Een nog niet aanvaard bod intrekken

Royemans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Een nog niet aanvaard bod intrekken

#1 , 29 jan 2019 04:26

Hi,
Ik had enkele dagen gelden een bod gedaan via mail voor een huis met een geldigheidsduur van 5 dagen.
Na het bekomen van het EPC certificaat is er een ( weliswaar kleine ) onwaarheid aan het licht gekomen.
De desbetreffende Immo heeft mij gecontacteerd en in deze mail stond letterlijk :
“Kan u mij bevestigen of uw bod nog steeds geldig is onder deze voorwaarde?
Na bevestiging van uwentwege zal ik uw bod voorleggen aan de eigenaars”

Hierop heb ik telefonisch en via mail geantwoord dat ik bij deze mijn bod intrek.

Ben ik nu 100% zeker dat ik geen schadevergoeding moet betalen ?
Er is geen compromis getekend en ik heb mijn bod ingetrokken voor de Immo het zelfs aan de verkoper heeft voorgelegd, er is dus geen sprake van akkoord.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 29 jan 2019 08:53

De desbetreffende Immo heeft mij gecontacteerd en in deze mail stond letterlijk :
“Kan u mij bevestigen of uw bod nog steeds geldig is onder deze voorwaarde?
Na bevestiging van uwentwege zal ik uw bod voorleggen aan de eigenaars”

Hierop heb ik telefonisch en via mail geantwoord dat ik bij deze mijn bod intrek.


De immomakelaar bevestigt met zijn vraag eigenlijk dat hij (de verkopende partij) niet kan leveren wat u op het oog had, en waarvoor u een bod deed.
Daarenboven bevestigt hij impliciet dat hij vragen heeft over de geldigheid van uw bod "onder deze voorwaarde" ; het volstaat dus m.i. dat u hem bevestigt dat het bod niet meer geldig is.


Bovendien, begrijp ik het goed dat het EPC nog niet aanwezig was op het ogenblik dat het pand aangeboden werd en dat u een bod uitbracht ? Zover ik weet is dat alleen al genoeg om van uw bod een waardeloos pakje papier te maken.

Royemans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2019 09:09

Bedankt voor de zeer snelle reply.
Er was een verschil tussen wat er in de EPC stond en wat de makelaar ons vertelde op de bezoekdag ( stond ook op de site van de makelaar verkeerd aangegeven ).
Het bod was ook nog niet overgemaakt aan de de eigenaar.

Dus ik mag op mijn 2 oren slapen ??

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 29 jan 2019 09:15

Of het u lukt om op uw 2 oren te slapen, betwijfel ik.

Maar om gerust te zijn antwoordt u aangetekend aan de makelaar dat het bod in de gegeven omstandigheden niet meer geldt. Voor het gemak van werken van iedereen vraagt u bevestiging per mail, alhoewel dit strikt genomen niet moet.

Wat was nu eigenlijk het verschil in de advertentie en het latere EPC?

Royemans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2019 09:59

Bedankt voor alle hulp !

Er waren nogal wat vage antwoorden op vragen en bv de ouderdom van de CV installatie was verkeerd.
Een aantal dingen konden niet vastgesteld worden dus moesten we maar geloven wat er gezegd werd.
Geen heel grote dingen maar genoeg om het vertrouwen in de zaak kwijt te raken.

Nogmaals bedankt voor de hulp !!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2019 11:24

Hou zeker de mail bij van het immokantoor met de zinsnede "Kan u mij bevestigen of uw bod nog steeds geldig is onder deze voorwaarde?". Zoals gezegd is dit op zich bewijs genoeg dat uw bod niet geldig was voor hetgeen kan geleverd worden. De kans is bijzonder klein dat het immokantoor moeilijk doet nu je geweigert hebt. Zij weten ook wel dat dit voor een rechtbank nooit zou stand houden. Zij klasseren gewoon uw bod en gaan op zoek naar andere kandidaat kopers. That's it.

Je kan een AS sturen om absoluut zeker te zijn, maar ik denk dat dit niet echt zal nodig zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”