Sociale woning aankopen

SociaalWonen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sociale woning aankopen

#1 , 04 jan 2019 13:49

Hoi. Mijn moeder (60 jaar) woont reeds jaren in een sociale woning. Ze heeft recent een kleine schenking van één van haar ouders ontvangen en denkt erover om de woning waarin ze momenteel woont aan te kopen.

Ik ben enig kind. Eén van de voorwaarden is dat ze de woning nog 20 jaar moet bewonen. De sociale maatschappij heeft een recht op wederinkoop gedurende deze periode.

Allemaal geen probleem, maar wat indien mijn moeder pakweg binnen dit en 15 jaar overlijdt? Is hiervoor een uitzondering voorzien in de wetgeving of maakt dat allemaal niet uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 05 jan 2019 09:43

U zal echt eens moeten kijken naar de voorwaarden van zo'n verkoop bij die bepaalde maatschappij. Blijft dat voorkooprecht bestaan bij overlijden van de koper? Tegen welke prijs zouden ze voorkooprecht hebben (aankoopprijs + een zeker percentage, actuele waarde.... ) ?

SociaalWonen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2019 13:48

Wettelijk zijn deze voorwaarden vastgelegd. Het recht op wederinkoop omvat de originele aankoopprijs, de gemaakte kosten (aktekosten, notariskosten, registratierechten) -- beiden te indexeren -- alsook de verbeteringen aan de woning (te bewijzen met facturen).

De wettekst lijkt te voorzien dat de wettelijke erfgenamen ook de woning mogen bewonen in deze 20 jarige periode. Ik lijk dus zelf het antwoord gevonden te hebben.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 05 jan 2019 13:54

That's the spirit !

U kan dus op uw twee oren slapen.

Terug naar “Kopen”