Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

KJ86
Berichten: 2662

Re: Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

#46 , 15 feb 2019 14:39

Het is zoals meeboo geschreven heeft. Het is vanaf de compromis (in dit geval als de weigering voor een krediet er niet komt ) dat de 10 % voorschot verschuldigd is.

Ik ben benieuwd, het is al een ganse dag op de radio dat er te gemakkelijk krediet wordt gegeven. Het zal toch nog spannend worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#47 , 15 feb 2019 16:08

..................
Een aankoopbelofte is evenzeer een verbintenis.
Dus TS moet voldoen aan de bepalingen van de (voorwaardelijke) verbintenis die hij is aangegaan.
Als TS nu een compromis tekent dan vervallen de bepalingen van de aankoopbelofte en komen die van de compromis in de plaats.
Dat betekent toch niet dat er in de uiteindelijke compromis andere en/of strengere bepalingen mogen komen, zonder opnieuw akkoord te bekomen van de koper ?

En zover ik weet is die aankoopbelofte een eenzijdige verbintenis, ik heb nergens gelezen dat de verkoper (of de immo) zich ook verbonden heeft.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#48 , 15 feb 2019 16:17

..................
Een aankoopbelofte is evenzeer een verbintenis.
Dus TS moet voldoen aan de bepalingen van de (voorwaardelijke) verbintenis die hij is aangegaan.
Als TS nu een compromis tekent dan vervallen de bepalingen van de aankoopbelofte en komen die van de compromis in de plaats.
Dat betekent toch niet dat er in de uiteindelijke compromis andere en/of strengere bepalingen mogen komen, zonder opnieuw akkoord te bekomen van de koper ?

En zover ik weet is die aankoopbelofte een eenzijdige verbintenis, ik heb nergens gelezen dat de verkoper (of de immo) zich ook verbonden heeft.
Als de koper de compromis tekent dan gaat hij akkoord met wat erin staat.
De inhoud van de aankoopbelofte geldt dan niet meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#49 , 15 feb 2019 16:22

Met andere woorden, hij kan zich (voorlopig) gewoon houden aan de aankoopbelofte. Of zie ik dat verkeerd ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#50 , 15 feb 2019 16:38

Met andere woorden, hij kan zich (voorlopig) gewoon houden aan de aankoopbelofte. Of zie ik dat verkeerd ?
Ja zolang hij de voorwaarden ervan respecteert.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#52 , 19 feb 2019 11:58

Kleine update

We zijn ondertussen naar 4 banken geweest. 2 ervan zeggen zeer duidelijk dat de kans bestaat dat het niets wordt maar dat onze case ook niet zo slecht is omwille van mijn hoog loon. 2 anderen geven niets om het feit dat mijn contract niet vast is en dat we 100% willen lenen.

Ik heb gewoon een klik in mijn hoofd gemaakt en het eerlijk gespeeld omdat de kans dat we snel een nee krijgen, onzeker is. Hierdoor heb ik besloten om toch voor de voordeligste rentevoet proberen te gaan (je zal maar aan een huis vasthangen met een hoge rentevoet doordat ik het negatief bracht). Op het einde van de rit leggen we alle antwoorden naast elkaar en zien we wat we doen. 1 bank is bereid om na een belletje van mijn kant een nee op papier te zetten.

Ik heb wel gemerkt dat onderhandelen me ligt en bij één van de banken kunnen we zelfs in onze situatie een zeer gunstige rentevoet krijgen (1,70%). Dat brengt toch al een positieve noot in het verhaal. Vanavond gaat mijn man nog eens kijken met onze architect en als deze positief is over het huis, is het moeilijk om nog 100% tegen te zijn. Maar dan kan ik met een geruster gemoed verder.

Anders heb ik spijt maar wel met een goede rentevoet én hopen levenservaring erbij ;)

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#53 , 19 feb 2019 13:29

Vanavond gaat mijn man nog eens kijken met onze architect en als deze positief is over het huis, is het moeilijk om nog 100% tegen te zijn. Maar dan kan ik met een geruster gemoed verder.
Dat zou natuurlijk de beste optie zijn.
Anders heb ik spijt maar wel met een goede rentevoet én hopen levenservaring erbij ;)
Dit zou ik toch vermijden, moest ik van u zijn. Als je u echt niet goed voelt bij de aankoop, wacht dan de reacties van de banken af. Als je al één neen, hebt, en je kan van de andere bank(en) nog een extra neen (of in ideale omstandigheden 2 neens) krijgen...

U hebt wel aan de banken gemeld dat uw contract zal verlengd worden, als ik het goed begrijp? Want als u gezegd zou hebben dat u nu een tijdelijk contract hebt dat afloopt, en dat u daarna nog moet zien wat er op u afkomt, denk ik toch niet dat ze zo positief zouden zijn?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#54 , 19 feb 2019 13:39


denk ik toch niet dat ze zo positief zouden zijn?
Waarom ??
Hoeveel alleenstaande mensen kopen er geen eigendom ???
Ik ken er veel hoor en zelfs in mijn familie.
Volgens u zouden enkel gehuwde of wettelijk samen wonende mogen een eigendom kopen en lenen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#55 , 19 feb 2019 14:01

Vanavond gaat mijn man nog eens kijken met onze architect en als deze positief is over het huis, is het moeilijk om nog 100% tegen te zijn. Maar dan kan ik met een geruster gemoed verder.
Dat zou natuurlijk de beste optie zijn.
Anders heb ik spijt maar wel met een goede rentevoet én hopen levenservaring erbij ;)
Dit zou ik toch vermijden, moest ik van u zijn. Als je u echt niet goed voelt bij de aankoop, wacht dan de reacties van de banken af. Als je al één neen, hebt, en je kan van de andere bank(en) nog een extra neen (of in ideale omstandigheden 2 neens) krijgen...

U hebt wel aan de banken gemeld dat uw contract zal verlengd worden, als ik het goed begrijp? Want als u gezegd zou hebben dat u nu een tijdelijk contract hebt dat afloopt, en dat u daarna nog moet zien wat er op u afkomt, denk ik toch niet dat ze zo positief zouden zijn?
Ik heb eerlijk gezegd dat mijn contract afloopt en dat het dan geen contract, tijdelijk contract of vast contract kan zijn (ik weet dat de kans sowieso groter is op ja maar uiteindelijk heb ik zelf ook geen 100% zekerheid). Ik heb ook gezegd dat mijn werk volgens mij niet bereid is om op papier te zetten dat ik een contract zal hebben. En toen ze daar niet van afknapten heb ik de klik gemaakt. Omdat het er ondanks alles nog steeds positief uit kon gaan zien dus dat ik beter naar alle banken met een open geest kon gaan.

Een reactie is altijd beter dan geen reactie. Of die nu nee of ja is. We zien op het einde van de rit wel met hoeveel nee's en ja's we zitten. Want de kans op een nee is er nog steeds bij 2 banken. En 1 wil ons sowieso een nee geven als we dat wensen.

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#56 , 19 feb 2019 14:01

Vanavond gaat mijn man nog eens kijken met onze architect en als deze positief is over het huis, is het moeilijk om nog 100% tegen te zijn. Maar dan kan ik met een geruster gemoed verder.
Dat zou natuurlijk de beste optie zijn.
Anders heb ik spijt maar wel met een goede rentevoet én hopen levenservaring erbij ;)
Dit zou ik toch vermijden, moest ik van u zijn. Als je u echt niet goed voelt bij de aankoop, wacht dan de reacties van de banken af. Als je al één neen, hebt, en je kan van de andere bank(en) nog een extra neen (of in ideale omstandigheden 2 neens) krijgen...

U hebt wel aan de banken gemeld dat uw contract zal verlengd worden, als ik het goed begrijp? Want als u gezegd zou hebben dat u nu een tijdelijk contract hebt dat afloopt, en dat u daarna nog moet zien wat er op u afkomt, denk ik toch niet dat ze zo positief zouden zijn?
Ik heb eerlijk gezegd dat mijn contract afloopt en dat het dan geen contract, tijdelijk contract of vast contract kan zijn (ik weet dat de kans sowieso groter is op een contract maar uiteindelijk heb ik zelf ook geen 100% zekerheid). Ik heb ook gezegd dat mijn werk volgens mij niet bereid is om op papier te zetten dat ik een contract zal hebben. En toen ze daar niet van afknapten heb ik de klik gemaakt. Omdat het er ondanks alles nog steeds positief uit kon gaan zien dus dat ik beter naar alle banken met een open geest kon gaan.

Een reactie is altijd beter dan geen reactie. Of die nu nee of ja is. We zien op het einde van de rit wel met hoeveel nee's en ja's we zitten. Want de kans op een nee is er nog steeds bij 2 banken. En 1 wil ons sowieso een nee geven als we dat wensen.
Laatst gewijzigd door EDRM op 19 feb 2019 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#57 , 19 feb 2019 14:04


denk ik toch niet dat ze zo positief zouden zijn?
Waarom ??
Hoeveel alleenstaande mensen kopen er geen eigendom ???
Ik ken er veel hoor en zelfs in mijn familie.
Volgens u zouden enkel gehuwde of wettelijk samen wonende mogen een eigendom kopen en lenen ?
Ik ken zelfs iemand die al 4 jaar op de ziekenkas zit, 800 euro daarvan krijgt. Haar vriend verdient evenveel als mijn man. Geen spaargeld (ze hebben me de rekening getoond) en ze mogen ook lenen van de bank. Mama en papa hebben de notariskosten betaalt. Dus ik schrik van niets meer.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#58 , 19 feb 2019 14:23

Hoeveel alleenstaande mensen kopen er geen eigendom ???
Als dit alleenstaanden zijn met geen al te hoog inkomen, zal het meestal toch bij een appartementje blijven (en ook daar zullen ze moeite moeten doen om aan een lening te geraken). Ik ken redelijk wat alleenstaanden en enkel één iemand die zelfstandig architect is, heeft een lening voor een alleenstaande woning gekregen. De anderen moesten vrede nemen met héél wat minder.

Maar uiteindelijk kan iedereen lenen. Er zijn zelfs banken die leningen aan werklozen uitschrijven. Het is net dat wat onlangs aangeklaagd werd door de Nationale Bank.
Volgens u zouden enkel gehuwde of wettelijk samen wonende mogen een eigendom kopen en lenen ?
Mag ik vragen waar dit gezegd is? U "hoort" dingen die nooit gezegd zijn.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#59 , 19 feb 2019 22:36

Mijn man is met onze architect gaan kijken en die bevestigde wat wij vermoedden: dit huis aankopen zou niet slim zijn. Ook zijn er zeer veel indicaties die doen vermoeden dat de makelaar niet betrouwbaar is. Er zijn namelijk weer leugens komen boven drijven. Bovendien wordt hij zeer opdringerig en licht (verbaal) agressief. Hij voelt namelijk dat we wel eens in de weg van zijn commissie kunnen staan.

We zijn van plan om zo snel mogelijk een notaris te spreken én zet ik nu alles op alles om voldoende nee's te krijgen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#60 , 20 feb 2019 09:07

Er zijn namelijk weer leugens komen boven drijven.
Zijn daar dingen van te bewijzen? Want als u kan BEWIJZEN dat wat in de aankoopbelofte staat, niet overeenkomt met de werkelijkheid, is dit ook een reden om deze aankoopbelofte als nietig te beschouwen. Maar u moet dan wel kunnen bewijzen dat er gelogen is, uiteraard.
We zijn van plan om zo snel mogelijk een notaris te spreken én zet ik nu alles op alles om voldoende nee's te krijgen.
Dit lijkt me verstandig. Eén neen hebt u al zeker, als ik het goed begrijp. Probeer er nog één of twee andere vast te krijgen, en dan stapt u met enkel deze "njets" naar de verkoper om te melden dat u niet aan een lening geraakt bent en bijgevolg beroep moet doen op de clausule in de overeenkomst...

Voorlopig kan u de makelaar negeren. Meld hem kortweg dat u momenteel probeert een lening vast te krijgen, maar dat het er niet zo goed uit ziet aangezien uw arbeidscontract afgelopen is. Dan kan hij zich mentaal al wat voorbereiden op wat komen gaat...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Kopen”