Opbrengsteneigendom

Plopkoeken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Opbrengsteneigendom

#1 , 26 nov 2018 09:24

Dag iedereen,

Ik beschik samen met mijn vriendin een starterswoning. Het is de bedoeling om binnen dit en enkele jaren onze "vaste" woning te kopen.

Nu zou ik ondertussen een andere woning willen kopen als opbrengsteneigendom. Dus renoveren en tijdelijk verhuren.
Wanneer wij onze vaste woning gaan aankopen wil ik dan beide huizen verkopen, dus zowel onze huidige woning als de verhuurde woning.

Wat zijn de gevolgen qua registratierechten indien we onze vaste woning zouden kopen? Kan ik de registratierechten meenemen van beide woning? Of verlies ik de meeneembaarheid van de huidige woning indien ik de opbrengstenwoning koop? Wat zijn trouwens de fiscale gevolgen van een huis kopen om te verhuren en nadien te verkopen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 nov 2018 12:53

1. Wat is een "vaste" woning?
2. Voor een opbrengsteigendom kan men nooit registratierechten recupereren.
3. Voor een woning waar men zijn domicilie heeft kan dat onder voorwaarden.
zie: https://belastingen.vlaanderen.be/meeneembaarheid
4. Fiscaal moet men voor een opbrengsteigendom, naast de onroerende voorheffing, ook inkomstenbelasting betalen (aan te geven in belastingsaangifte)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 26 nov 2018 14:45

Wat bedoelt u met een opbrengsteigendom? Gaat het om een handelspand of om particuliere
woning(en)? Fiscaal maakt dat m.i. een wereld van verschil.

Reclame

Terug naar “Kopen”