bewindsvoerder

lunaver
Topic Starter

bewindsvoerder

#1 , 12 apr 2008 08:29

mijn vriendin is sinds een poosje bewindsvoerder van haar vader die op genomenis in een tehuis .
enkele maanden geleden hebben wij samen een koop oveeenkomst getekent bij een notaris ivm de aankoop van het huis van haar grootmoeder (dit huis is verhuurd) de vrederechter heeft beslist dat wij dat huis niet kunnen kopen , omdat naar het schijnt een huis waar een bewindsvoerder op staat niet via een inmobilieen kan verkocht worden , kan dus enkel openbaar verkocht worden .
nu wil de notaris de voorschot niet terug betalen , en vermoed ik dat de man van het inmobilieen ook zijn winst wil ??
zijn deze personen dus notaris en man van inmobilieen dan niet op de hoogte dat deze verkoop/aankoop eigenlijk niet kon ??
de notaris heeft op die maanden eigenlijk niets gedaan , we zijn persoonlijk de papieren nog op zijn kantoor gaan halen en naar het vrede gerecht gebracht .
en dan is er een mogelijkheid voor mij om evt als niet familie dat huis toch te kopen of te huren , mijn interesse voor dat huis is dat het daar mogelijk is om evt de slechtziende moeder van mijn vriendin in huis te halen , en dat is niet mogelijk waar ik nu woon
mvg en hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 12 apr 2008 10:26

Zonder bijzondere machtiging van de vrederechter kunnen geen goederen te koop worden aangeboden.

Art. 488bis. f) §3... Evenwel kan hij slechts krachtens een bijzondere machtiging van de vrederechter: b) de roerende en onroerende goederen van de beschermde persoon vervreemden;§ 4. De woning van de beschermde persoon en het huisraad waarmeer deze woning gestoffeerd is, moeten zo lang mogelijk te zijner beschikking blijven.Als het, in het bijzonder bij langdurige opneming of verblijf, NOODZAKELIJK wordt of in het belang is van de beschermde persoon dat over de rechten in verband (daarmee wordt beschikt,) moet daartoe de machtiging bedoeld in § 3 verleend worden door de vrederechter.Deze machtiging wordt verleend krachtens de rechtspleging bepaald in artikel 488bis, f), § 3. (B.W.)

Art. 1186. Wanneer moet worden overgegaan tot vervreemding van onroerende goederen die...aan personen aan wie een voorlopige bewindvoerder is toegevoegd krachtens de artikelen 488bis, a) tot k), van het Burgerlijk Wetboek) toebehoren, moeten hun wettelijke vertegenwoordigers daartoe aan de vrederechter machtiging vragen.... Indien de vrederechter de verkoop toestaat, wijst hij tegelijk een notaris aan door wiens ambtelijke tussenkomst de openbare verkoping geschiedt.De verkoop geschiedt in aanwezigheid van de wettelijke vertegenwoordigers en,...ten overstaan van de vrederechter van het kanton waar de goederen gelegen zijn.(Ger. W.)

Schrijf een AZ aan zowel de notaris als het immo-kantoor en wijs op het ongeldige karakter.
Indien je vriendin die woning zo graag wil hebben, onderzoek dan of deze niet kan 'geschonken' worden. Ook daarvoor is een machtiging nodig, de rechter kan enkel weigeren indien men behoeftig dreig te worden.

j.demoor

#3 , 13 apr 2008 11:42

Ik ga ervan uit dat het huis van de grootmoeder van uw vriendin in volle eigendom toebehoort aan haar vaders eigen vermogen.

“Art.488bis,f)...§ 3. Bij gebreke van aanwijzingen in de in artikel 488bis, c), bedoelde beschikking, vertegenwoordigt de voorlopige bewindvoerder de beschermde persoon in alle rechtshandelingen en procedures als eiser en als verweerder.Evenwel kan hij slechts krachtens een bijzondere machtiging van de vrederechter :...b) de roerende en onroerende goederen van de beschermde persoon vervreemden...”(Burgerlijk Wetboek).

Om vaders huis te verkopen dient de voorlopige bewindvoerder daartoe dus bijzondere machtiging van de vrederechter te bekomen.

Indien uw vriendin hen meedeelde dat zij handelde als voorlopig bewindvoerder van haar vader dan behoorden vastgoedmakelaar en notaris dit te weten.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Kopen”