Is een lekke gasleiding een geborgen gebrek?

aseuters
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is een lekke gasleiding een geborgen gebrek?

#1 , 26 nov 2018 20:21

Twee maanden geleden heb ik een oude woning gekocht uit 1910.
Ik dacht al een tijdje een gaslucht te ruiken, maar nu weet ik het zeker.
Met een meetapparaat ben ik erachter gekomen dat de gaslucht door de plavuizen heen komt.
De oude gasleiding die in de betonnen vloer loopt is lek.
Kan ik de verkoper aansprakelijk stellen voor deze schade?
Ik ga ervan uit dat de verkoper niet op de hoogte was van deze lek, omdat hij de woning een paar jaar had verhuurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 nov 2018 20:51

Aangezien u het kan ruiken is het niet opzettelijk verborgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 nov 2018 09:26

Die buis zal niet IN de betonnen vloer lopen, maar ligt meer dan waarschijnlijk onder de tegelvloer (plavuizen voor de Hollanders) Zal waarschijnlijk een oude stalen leiding zijn die is verroest na al die jaren. Is gewone sleet en te verwachten in een woning van 1910. Zeker geen verborgen gebrek want ze zal er wel altijd hebben gelegen en is niet opzettelijk verborgen, hetgeen ze moet zijn voor een verborgen gebrek.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 27 nov 2018 09:51

Hier hetzelfde probleem gehad. De oude gasleidingen zijn prima, maar de koppelingen gaan lekken omdat aardgas droger is dan het oude stadsgas. Alle gasleidingen zijn vervangen. Euvel is aan het licht gekomen na lekcontrole door de gasleverancier bij vervanging van de meter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2018 10:54

Even off topic,

Als je die buis vervangt leg je de nieuwe buis nooit onder de grond, maar bovengronds langs de muren of over de zolder, buizen onder de vloer nooit goed , en zeker niet voor gas en water, want gas buizen moeten nu als ze onder de grond zitten beschermd worden met geperforeerde bescherming platen
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”