Partijdige notaris?

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

Partijdige notaris?

#1 , 19 jan 2019 22:37

Dag iedereen,

Enkele maanden geleden kochten wij een huis waarin de vorige eigenaar een badkamerrenovatie aan het uitvoeren was. In de verkoopsovereenkomst werd afgesproken dat de vorige eigenaar de badkamer volledig zou afwerken voor het verlijden van de akte. Dit was echter niet het geval: er moest nog een raam geplaatst worden, de dagkanten moesten nog worden afgewerkt en de badkamer moest nog worden geschilderd. Wij kregen dit pas op vrijdagavond te horen, terwijl de akte al de volgende dinsdag verleden werd. Daarom werd bij het verlijden van de akte de voorwaarde van volledige afwerking opgenomen en om ons te garanderen dat de werken volgens afspraak zouden worden afgerond, werd per deelstuk een som geld bij de notaris geblokkeerd.

Eind vorig jaar werden als laatste door de vorige eigenaar de schilderwerken uitgevoerd. Hierover is er tussen ons onenigheid ontstaan. Ten eerste werd er gewone muurverf gebruikt. Hierover hebben we op het ogenblik dat ze aan het schilderen waren al gezegd dat we daar niet mee akkoord gingen, maar zij schilderden gewoon verder. Daarnaast trekt het resultaat op niets: oneffenheden werden niet weg geschuurd, gaten en diepe krassen werden niet opgevuld en op verschillende plaatsen ligt de verf er in vingerdikke klodders bovenop.

Toen de notaris vroeg of zij het laatste deel van het geblokkeerde bedrag mocht vrijgeven ten gunste van de verkopers, hebben wij geweigerd. Wij hebben voorgesteld dat een vakman de werken zou komen bekijken en een offerte zou opmaken. Het resultaat daarvan zouden wij dan ten onze gunste van het geblokkeerde bedrag aftrekken.

Vrijdag antwoordde de notaris ons dat de verkoper ervan uitgaat dat de schilderwerken enkel betrekking hebben op de wand waarin het raam geplaatst werd en niet op de rest van de badkamer. Hij beloofde ons, naar eigen zeggen, geen totaalrenovatie. Nochtans staat zowel in de verkoopsovereenkomst als in de notariële akte dat de badkamer volledig zou worden afgewerkt.

Wat ik vreemd vind, is dat de notaris hier schijnbaar de akte naast zich neerlegt en ons gewoon het antwoord van de verkoper overmaakt zonder hem er op te wijzen wat de vastgelegde voorwaarden zijn. Hierdoor komt ze over als vertegenwoordiger van de verkoper en lijkt het alsof ons belang door haar niet gediend wordt. Mijn vraag is dan ook welke de rol is van de notaris in zulk conflict: moet zij de akte, die ze zelf opstelde, vooropstellen en de verkoper wijzen op de plichten waaraan hij zich verbond of kan zij zich opstellen als een eenvoudig doorgeefluik voor de communicatie tussen beide partijen in dit conflict?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 jan 2019 22:46

De notaris zal zijn cliënten beschermen, daarom best altijd uw eigen notaris aanstellen.

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 19 jan 2019 22:56

Wel vervelend als je beiden dezelfde notaris hebt...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2019 08:32

De rol van de notaris is je akte of overeenkomsten wettelijk opstellen volgens de regels van de wet, en zorgen dat dit geregistreerd word op het bureel van de registratie..

Een notaris is GEEN ombudsman die alles moet regelen, maar een doodgewone (zelfstandige) ambtenaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 20 jan 2019 09:59

Hij / zij zet in de akte wat jullie overeengekomen zijn, en dat is het gewoon, meer niet.

U kan dus altijd trachten te bekomen dat de verkoper uitvoert wat hij beloofde, maar dan zullen jullie er wel samen moeten uitkomen wat de verkoper precies in de akte beloofd heeft. Van daaruit kan u vertrekken, en nazien of het sop de kool waard is om te gaan procederen.

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 20 jan 2019 10:38

Ok... ik dacht dat de notaris, naast opsteller van de akte ook de onafhankelijke partij is die waakt over de inhoud ervan. Het is ook niet zo dat wij de notaris aanzien voor een soort ombudsdienst. Het geld staat bij haar op het kantoor geblokkeerd en dus verloopt de communicatie via haar. Het leek me echter logisch dat, wanneer de akte een volledig afgewerkte badkamer garandeert, de notaris de verkoper daarop zou wijzen als die plots van mening verandert en nog maar 1 afgewerkte muur wil geven.

Als ik het goed begrijp, zal diegene die het geld wil, daarvoor moeten procederen en anders blijft het geld ten eeuwige dagen bij de notaris geblokkeerd staan?

Jammer dat het zo moet. Iedere keer als een deelstuk van de werken afgerond waren, hebben wij, zoals de akte het voorschrijft, zonder problemen het daartoe bestemde bedrag laten deblokkeren. Maar nu de verkoper zich zo schaamteloos niet aan de vastgelegde afspraken houdt, zien wij ons genoodzaakt om het geld terug te vorderen; al was het maar om de knoeiboel die zij ervan gemaakt hebben recht te trekken.

Bedankt nog voor jullie reacties!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2019 11:19

Persoonlijk zou ik een offerte gevraagd hebben aan stielmannen, en dit bedrag in mindering gebracht hebben van de aankoop.
Door dit niet te doen is er nu soep van gemaakt, en een notaris is nu ook geen aannemer met kennis van zaken !

Een goede raad vraag die centen, en laat het zelf afwerken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 jan 2019 15:57

Maar nu de verkoper zich zo schaamteloos niet aan de vastgelegde afspraken houdt,
Wat was er nog meer vastgelegd buiten de einddatum? Soort verf, kleur, al of niet uitpakmuren en opschuren,....
Als dat niet in de akte stond kan je het best vergeten. De verkoper was immers geen vakman, (dat maakt ik niet op uit uw bericht) die deze werken volgens de regels van de kunst diende uit te voeren.

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2019 18:17

Normaal gezien dient de notaris in deze zaak onpartijdig te zijn. En het betreft een notariele akte: er moet uitgevoerd worden wat er in werd bepaald. Een notariele akte heeft bovendien 'directe uitvoerbaarheid', wat m.i. betekent dat wat er in staat moet nageleefd worden, zonder tussenkomst van een rechter. Maar het probleem zal zitten in WAT er precies werd overeen gekomen, lijkt mij. Wat staat er juist in de akte. Kan dit anders geïnterpreteerd worden? Maar ik zou precies toch niet te vlug 'akkoord' gaan en de notaris wat proberen onder druk te zetten als ze de gelden wil vrijgeven aan de verkoper als de zaak volgens u niet in orde is... En eventueel een advocaat consulteren. Maar belangrijkste zal zijn: wat wordt er juist bepaald in de overeenkomst... 'Badkamer volledig afwerken' kan volgens mij ruim geinterpreteerd worden, maar de notaris zou zelf moeten weten dat dit beter dient omschreven te worden... Misschien 'dreigen' met aansprakelijkheid? Succes!

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

#10 , 21 jan 2019 00:53

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Om jullie een correct beeld te geven, zal ik even de letterlijke bepaling uit de notariële akte citeren:

"Het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevond bij de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst, die tot op heden nog niet werd geregistreerd, behoudens hetgeen volgt:

De partijen verklaren bij het sluiten van de overeenkomst onderling overeengekomen te zijn dat de verkoper op zijn kosten nog het nodige zou doen voor de volledige afwerking van de badkamer op de 1ste verdieping, meerbepaald het tegelen en verven volgens de regels van de kunst, voorzien van een inloopdouche, bad en lavabomeubel en de plaatsing van het raam, zodat de badkamer gebruiksklaar zou zijn bij het verlijden van onderhavige akte.

De koper erkent, samen met de verkoper, de uitvoering van deze werken persoonlijk te hebben vastgesteld, behoudens de plaatsing van het raam. het bijwerken van de dagkanten bij het raam en het verven van de ruimte.
...
Om aan de koper te garanderen dat de werken nog worden uitgevoerd, zijn partijen
overeengekomen dat volgende sommen worden geblokkeerd in het kantoor van
ondergetekende notaris :
- Voor het plaatsen van het raam : ...€
- Voor het bijwerken van de dagkanten : ...€
- Voor het uitvoeren van de verfwerken : ...€.
De verkoper geeft hierbij uitdrukkelijk toestemming aan ondergetekende notaris om het totale bedrag van ...€ onmiddellijk af te houden van het aan hem toekomend saldo van de hierna vermelde verkoopsom.
...
lndien deze respectieve werken tijdig gebeurd zijn (dus voor voorschreven data) zullen de hierboven vermelde gelden die daartoe geblokkeerd zijn onverwijld door ondergetekende notaris vrijgegeven mogen worden aan de verkoper. lndien echter op deze respectieve data de respectieve werken niet zijn uitgevoerd, zullen de daartoe geblokkeerde gelden van rechtswege toekomen aan de koper die
daarmee dan zelf verder het nodige zal kunnen (laten) doen, maar zonder dat de verkoper daartoe nog gehouden zal zijn.

De werken zullen in elk geval worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst. De uitvoering zal ten aanzien van ondergetekende notaris blijken uit een vaststelling en bevestiging door beide partijen. Bij gebrek aan bevestiging van beide partijen kan ondergetekende notaris de gelden niet vrijgeven, noch aan de verkoper, noch aan de koper."

Hiermee weten jullie precies wat er afgesproken werd. "Volgens de regels van de kunst" betekent volgens mij dat de muren eerst geschuurd worden, daarna afgewassen en dan geschilderd met een waterafstotende verf. Aangezien dit niet alles niet gebeurd is, zijn wij niet geneigd om de laatste schijf van het geblokkeerde bedrag vrij te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jan 2019 08:40

Dit is zeer goed beschreven .

Regels van de kunst is zoals van een vakman verwacht word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 22 jan 2019 11:19

Ik heb niet echt veel toe te voegen, echter dat het best is steeds verschillende notarissen te nemen. Als één van de cliënten voor de notaris meer waarde heeft (persoonlijk -- aangenaam persoon, of professioneel -- bijvoorbeeld de zoon van de grootste projectontwikkelaar van stad of dorp) dan komen scheeftrekkingen wel eens voor.

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

#13 , 22 jan 2019 12:16

Beste Fortuin,

Daar zijn wij ondertussen ook achter. Maar er zit ook een heel verhaal achter de keuze van notaris. De Wij hebben dit huis half september gekocht. Als de akte voor 26 oktober verlijd kon worden, kon de verkoper een belangrijk deel van de registratierechten die hij zelf betaalde bij de aankoop van het huis, recupereren. Om dit voor hem mogelijk te maken, hebben wij er voor gekozen om samen dezelfde notaris te nemen. Alle opzoekingen e.d. moesten dan maar één keer gebeuren.

Jammer genoeg hebben wij moeten vaststellen dat de loyaliteit niet wederzijds was. Ik zeg niet dat de notaris partij trekt voor de verkoper, maar wij krijgen wel dat gevoel. Ten eerste werden wij door haar kantoor niet verwittigd toen een datum voor het verlijden van de akte werd vastgelegd. Hier kwamen wij toevallig achter toen we voor iets anders op haar kantoor moesten zijn.

Ten tweede moest de badkamer klaar zijn voor het verlijden van de akte op dinsdag 23/10/1018. Wij kregen pas op vrijdag 19/10 om 17u10 te horen dat dit niet het geval zou zijn. Wij konden op zo'n korte termijn geen expert meer vinden om de werken te gaan beoordelen en hebben dat zelf moeten doen, met enkele vervelende gevolgen. Toen we het verlijden van de akte om die reden wilden uitstellen, werden we er op nogal agressieve toon op gewezen dat dit wel erg onfatsoenlijk zou zijn.

Tot slot werd bij de ondertekening van de akte wel gezegd dat de badkamer eind december volledig afgewerkt moest zijn (dit werd ook zo in de akte opgenomen), maar de notaris vertelde er ons op hetzelfde ogenblik wel bij dat ze hoopte op enige flexibiliteit van onzentwege en dat we niet over een week extra zouden vallen...

Dus ja... ik denk niet dat wij van haar veel hulp moeten verwachten om aan onze centen te raken.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en adviezen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 jan 2019 12:28

De tekst is inderdaad duidelijk en de notaris moet zich daar aan houden. Meld de notaris (desnoods aangetekend) dat de verfwerken NIET volgens de regels van de kunst uitgevoerd zijn, zoals geëist in de akte, en je bijgevolg ASAP deze gelden vrijgegeven wil zien worden zodat je zelf deze werken kan laten uitvoeren door een vakman. Meld dat je binnen de week een antwoord verwacht op uw vraag.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

goldfinger
Berichten: 76

#15 , 23 jan 2019 22:40

De tekst is inderdaad duidelijk en de notaris moet zich daar aan houden. Meld de notaris (desnoods aangetekend) dat de verfwerken NIET volgens de regels van de kunst uitgevoerd zijn, zoals geëist in de akte, en je bijgevolg ASAP deze gelden vrijgegeven wil zien worden zodat je zelf deze werken kan laten uitvoeren door een vakman. Meld dat je binnen de week een antwoord verwacht op uw vraag.


"Bij gebrek aan bevestiging van beide partijen kan ondergetekende notaris de gelden niet vrijgeven, noch aan de verkoper, noch aan de koper."


Lijkt mij moeilijk voor de notaris om de gelden vrij te geven...

Terug naar “Kopen”