dure notariskost

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

dure notariskost

#1 , 04 dec 2018 19:40

Ik ga een klein perceel landbouwgrond kopen voor amper 1700€. Heb mij geïnformeerd wat de bijkomende kosten zijn bij de notaris en die zei : 1600€ extra waarvan maar liefst 1100€ geraamde dossierkosten zijnde opzoekwerken: bodemattest opvragen, stedenbouwkundige inlichtingen opzoeken, zoeken of er fiscale en sociale schulden zijn. Ik heb voorgesteld dat hij dat allemaal niet moest opzoeken en dat ik alle risico's op mijn wil nemen in ruil voor minder dossierkosten en dat hij daar schriftelijk akte van mag nemen. De notaris zei dat dit alle verplichte opzoekingen zijn, klopt dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2018 19:42

De notaris is verplicht om dit te doen, het is trouwens een ambtenaar de notaris !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#3 , 04 dec 2018 22:36

Ja maar volgens mij is de notaris ook een zakenman die mij meer raad wil geven als wat ik eigenlijk nodig heb. Daarom zou ik alle niet echt nodige onderzoekingen willen uitsluiten om de dossierkosten te verminderen. Volgens mij volstaat de controle van de eigendomstitels, de aflevering van een hypothecair attest en de lichting van de kadastrale stukken en is al de rest niet nodig: bodemattest, fiscale schulden, enz... dat risico neem ik er graag bij.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 dec 2018 23:21

De notaris is verplicht die opzoekingen te doen.
Hij is een ambtenaar en geen zakenman.
Hij moet de wettelijke voorschriften naleven.
Dat werd u reeds duidelijk geantwoord en dit is nogmaals een bevestiging daarvan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 05 dec 2018 10:08

Beste

'fiscale schulden enz dat risico neem ik er graag bij". het probleem is natuurlijk dat niet u, maar de notaris dat risico draagt!
Bij een onroerende verkoop moet notaris dat na gaan en in voorkomend geval opbrengst verkoop inhouden en doorstorten naar fiscus/schuldeisers.
Als de notaris zijn werk niet doet zal hij zelf aangesproken worden om dat te betalen.
En of de verkoop nu 200.000 € bedraagt of 2.000 €, de werkzaamheden zijn identiek en duren even lang....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”