Oprit volledig eigendom gemeente

Red_G92
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Oprit volledig eigendom gemeente

#1 , 02 feb 2019 23:09

Wij hebben eind 2018 een huis gekocht regio Mechelen. Het huis bevat een oprit en werd door het immokantoor ook beschreven als 2 volwaardige staanplaatsen. De oprit is 5 meter lang en zo breed als ons huis.Noch onze notaris als het immokantoor hadden ons erop gewezen dat de oprit volledig eigendom is van de gemeente. Nu komen we daar achter, 2 maanden na het onderteken van de akte. De gemeente zal de weg in deze legislatuur heraanleggen en de plek herbekijken.

- De bouwlijn is de rooilijn bij onze woning. Is de gemeente verplicht de oprit te behouden bij de heraanleg van de weg?
- Kunnen we onze notaris of de immo in gebreken stellen voor het niet melden van dit feit?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 feb 2019 09:54

De gemeente is niet verplicht deze te behouden. Zij kunnen op hun eigendom doen wat ze nodig achten. Vraag is wel of de oppervlakte van deze oprit inbegrepen was in de totale oppervlakte van de verkoop? Indien wel heb je eigenlijk meer oppervlakte gekocht dan je in werkelijkheid krijgt. Niet dat dit veel zal uitmaken, want met verschillen van tot 20 % wordt geen rekening gehouden.

lukasi
Berichten: 1138

#3 , 03 feb 2019 10:29

Indien deze oprit toegang verleent naar een garage zal die behouden blijven.
Indien je met oprit bedoelt dat dit parkeerplaatsen zijn dan is deze parkeerplaats eigenlijk openbaar en mag iedereen daar parkeren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 03 feb 2019 11:10

Indien deze oprit toegang verleent naar een garage zal die behouden blijven.
Indien je met oprit bedoelt dat dit parkeerplaatsen zijn dan is deze parkeerplaats eigenlijk openbaar en mag iedereen daar parkeren.

Ik zou daar niet te hard op rekenen. Een kennis woont in het Gentse, er zijn zware rioleringswerken geweest in zijn wijk met open bebouwingen, , waarbij elke oprit een standaardbreedte gekregen heeft, en tussen de opritten telkens een open sloot, die verscheidene bestaande toegangen tot garages afsluit. Zonder pardon, ook al gaat het om woningen die destijds (minder dan tien jaar) op die manier werden gebouwd. Er is ook een vrijberoeper in dit geval, met parking voor vier wagens !

Red_G92
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2019 12:24

Bedankt voor jullie reacties. Als samenvatting kan ik noteren:
- Parkeerplaats ter hoogte van onze deur kan verdwijnen.
- Oprit moet altijd voorzien worden naar onze garage zodoende deze ten allen tijden beschikbaar is.
- Oprit kan korter worden en de staanplaats voor de garage kan zelfs verdwijnen aangezien het volle eigendom van de gemeente is.

Oppervlakte zat niet in de totaaloppervlakte van de grond gerekend. Wel als vermelding op site immo als 2 staanplaatsen voor de deur.

Fingers crossed dus de komende jaren wat de plannen zullen zijn.
Alle huizen naast onze, allemaal bel etages van om en bij de 250m² woonoppervlak, hebben hetzelfde probleem. Zal alleszins de waarde van deze grote huizen doen dalen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 feb 2019 13:01

Als immo niet heeft gezegd dat het private parkeerplaatsen zijn dan hebben ze niet gelogen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tira00
Berichten: 929

#7 , 03 feb 2019 13:48

[quote=bosprocureur Ik zou daar niet te hard op rekenen. Een kennis woont in het Gentse, er zijn zware rioleringswerken geweest in zijn wijk met open bebouwingen, , waarbij elke oprit een standaardbreedte gekregen heeft, en tussen de opritten telkens een open sloot, die verscheidene bestaande toegangen tot garages afsluit. Zonder pardon, ook al gaat het om woningen die destijds (minder dan tien jaar) op die manier werden gebouwd. Er is ook een vrijberoeper in dit geval, met parking voor vier wagens !
[/quote]

Hier hetzelfde: zonder pardon voor de particulieren nog maar een breedte van 1 inrit (ook al hadden de mensen op hun prive verschillende parkeerplaatsen). Stukken ervoor en erachter werden beplant met hagen.
Enkele mensen kunnen zelfs niet meer in hun carport.
Bij de zelfstandigen werd alles wel open gehouden zoals het was.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 03 feb 2019 15:51

Wel als vermelding op site immo als 2 staanplaatsen voor de deur.
Immo kan niet iets verkopen dat niet van hen is, of waarvoor ze geen opdracht hebben gekregen.
Ik zou bij hun klacht neerleggen en bij het BIV

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 03 feb 2019 16:24

En staat op hun site ook dat die parkeerplaatsen exclusief voor het verkochte goed zijn, dat ze mee verkocht worden, of maken ze op de website gewoon deel uit van de omgeving, zoals nabijheid van een park, school, bushalte...?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 03 feb 2019 18:09

Zie mijn antwoord #6.
Ik las juist een annonce voor een appartement en daar staat bij: parking voor 100 wagens vlak voor de deur (het betreft een gemeentelijke parkeerplaats).
Detail: er staat niet bij dat de parking bij het te koop gestelde pand behoort.
Vermoedelijk was dat ook zo voor TS!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lukasi
Berichten: 1138

#11 , 04 feb 2019 09:34

Opritten die toegang geven tot een garage worden steeds aanzien als vergund. Het uitbreiden in de voortuinstrook met parkeerplaatsen kan alleen als deze vergund zijn. Meer en meer wordt dit niet toegestaan door de watertoetsdecreet van 2013 ( infiltratie en opvang van hemelwater op eigen terrein) Onder dit decreet valt ook het terugbrengen van breedtes van opritten naar de vergunde breedte. ( normaal 4 of 3 meter)
Er wordt zelfs overgegaan tot bevel van afbraak van deze illegale parkeerplaatsen en het terug inplanten met levende planten ( dus kunstgras wordt niet toegestaan )

Ik vermoed sterk dat in dit kader de situatie bij TS moet gezien worden.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 feb 2019 10:10

En als je nu eens zot zou doen, en gewoon bellen naar de gemeente? Of langsgaan desnoods. Die mensen bijten niet hoor :D Ik kom nog iedere dag heelhuids terug van mijn werk :P

Voor hetzelfde geld zijn de plannen al gekend, of zijn de sets met voorschriften al gekend en ben je al heel wat vooruit.

tira00
Berichten: 929

#13 , 04 feb 2019 10:55

En als je nu eens zot zou doen, en gewoon bellen naar de gemeente? Of langsgaan desnoods. Die mensen bijten niet hoor :D Ik kom nog iedere dag heelhuids terug van mijn werk :P

Voor hetzelfde geld zijn de plannen al gekend, of zijn de sets met voorschriften al gekend en ben je al heel wat vooruit.
Heb persoonlijke ervaring dat ze wel durven bijten en zelfs als ze niet hun recht zijn.
Ts. doet er goed aan om het juridisch goed uit te pluizen.

Red_G92
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 feb 2019 09:01

Op de site van de immo stond vermeld:
Plaats voor wagen binnen = 2 (lange garage)
Plaats voor wagen buiten = 2

Geen details over privaat of publiek domein, dus ik vrees dat we hen hier niet over kunnen aanspreken.

Red_G92
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 feb 2019 09:08

Opritten die toegang geven tot een garage worden steeds aanzien als vergund. Het uitbreiden in de voortuinstrook met parkeerplaatsen kan alleen als deze vergund zijn. Meer en meer wordt dit niet toegestaan door de watertoetsdecreet van 2013 ( infiltratie en opvang van hemelwater op eigen terrein) Onder dit decreet valt ook het terugbrengen van breedtes van opritten naar de vergunde breedte. ( normaal 4 of 3 meter)
Er wordt zelfs overgegaan tot bevel van afbraak van deze illegale parkeerplaatsen en het terug inplanten met levende planten ( dus kunstgras wordt niet toegestaan )

Ik vermoed sterk dat in dit kader de situatie bij TS moet gezien worden.
Als ik dit goed begrijp impliceert dit dat ze de oprit niet kunnen verwijderen, alsook de staanplaats voor mijn garage? Maar wel de oprit, die nu over de volledige breedte van het huis loopt, beperken tot enkel de strook voo de garage.

Of toch ook verwijderen van de staanplaats voor de garage?

Terug naar “Kopen”