Huis verkocht maar nog maand tot compromis

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Huis verkocht maar nog maand tot compromis

#1 , 08 jan 2019 14:17

Beste mensen,

Graag even jullie idee hoe mijn zus en ik dit het beste aanpakken.
We hadden een koper voor het huis van onze papa die overleden is in september.
Nu ineens daagt er nog een koper op die het huis absoluut wil hebben en nog 5000 euro meer geeft dan de vorige.
Mijn zus en ik gaan naar de notaris maar de eigenlijke compromis duurt nog 4 weken tot die klaar is.
De notaris maakt een document op voor de 2 partijen maar de koper was hier niet zo voor te vinden om ons een hoog bedrag ( 3000 euro ) te geven als voorschot op de aankoop van het huis.
Die persoon stelt hierop voor om 500 euro voorschot te geven en we maken heel vluchtig een papiertje op dat hij 500 euro geeft voor de aankoop van een huis .
tussen mijn zus en mij. Niets in detail ook de afgesproken prijs staat er niet op. Het ging hier juist over dat hij een bewijsstuk had van zijn 500 euro.
Zijn bedoeling was dat we het van Immoweb haalden en de plaat te koop verwijderden.
Nu achteraf gezien zijn we toch niet 100% gerust in deze situatie.
Mijn vraag nu: Als de definitieve compromis via de notaris nog 4 weken duurt hoe gaat dit dat normaal in zijn werk? 500 euro is belachelijk weinig maar begrijp langs de andere kant ook de koper zijn situatie.

Bedankt voor jullie info.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 jan 2019 14:22

"Die persoon stelt hierop voor om 500 euro voorschot te geven en we maken heel vluchtig een papiertje op dat hij 500 euro geeft voor de aankoop van een huis tussen mijn zus en mij. Niets in detail ook de afgesproken prijs staat er niet op. Het ging hier juist over dat hij een bewijsstuk had van zijn 500 euro. "

In dat geval is er geen verkoop. Om van een verkoop te kunnen spreken moet er overeenkomst zijn zowel wat betreft het VOORWERP als de PRIJS van de verkoop. Uw KANDIDAAT koper kan dus nog steeds van gedacht veranderen EN zijn 500 EUR terugvragen. En dan staat u daar....met lege handen en een niet-verkocht huis + gemiste kansen + de notariële kost van een nutteloos compromis.

Heeft de notaris jullie daar niet op gewezen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 08 jan 2019 14:37

Akkoord dat notariskantoren veel werk hebben in de nieuwjaarsperiode, maar toch...

Een blanco compromis is rap meegegeven, en een woordje uitleg....

Wacht in elk geval, in elk geval dus, om nog iets te tekenen voordat jullie nog eens met die notaris (of een andere) gesproken hebben. Of geef die verkoop desnoods aan een immokantoor bijvoorbeeld.

Reclame

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#4 , 08 jan 2019 14:55

Heeft de notaris jullie daar niet op gewezen?
[/quote]

Neen notaris zei dit niet.
Voor mij is dit allemaal nieuw.
Auto verkopen geen probleem maar huizen ken ik niets van.
We gaan opnieuw afspreken met koper en eisen dat hij het voorlopig document ( niet de compromis ) van de notaris wil tekenen.
Stel dat hij dit niet wil dan kunnen we het huis terug te koop stellen veronderstel ik aangezien u zegt dat er in dit geval geen verkoop is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 08 jan 2019 15:43

Als hij zich niet verbindt tot kopen huis voor XX EUR (op papier!!!) dan is er geen verkoop.
Wijs de kandidaat koper daarop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2019 15:58

Voor een compromis is er zelfs geen notaris nodig, download een voorbeeld van het internet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 jan 2019 16:11

Hoeveel is de verkoopsprijs van dat huis.? Van en voorschot van 5000 gaan naar een voorschot van 500 € is een groot verschil.
Je mag hier 5 % vragen van de koopprijs. Dat gevraagde voorschot van 5000 € was dus voldoende voor een aankoopprijs van 100.000 € .
Die voorgestelde 500 € is goed voor een verkoopsprijs van 10.000 €.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 08 jan 2019 16:26

Heeft de notaris jullie daar niet op gewezen?
Neen notaris zei dit niet.
Voor mij is dit allemaal nieuw.
Auto verkopen geen probleem maar huizen ken ik niets van.
We gaan opnieuw afspreken met koper en eisen dat hij het voorlopig document ( niet de compromis ) van de notaris wil tekenen.
Stel dat hij dit niet wil dan kunnen we het huis terug te koop stellen veronderstel ik aangezien u zegt dat er in dit geval geen verkoop is.
[/quote]


Als dat voorlopig document van de notaris geen compromis is, wat is het dan wel?


En dat voorlopig documentje waar u van sprak, hebt u daar een exemplaar van? Wat staat daarin ?

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#9 , 08 jan 2019 17:55

Heeft de notaris jullie daar niet op gewezen?
Neen notaris zei dit niet.
Voor mij is dit allemaal nieuw.
Auto verkopen geen probleem maar huizen ken ik niets van.
We gaan opnieuw afspreken met koper en eisen dat hij het voorlopig document ( niet de compromis ) van de notaris wil tekenen.
Stel dat hij dit niet wil dan kunnen we het huis terug te koop stellen veronderstel ik aangezien u zegt dat er in dit geval geen verkoop is.

Als dat voorlopig document van de notaris geen compromis is, wat is het dan wel?

Daar kan ik u geen antwoord over geven. Waarschijnlijk document voor een voorschot te ontvangen op de verkoop v e huis.

Op voorlopig document staat:

Zoals afgesproken tussen x en y en de koper z geef ik in de hand 500 euro cash voor de verkoop v een huis gelegen op xxxxx.
Niks meer, juist datum waneer het opgemaakt werd. Ondertekend door beide partijen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 08 jan 2019 18:02

Even hier dieper op ingaan.

Het is dus de bedoeling van uw tegenpartij (ik kan hen nu moeilijk een koper noemen) om het huis van internet af te halen, dus u hebt het geadverteerd, met ook een prijs, begrijp ik. Klopt dat?

En hebt u alle nodige gegevens daar ook bij geplaatst?

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#11 , 08 jan 2019 18:05

Even hier dieper op ingaan.

Het is dus de bedoeling van uw tegenpartij (ik kan hen nu moeilijk een koper noemen) om het huis van internet af te halen, dus u hebt het geadverteerd, met ook een prijs, begrijp ik. Klopt dat?

En hebt u alle nodige gegevens daar ook bij geplaatst?
Klopt ja

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 08 jan 2019 19:31

In het beste geval hebt dan een kandidaat-koper, die wel gebonden zou zijn aan de prijs die u aangeboden heeft.


Kent u de financiële situatie van die mensen, ziet u hen een voldoende lening te krijgen? Of , o wonder, zouden ze cash - ik bedoel zonder lening- betalen ?


Ik denk dat het geen kwaad kan om een afspraak bij de notaris te beleggen om de verdere details zo foutloos mogelijk te bespreken. Dit zonder vooraf nog om het even wat te ondertekenen. Hou er daarbij rekening mee dat een groter voorschot niet echt echt nodig is, en dat anderzijds vier maand wachten om de akte te verlijden, ook niet echt nodig is.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 08 jan 2019 19:51

Mag dat nog wel in de hand en in cache?

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 08 jan 2019 20:58

Mava105, ik schreef dus :

Kent u de financiële situatie van die mensen, ziet u hen een voldoende lening te krijgen? Of , o wonder, zouden ze cash - ik bedoel zonder lening- betalen ?

Natuurlijk dat ze de echte betaling langs een bankrekening moeten laten lopen; het is niet echt zeker dat ze een beroep moeten doen op een bank.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#15 , 08 jan 2019 21:05

Mava105, ik schreef dus :

Kent u de financiële situatie van die mensen, ziet u hen een voldoende lening te krijgen? Of , o wonder, zouden ze cash - ik bedoel zonder lening- betalen ?

Natuurlijk dat ze de echte betaling langs een bankrekening moeten laten lopen; het is niet echt zeker dat ze een beroep moeten doen op een bank.

99,99% wel hoor.

Terug naar “Kopen”