg ik me af of ik naar een ander filiaal van dezelfde bank kan. Gewoon het gesprek eens over doen en het deze keer zeer negatief spelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#62 , 20 feb 2019 10:00

Een ander filiaal van dezelfde bank, zal waarschijnlijk dezelfde procedure moeten volgen en dus ook naar dezelfde stukken vragen.

Ben je al bij "kleinere" banken langsgeweest? Argenta, etc...? In veel gevallen kan je daar vrij snel een afspraak maken.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

bosprocureur
Berichten: 6854

#63 , 20 feb 2019 10:13

Een ander filiaal van dezelfde bank, zal waarschijnlijk dezelfde procedure moeten volgen en dus ook naar dezelfde stukken vragen.
En vanaf het ogenblik dat uw vraag om info in het systeem ingebracht wordt, zien ze uw eerdere poging, vrees ik. Ook bij banken die tot dezelfde "familie" behoren.

Het zou wat al te gek zijn dat de eigen filialen onderling concurrentie gaan voeren.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#64 , 20 feb 2019 10:22

Inderdaad. Ik vermoed ook dat, eens één filiaal de aanvraag ingebracht heeft, andere filialen ook kunnen zien dat uw aanvraag "hangende" is. Het heeft dus weinig zin om een ander filiaal van eenzelfde bank te proberen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#65 , 20 feb 2019 11:16

Een ander filiaal van dezelfde bank, zal waarschijnlijk dezelfde procedure moeten volgen en dus ook naar dezelfde stukken vragen.

Ben je al bij "kleinere" banken langsgeweest? Argenta, etc...? In veel gevallen kan je daar vrij snel een afspraak maken.
Ik heb contact gehad met Argenta. Zij zijn positief tot nu toe, ondanks tijdelijk contract. Ik denk dat het dossier er zeker zou door komen. Het zijn zij met de 1,70%. Hen vermijd ik liever voorlopig. Heb voorlopig nog 1 afspraak met een bank staan. Zij hebben me net gemaild met een fiche om in te vullen en daar heb ik gewoon vlakaf gemeld dat ik momenteel werkloos ben en we de lening willen berekenen op man zijn loon. Als zij me geen weigering kunnen/willen bieden, dan zie ik het somber in.

Van 1 bank heb ik bevestiging gehad dat ze een weigeringsbrief zullen opsturen.

Moest ik er niet voldoende verkregen hebben tegen de 28e, zou ik dan al gebruik kunnen maken van die ene? Staat het wettelijk bepaald dat ik een minimum aan weigeringen moet hebben? Ik snap dat ze moeilijk zouden doen voor 1 schamele weigering en er een proces voor kunnen beginnen, maar tegen dat het zo ver is, geeft het ons misschien wel nog wat extra tijd om anderen te verkrijgen? Of moeten alle weigeringen echt binnen zijn de 28e om hun case kapot te maken?

Ik weet het, vragen voor de notaris straks. Maar toch. Ben zenuwachtig.
Een ander filiaal van dezelfde bank, zal waarschijnlijk dezelfde procedure moeten volgen en dus ook naar dezelfde stukken vragen.
En vanaf het ogenblik dat uw vraag om info in het systeem ingebracht wordt, zien ze uw eerdere poging, vrees ik. Ook bij banken die tot dezelfde "familie" behoren.

Het zou wat al te gek zijn dat de eigen filialen onderling concurrentie gaan voeren.
Inderdaad. Ik vermoed ook dat, eens één filiaal de aanvraag ingebracht heeft, andere filialen ook kunnen zien dat uw aanvraag "hangende" is. Het heeft dus weinig zin om een ander filiaal van eenzelfde bank te proberen.
Oke, dus dan doe ik dat niet. Bedankt!

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#66 , 21 feb 2019 14:51

Volgens de notaris is 1 weigeringsbrief zeker voldoende aangezien er niets over vermeld staat in de belofte. We wachten nu nog op de bewuste weigeringsbrief, sturen hem aangetekend op en we zouden er van af zijn.

Notaris vermoed dat de makelaar wel eens lastig zal proberen te doen maar ze zegt dat makelaars niet zo snel verdere stappen nemen omdat ze vaak (en zeker deze) louche zaken doen, waardoor ze riskeren dat het zou uitkomen. Bovendien ligt de verdere verkoop dan stil.

Ik ben gerust. Hartelijk bedankt voor de reacties en voor mijn part mag dit topic gesloten worden :)

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#67 , 22 feb 2019 09:14

Goed dat te horen. Een notaris zal inderdaad wel al meer van dit soort situaties gezien hebben. Nu kunnen jullie op zoek naar een deftige woning tegen een redelijke prijs ;-). Niet te snel toehappen, dus.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

bosprocureur
Berichten: 6854

#68 , 22 feb 2019 09:27

Goede raad, laat u bij bezichtigen, of zeker nog voor een beslissing, vergezellen door iemand met enige kennis van zaken. Kan een centje of een pintje of een flesje kosten :D :wink: , maar dan kan u tenminste op uw twee oren slapen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#69 , 22 feb 2019 11:57

Inderdaad, zelfs voor wij onze nieuwbouwwoning kochten (woning die ons interesseerde stond reeds in ruwbouw toen we wilden beslissen), zijn me ook met een bevriend aannemer gaan kijken of de ruwbouw volgens de regels van de kunst gezet was, en zijn we met deze persoon een afgewerkte woning van dezelfde bouwfirma in dezelfde verkaveling gaan bezichtigen. Pas toen hij ons verzekerde dat alles er netjes en in orde uit zag volgens hem, zijn we gaan praten met de verkoper.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

TomDZ1979
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#70 , 15 mar 2019 15:06

En hoe is het afgelopen? :)

Terug naar “Kopen”