Vochtproblemen

matrix62
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vochtproblemen

#1 , 30 nov 2018 14:09

Ik heb twee vragen ter informatie om te weten wat mijn rechten zijn als huurder :idea: Wij huren een appartement met een aantal vochtproblemen. Onze slaapkamer bevat een badkamer (kleine ruimte met douche en lavabo), maar in deze badkamer is er geen raam of verluchtingsgat aanwezig. Indien we dus de douche gebruiken moeten we de deur van de badkamer open laten zodat deze ruimte kan verluchten.

Het is ons op termijn opgevallen dat er dus vocht opstapelt in de slaapkamer en voor schimmel zorgt. De huurbaas heeft vervolgens een toestel geplaatst in de slaapkamer dat het vocht naar buiten zuigt.

Tijdens de zomerperiode was dit OK , maar nu het vochtig en koud weer is begint dit toestel te lekken en is er terug vochtschimmel in onze kamer. Dit maakt onze kleren en kasten kapot en zorgt voor zeer vochtige condens op de ramen.

De huurbaas heeft ons gevraagd om de verwarming dus aan te laten zodat de kamer goed warm blijft. Mijn vraag is nu of het mijn verantwoordelijkheid is om voor deze verwarmingskosten op te draaien (verwarming in kamer is elektrisch => kostelijk)? Ik moet de ruimte dus verwarmen zonder dat ik er gebruik van maak… We merken ook vocht tussen het dubbelglas van onze ramen?
Ook vragen ze aan ons om RUBSON AERO360 navulling te kopen die we in onze kamer moeten laten staan. Nu zo’n tabletten kosten per 4 zo’n €18. Na een week moet zo’n tablet vervangen worden dus is dit een maandelijkse kost van €18… Is deze kost voor de huurder of voor de verhuurder?
Mijn tweede vraag is dat ik ook de houten frame van de ramen moeten behandelen met vernis? Zit dit ook in het takenpakket van de huurder? Wij wonen er nu 9 maanden. Wij hebben wel een positieve band met de verhuurder.

Alvast bedankt voor de informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 nov 2018 15:54

Stuur een aangetekend schrijven naar uw verhuurder en eis gewoon een definitieve oplossing. Wettelijk dient een badkamer een verluchting te hebben. Van welk bouwjaar is het appartement ?
https://www.habitos.be/nl/bouwen/wat-ze ... latie-913/

matrix62
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2018 16:29

Dag Mava105, bedankt voor uw feedback! Het gebouw is van 1951

Reclame

Terug naar “Kopen”