Huis overleden vader verkopen maar nog geen overlijdensakte in bezit.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Huis overleden vader verkopen maar nog geen overlijdensakte in bezit.

#1 , 27 dec 2018 16:30

Beste,

Mijn vader is in september overleden op verlof in Bulgarije en mijn zus en ik zijn nog steeds niet in bezit v d overlijdensakte.
Nu is mijn vraag of we het huis al mogen (kunnen) verkopen zonder de overlijdensakte.
Mijn zus heeft het al te koop gezet en ineens vraagt mijn vrouw haar dit af! En terrecht ook.
Ik heb geprobeerd via notaris te informeren maar met de dagen zijn die niet beschikbaar uiteraard.

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 dec 2018 16:33

Zolang het huis niet op naam van de kinderen is overgeschreven kunnen ze het niet verkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#3 , 27 dec 2018 17:16

Zolang het huis niet op naam van de kinderen is overgeschreven kunnen ze het niet verkopen.
Dank u

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 dec 2018 20:14

Werd jullie vader in België begraven? Indien ja, dan moest er toch een dergelijke akte zijn, want geen enkel begrafenisondernemer zal begraven of crematie laten doen, zonder dat document.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#5 , 28 dec 2018 10:31

Werd jullie vader in België begraven? Indien ja, dan moest er toch een dergelijke akte zijn, want geen enkel begrafenisondernemer zal begraven of crematie laten doen, zonder dat document.
Er werd een uittreksel bezorgd door buitenlandse zaken rechtstreeks aan de gemeente maar het afschrift van de overlijdensakte hebben we nog steeds niet.
Inderdaad in België gecremeerd

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 dec 2018 10:43

U kan de woning verkopen. Door het overlijden bent u als erfgenaam van rechtswege eigenaar geworden. Bij het verlijden van de notariële akte zal de notaris wel de nodige opzoekingen kunnen doen waaruit blijkt dat uw vader overleden is en u erfgenaam, en dus eigenaar bent.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 dec 2018 12:54

Of stap gewoon naar de dienst bevolking van de gemeente om een kopie te vragen. Duurt 5 minuten (als er geen wachtenden voor u staan)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 28 dec 2018 12:58

Er is dus wél een document....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#9 , 28 dec 2018 14:40

Het document dat we ontvingen staan fouten in.
In Bulgarije hebben ze foutieve datum genoteerd op het document.
Datum overlijden omgewisseld met datum autoptie.
De correcte akte van overlijden die nog moet vetaald worden door een beedigd vertaler hebben we nog niet.

Mijn vraag is dus of we het huis al kunnen verkopen of niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 28 dec 2018 14:44

Momenteel niet. Maar de akte zal ook nog niet morgen verleden worden.
Ik zou het dus wel al te koop stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 dec 2018 14:00

Vanaf het overlijden zijn jullie inderdaad van rechtswege eigenaar. Jullie mogen dus het huis verkopen direct na het overlijden. De compromis wordt getekend door alle erfgenamen. Er zal normaal een periode van maximaal 4 maanden voorzien zijn waarbinnen de akte verleden moet worden. Tijdens deze periode moeten jullie het overlijdensattest bemachtigen. Zonder dit attest zal de notaris de akte niet willen verlijden.

Daarnaast zal hij ook een opzoeking doen in het Centraal Register van Testamenten om te zien of de overledene geen geregistreerd testament heeft gemaakt. Dat dient om zeker te zijn dat het huis niet gelegateerd wordt bijvoorbeeld aan een buurman.

De notaris kan pas een opzoeking doen in het Centraal Register van Testamenten als hij het overlijdensattest ontvangen heeft...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 29 dec 2018 16:09

En dan speelt een verkeerde datum (een paar dagen) geen rol voor een notaris. Overleden is overleden, en dat geeft dat attest toch aan hoop ik.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#13 , 30 dec 2018 10:40

Beankt iedereen v d info 3 januari hebben mijn zus en ik afspraak bij notaris (eventueel met koper).
We hebben al jong koppelje dat huis echt wil dus dat komt zeker in orde.

Terug naar “Kopen”