Wanneer verplicht domicilieverandering

delady
Topic Starter
Berichten: 547

Wanneer verplicht domicilieverandering

#1 , 19 dec 2018 17:18

Zoon heeft huis gekocht ..groot beschrijf..eind december 2016..
Zelfstandige..grote verbouwingen..
Wanneer moet hij zijn domicilie veranderen ..
Welke voor of nadelen indien niet tijdig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2018 17:24

Zijn domicilie moet hij veranderen pas als hij daar woont, anders doe je aan domicilie fraude.
Een domicilie is de plaats waar je EFFECTIEF woont, dus slaapt en verblijft.

Want de wijkagent moet dit komen controleren, eer men dit gaat veranderen op de burgerlijke stand.
Laatst gewijzigd door denlowie op 19 dec 2018 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 19 dec 2018 17:25

Gewoon op het moment dat hij er werkelijk zijn intrek neemt. Tenzij andere verplichtingen, bv bij zijn lening...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2018 17:33

Gewoon op het moment dat hij er werkelijk zijn intrek neemt. Tenzij andere verplichtingen, bv bij zijn lening..

.
Wat ga je tegen de wijkagent zegen als hij komt controleren in een huis zonder tafel of bed ? " ik moest van de bank mijn domicilie hier zetten ????"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 19 dec 2018 17:42

Ik begrijp de bedoeling van de vraag niet goed.
In feite is het enige correcte antwoord:
men is nooit verplicht zijn domicilie in een aangekochte woning te plaatsen.
Geen enkele wet zegt dat men dat moet doen.

De wet zegt enkel dat men zich moet domiciliëren waar men werkelijk effectief woont.
Maar dat heeft niets te maken met aankopen van een woning.
Ook als men huurt is dat het geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 19 dec 2018 17:54

Gewoon op het moment dat hij er werkelijk zijn intrek neemt. Tenzij andere verplichtingen, bv bij zijn lening..

.
Wat ga je tegen de wijkagent zegen als hij komt controleren in een huis zonder tafel of bed ? " ik moest van de bank mijn domicilie hier zetten ????"

Goede vraag. Wat dacht u van : "komt u morgen nog eens langs, ik zorg voor tafel en bed"

Alle gekheid op een stokje, hij KAN zich domiciliëren als het huis voldoende gestoffeerd is, al kan dit wat rekbaar, en vatbaar voor interpretatie , zijn volgens de gezindheid van de controlerende wijkinspecteur. Voor de bank (of bijvoorbeeld Vlaams Woningfonds) kan het om een zekere periode na verwerving gaan.

Maar ik denk eerder dat TS doelt op boetes die hij zou krijgen qua registratie en dergelijke. En daar is het antwoord simpel : geen, gezien hij geen kortingen gekregen heeft.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#7 , 19 dec 2018 20:18

Ik bedoelde dat je verplicht bent binnen 2j of 3j na onderschrijving notariele akte je domiciliering er te zetten en er effectief te wonen..
Huis praktisch klaar.
Las hier op forum maar vind niet dadelijk terug dat kopers met bv 2 maanden termijn overschreden en boete moesten betalen.
Hing dit bv met klein beschrijf?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2018 21:41

Dit WAS met klein beschrijf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 dec 2018 09:44

Je bent niet verplicht je in te schrijven. Echter indien met klein beschrijf is een van de voorwaarden om er ingeschreven zijn voor de periode van 3 jaar is verstreken sinds het verlijden van de akte.

Indien u zich niet aan de voorwaarden houdt moet u de overige 5% registratierechten betalen samen met hier bovenop een verhoging van 20%.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 21 dec 2018 10:10

Groot beschrijf, volgens TS....

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 dec 2018 11:54

Oops ik dacht dat de post van denlowie, een post van de TS was. Mijn excuses.

de_koen
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 dec 2018 12:11

Binnen de 2jaar indien abattement en bij-abattement...

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#13 , 29 dec 2018 09:13

En wat is dit?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 29 dec 2018 11:19

Wie een huis of bouwgrond aankoopt en op dat moment (samen of apart) geen andere woning bezit, moest in het verleden geen registratierechten betalen op de eerste 15.000 euro van de aankoopsom. Deze vermindering werd het ‘abattement’ of de ‘voetvrijstelling’ genoemd.

Sedert juni 2018 is het afgeschaft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 dec 2018 13:55

Waarschijnlijk is de woning gekocht met abattement waardoor TS een vraag heeft over de uiterste termijn waarbinnen de koper zijn domicilie naar de woning moet verplaatst hebben. Dit is eind december 2018. Als hij dit nu nog niet gedaan heeft, zal het te laat zijn. Binnen een half jaar kun je een boete verwachten van de fiscus.

Terug naar “Kopen”