Verkoop bij bewindvoering

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

Verkoop bij bewindvoering

#1 , 12 dec 2018 10:25

Een instapklaar huisje staat te koop aan een erg voordelige prijs bij een lokale makelaar. Op de dag dat het werd gepubliceerd online belde ik voor een afspraak voor bezoek. Er werd mij gemeld dat er geen afspraak meer mogelijk was omdat er al een bod was en in afwachting van aanvaarding. Nu weet ik toevallig dat de eigenaar van dit huisje onder bewindvoering staat. Moet dit dan eigenlijk niet openbaar worden verkocht? Nu enkele dagen later werden er pas borden aan de voorgevel geplaatst voor verkoop door makelaar. Dus ik veronderstelde het bod zal niet aanvaard zijn. Ik bel om een afspraak te maken. Opnieuw kreeg ik de melding er is een bod en het is aanvaard. Is het mogelijk dat er al een afspraak was tussen potentiële koper en bewindvoerder? Aangezien blijkbaar het publiek geen kans krijgt. De prijs van het huis is veel te laag dan de lokale waarde. Hier ruikt iets niet correct...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2018 14:16

In principe worden huizen van mensen onder bewind openbaar verkocht. Doch er kan ook een verkoop uit de hand georganiseerd worden als er een goed bod is en als de verkoop uit de hand de belangen van de beschermde persoon dient. M.a.w. als een openbare verkoop waarschijnlijk een lagere prijs zou opbrengen dan een verkoop uit de hand.

Meestal wordt er uit de hand verkocht. Een eenvoudige arbeiderswoning is vaak niet zo interessant om openbaar te verkopen. Deze worden uit de hand verkocht. De koper doet een bod. De bewindvoerder aanvaardt dit bod. Vervolgens zal de koper een eenzijdige aankoopbelofte ondertekenen. (De bewindvoerder mag immers nooit een compromis ondertekenen.)

Er zal een schattingsverslag opgemaakt worden om te bewijzen wat de verkoopwaarde van de woning is. Het uitgebrachte bod moet op z'n minst even hoog zijn als de waarde van de woning in het schattingsverslag anders zal de vrederechter doen. Is het bod hoog genoeg en vindt de vrederechter de verkoop verantwoord dan zal hij een machtiging afleveren in een vonnis. Voila, daarmee is de kous af.

Reclame

Terug naar “Kopen”