Systeem voor aankoop woning op termijn

Dolmat
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Systeem voor aankoop woning op termijn

#1 , 30 jan 2019 20:02

Beste allen

Ik ben op zoek naar de mogelijkheden om nu een contract aan te gaan om een woning te kopen op termijn.

Ik licht kort de situatie even toe:

Ik wil graag de woning van mijn grootmoeder kopen. Naar aanleiding van het overlijden van mijn grootvader werd het huis geschat op 250.000 euro.
Dit is in mijn ogen een zeer interessante prijs en ook de sentimentele waarde van het huis speelt uiteraard een grote rol.
Mijn grootmoeder woont nog in de woning en is nog alive and kicking.

Ik vroeg me af of er een systeem bestaat waarbij nu al een soort van overeenkomst wordt gemaakt dat ik het huis kan kopen tegen de overeengekomen prijs wanneer mijn oma het huis zou verlaten of komt te overlijden. In tussentijd kan ze er uiteraard blijven wonen.
In ruil zou ik nu al een klein maandelijkse bedrag kunnen betalen (ergens in de buurt van 250 à 300 euro) maar niet veel meer dan dat gezien we ik nu ook eigenaar ben van een woning en dus de lening moet afbetalen. De som van alle kleine bedragen zou op het moment van eigenlijke overdracht van de woning uiteraard afgetrokken moeten worden van de overeengekomen prijs.

De hoofdvraag: Bestaat er een systeem (of verschillende) om dit tot een goed einde te brengen?

De eventuele bijvragen:
- Welke fiscale zaken moet ik mee rekening houden?
- In het geval van overlijden: zijn er erfenisregelingen die spelen (Er zijn 5 kinderen waaronder mijn vader en 23 kleinkinderen :) )
- Zijn indexeringen hier uit te sluiten of spelen die sowieso mee?

Alvast bedankt voor jullie input.

P.S. Ik ben gerust bereid heel wat opzoekwerk zelf te doen, maar ik kan niet direct correcte benamingen van systemen vinden waaronder dit zou kunnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2019 20:06

Je bent de verkoop op lijfrente terug aan het uitvinden.
Vraag dus of je het huis mag kopen op lijfrente.
Gaat je oma akkoord (is het huis enkel van haar?) dan ga je naar
een notaris die u zal uitrekenen hoeveel je maandelijkse aan uw oma moet betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 30 jan 2019 21:48

U zal toch een iets realistischer bedrag dan die 300 € per maand moeten voorzien, en zoals u zelf zegt, er zouden ook nog wat u noemt "erfenisregelen" kunnen meespelen, tegenspelen in uw geval dan.

Onder andere door het overlijden van de opa, en diens erfenisregeling.

En zelfs gesteld dat oma alleen eigenaar was, kan zij in de praktijk slechts vrij beschikken over 50% van haar bezit; de nadere helft gaat sowieso naar haar erfgenamen, in casu vooral haar kinderen. Zullen die akkoord zijn om hun rechten af te staan?

Reclame

Terug naar “Kopen”