Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

#31 , 14 feb 2019 17:52

Hebt u al eens de tijd gemaakt om een afspraak te maken bij een eigen notaris?

Ik zou voorlopig verder zoeken naar een (weigering van) een lening; compromis tekenen met extra voorwaarden, zoals voorschot en zo, kan u ook na het advies gekregen te hebben van uw notaris.

Wat gaan ze doen? Zeggen dat ze aan een ander verkopen? Dan hebt u toch wat u nu eigenlijk liefst zou hebben? En u krijgt de tijd om nu eens rustig naar iets anders uit te kijken, waarbij u zich beter voelt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#32 , 14 feb 2019 20:08

TS heeft geen baat bij eigen notaris.
Wat moet ze zeggen? Ik ben op zoek naar een weigering voor mijn hypothecair krediet of een andere manier om er vanonder te muizen.
Notaris zal eens lachen en de verkopende partij zal het weten voor dat TS van de parking rijdt.

Bank onder druk zetten om die weigering af te leveren en alvast naar de makelaar bellen om de compromis uit te stellen want dat de lening waarschijnlijk geweigerd zal worden.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#33 , 14 feb 2019 20:10

Alleszins die compromis NIET tekenen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#34 , 14 feb 2019 20:36

Oke zeer duidelijk. Bedankt!

Ik heb maandag om 11u een afspraak bij mijn vaste bank. Als ze de lening zouden weigeren, bel ik de makelaar op om te melden dat de lening geweigerd is. Dan zien we van daar weer verder. Sowieso gaan we niet tekenen.

Kan een weigering in mijn nadeel spelen als ik over x-aantal maanden opnieuw zou gaan aankloppen voor een lening bij diezelfde bank? Ik weet niet of ze dat in mijn dossier zetten...

bosprocureur
Berichten: 6853

#35 , 14 feb 2019 22:43

Doe gerust navraag bij een notaris. Die weet ook dat je een beetje later wèl een huis koopt, en dan ben je daar dan wel een goede klant. Ik geloof niet dat een notaris zo snel met info over een klant naar andere partijen gaat lopen.

Zeg nooit nooit, maar toch lijkt me dat wat ver gezocht. Of is het vergeefse hoop van mijnentwege? :cry: :cry:

KJ86
Berichten: 2663

#36 , 14 feb 2019 23:18

Dat wereldje is klein, iedereen kent iedereen. Ik ben van mening, als iemand niet of niet meer wilt kopen dat je het niet moet afdwingen maar TS is hier wel serieus in fout gegaan.
Als je het puur vanuit een juridisch standpunt bekijkt, zou TS veroordeeld moeten worden tot de uitvoering van de overeenkomst. Wij raden haar aan om de opschortende voorwaarde te gebruiken (misbruiken) maar een notaris zou dat niet doen (die zou dat toch niet mogen doen).
Het kan goed zijn dat de makelaar het een beetje te mooi heeft voorgesteld maar als je de harde waarheid gaat vertellen over een oud huis dan ga je een markt creëren waarin alleen nog maar professionals kopen. Ik herhaal het nog eens voor TS , alle oude huizen hebben een waslijst aan problemen die niet opgelost geraken met € 35 000. Ik heb al huizen gezien waar je dit bedrag kwijt zou zijn aan professionele asbestverwijdering.

bosprocureur
Berichten: 6853

#37 , 14 feb 2019 23:59

Klopt KJ86, maar TS staat voor zo'n situatie, en is eigenlijk niet voorbereid.

Hij heeft de kans om te ontkomen, via die opschortende voorwaarde, en zonder kleerscheuren. Ik zie de kans dat hij een lening zou krijgen als hij die wou eerlijk gezegd kleiner dan dat hij een weigering (of een drietal) krijgt, misschien geholpen door op zijn beurt de hele situatie een beetje mooier/minder mooi te gaan voorstellen. Zwaar geweld zal hij de waarheid niet moeten aandoen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#38 , 15 feb 2019 10:42

- Vorige week vrijdag tekenden we een aankoopbelofte. Deze geldt tot het einde van deze maand. Opschortende voorwaarde: het niet verkrijgen van de lening
Probeer zo snel mogelijk dus een afspraak bij een aantal banken te maken. Als je tegen het einde van de maand een aantal weigeringen kan voorleggen voor een lening, ben je "er vanaf". Maar ik zou wel héél erg dringend werk maken van het vastleggen van afspraken met banken, want het is in veel gevallen niet "vandaag bellen, morgen langskomen", en uw antwoord over het al dan niet toekennen van een lening krijg je ook niet meteen. Het zal dus krap worden om aan weigeringen te geraken tegen eind van de maand, denk ik. Dus best NU in actie schieten! Een weigering van uw eigen bank is al iets, maar één enkele weigering is naar mijn mening wat magertjes om te voldoen aan de opschortende voorwaarde. Ik denk dat je best een weigering of 3 hebt.

En om op uw vraag te antwoorden of de weigering invloed zal hebben op een volgende aanvraag: dit zou kunnen, maar de situatie zal al anders zijn. Nu is er bijvoorbeeld geen zekerheid over de verlenging van uw arbeidscontract, wat een zwaar negatieve invloed zal hebben. Als na oktober dit contract wel gewoon verlengd is, is dit al een factor die bij uw volgende aanvraag zal wegvallen. Uw volgende aanvraag zal waarschijnlijk ook gaan over een wonign die WEL zijn geld waard is. Dus kortom, bij uw volgende aanvraag voor een hypothecaire lening, zullen de kaarten volledig anders liggen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#39 , 15 feb 2019 11:56

- Vorige week vrijdag tekenden we een aankoopbelofte. Deze geldt tot het einde van deze maand. Opschortende voorwaarde: het niet verkrijgen van de lening
Probeer zo snel mogelijk dus een afspraak bij een aantal banken te maken. Als je tegen het einde van de maand een aantal weigeringen kan voorleggen voor een lening, ben je "er vanaf". Maar ik zou wel héél erg dringend werk maken van het vastleggen van afspraken met banken, want het is in veel gevallen niet "vandaag bellen, morgen langskomen", en uw antwoord over het al dan niet toekennen van een lening krijg je ook niet meteen. Het zal dus krap worden om aan weigeringen te geraken tegen eind van de maand, denk ik. Dus best NU in actie schieten! Een weigering van uw eigen bank is al iets, maar één enkele weigering is naar mijn mening wat magertjes om te voldoen aan de opschortende voorwaarde. Ik denk dat je best een weigering of 3 hebt.

En om op uw vraag te antwoorden of de weigering invloed zal hebben op een volgende aanvraag: dit zou kunnen, maar de situatie zal al anders zijn. Nu is er bijvoorbeeld geen zekerheid over de verlenging van uw arbeidscontract, wat een zwaar negatieve invloed zal hebben. Als na oktober dit contract wel gewoon verlengd is, is dit al een factor die bij uw volgende aanvraag zal wegvallen. Uw volgende aanvraag zal waarschijnlijk ook gaan over een wonign die WEL zijn geld waard is. Dus kortom, bij uw volgende aanvraag voor een hypothecaire lening, zullen de kaarten volledig anders liggen.
Momenteel staan er 3 afspraken waarvan 2 op maandagochtend. 1 bank zou me nog bellen om een afspraak te maken. Verder hebben we ons spaargeld staan bij Triodos. We weten dat ze niet lenen voor een huis onder 200 EPC, tenzij men werken gaat doen om deze tot 200 te verlagen. Is dit een poging waard?
Volgens u heb ik niet meteen een reactie? Ook niet als het er slecht uit ziet? Momenteel heb ik ook het 'voordeel' dat ik officieel werkloos ben. Mijn contract liep af op 31/01 en gaat terug in op 01/04. Deze is al getekend maar ik neem aan dat ze dit niet kunnen zien?

Hoe pak ik het gesprek best aan? Gewoon binnenstappen en de feiten op tafel gooien: hoi wij zijn x en x, hebben een aankoopbelofte, willen 100% lenen, bij voorkeur nog extra voor verbouwingen en maar 1 van de twee werkt momenteel.

Nog even snel: als banken dit verhaal horen, sturen ze ons dan niet meteen wandelen omdat dit een onrealistische situatie is om te lenen. Of zijn ze verplicht een aanvraag te doen omdat er een aankoopbelofte is?

Ben echt de wanhoop nabij en zie overal problemen. Wat hebben we onszelf toch aangedaan. Als we dit door komen, wil ik het eerste jaar niet meer denken aan kopen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#40 , 15 feb 2019 12:17

Momenteel staan er 3 afspraken waarvan 2 op maandagochtend. 1 bank zou me nog bellen om een afspraak te maken.
Da's perfect.
Verder hebben we ons spaargeld staan bij Triodos. We weten dat ze niet lenen voor een huis onder 200 EPC, tenzij men werken gaat doen om deze tot 200 te verlagen. Is dit een poging waard?
Zeker en vast. Overal waar je vermoed een weigering te krijgen, is interessant voor jullie.
Volgens u heb ik niet meteen een reactie? Ook niet als het er slecht uit ziet?
Hangt er allemaal vanaf. Lokale kantoren mogen bepaalde beslissingen zelf nemen, andere moeten ze bespreken met het hoofdkantoor. Mogelijk kunnen ze inderdaad wel vrij snel zeggen of een dossier sowieso geen kans maakt om goedgekeurd te worden.
Momenteel heb ik ook het 'voordeel' dat ik officieel werkloos ben. Mijn contract liep af op 31/01 en gaat terug in op 01/04. Deze is al getekend maar ik neem aan dat ze dit niet kunnen zien?
Neen, dat kunnen ze niet zien. Als je dus zegt dat je op dit moment werkloos bent, is dat geen leugen, denk ik? Als ze natuurlijk vragen of je zicht hebt op een job, mag je wel niet liegen dat dit niet zo is, maar eerlijk antwoorden dat je waarschijnlijk vanaf 1/4 terug een tijdelijk contract krijgt.
Hoe pak ik het gesprek best aan? Gewoon binnenstappen en de feiten op tafel gooien: hoi wij zijn x en x, hebben een aankoopbelofte, willen 100% lenen, bij voorkeur nog extra voor verbouwingen en maar 1 van de twee werkt momenteel.
Inderdaad. Jullie zitten natuurlijk in de vreemde situatie dat jullie liever een weigering hebben. Bij de meesten is het omgekeerd uiteraard. Maar op zich blijft het hetzelfde: je geeft de bank eerlijk alle informatie over wat je wenst te lenen, voor welke woning en wat jullie financiële situatie is. Je hebt het geluk dat je in een situatie zit die je vrij somber kan voorstellen: een oude woning, 100% moeten lenen, momenteel werkloos zijn... Allemaal zaken die een bank niet graag hoort. Maar mogelijk heb je het nieuws gevolgd: banken geven te makkelijke leningen, dus een garantie voor weigering is het zeker niet.
Nog even snel: als banken dit verhaal horen, sturen ze ons dan niet meteen wandelen omdat dit een onrealistische situatie is om te lenen. Of zijn ze verplicht een aanvraag te doen omdat er een aankoopbelofte is?
Een bank kan u meteen wandelen sturen, maar dat is dan ook een weigering. Je mag hen perfect vragen dit op papier te zetten (je mag ook eerlijk zijn door te zeggen dat het weigeren van een lening een opschortende voorwaarde is in de verkoopsbelofte, dus dat je dit dan ook wel graag op papier hebt, om, moest het nodig zijn, deze weigering voor te leggen aan de verkoper.
Ben echt de wanhoop nabij en zie overal problemen. Wat hebben we onszelf toch aangedaan. Als we dit door komen, wil ik het eerste jaar niet meer denken aan kopen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je wanhopig moet zijn. Uw situatie is volgens mij zo ongunstig, dat je wel een aantal weigeringen bij elkaar zal krijgen. Speel het spel ook, zonder te liegen: laat tijdens het gesprek vallen dat het een oude woning is en dat je er wel nog wat kosten en tijd zal in steken. Vraag langs de neus weg bijvoorbeeld of je 120% zou kunnen lenen (natuurlijk gaan ze dit niet doen, maar de bank krijgt dan wel de indruk dat je echt financiëel niet goed bezig bent). Als men naar loonbrieven vraagt, zeg dan gewoon dat uw contract stopgezet is en je momenteel geen werk hebt (als men er niet naar vraagt, hoef je niet te zeggen dat er op 1 april een nieuw contract start. In theorie kan dit nog altijd ogpezegd worden door uw werkgever). Dus lieg niet tijdens zo'n gesprek en "smeek" niet om een weigering (bij wijze van spreken), maar probeer onopvallend zeker de negatieve aspecten wat in de verf te zetten.

Succes bij het niet verkrijgen van een lening, zou ik zo zeggen. Hoe raar dit ook klinkt. ;).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

lucas123
Berichten: 483

#41 , 15 feb 2019 12:29

Als koper bv. bij 10 banken een afspraak maakt voor de lening, wat dan.... De verkoper kan toch niet weten dat je ergens een goedkeuring hebt gekregen en die goedkeuring daarna negeert; je laat enkel de weigeringen zien aan de verkoper....of zie ik iets over het hoofd....

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#42 , 15 feb 2019 12:32

Echt enorm bedankt voor de adviezen WizardGandalf. Ik voel me al een pak rustiger :).

Nog een allerlaatste vraag:
In de aankoopbelofte staat blijkbaar wel vermeld dat we 10% voorschot moeten. Wat doe ik hiermee? Betalen of wachten? Ze verlangen het geld bij de immo zelf en ik heb al vernomen via hier dat een betalen, niet via de notaris, vaak afgeraden wordt? Ik citeer:

"Tevens zal bij het ondertekenen van de verkoopsovereenkomst een voorschot van 10% worden betaald door middel van een gecertifieerde bankcheque op naam van NAAM IMMOKANTOOR"

Meeboo
Berichten: 1488

#43 , 15 feb 2019 12:51

u hebt een aankoopbelofte getekend en nog geen compromis. compromis = verkoopsovereenkomst.

laat ons zeker de afloop weten

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#44 , 15 feb 2019 13:15

u hebt een aankoopbelofte getekend en nog geen compromis. compromis = verkoopsovereenkomst.

laat ons zeker de afloop weten
Een aankoopbelofte is evenzeer een verbintenis.
Dus TS moet voldoen aan de bepalingen van de (voorwaardelijke) verbintenis die hij is aangegaan.
Als TS nu een compromis tekent dan vervallen de bepalingen van de aankoopbelofte en komen die van de compromis in de plaats.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#45 , 15 feb 2019 13:57

Ik zie niet in waarom je 10% voorschot zou betalen als je geen lening kan krijgen en de verkoop dus niet doorgaat? Mogelijk heb je zonder die lening zelfs geen 10% van het bedrag beschikbaar om al te betalen.

Ik zou dus voorlopig niets betalen en een aantal weigeringen bij elkaar sprokkelen en beroep doen op de opschortende voorwaarde. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit verder loopt. Laat het ons weten!
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Kopen”