Optie in aan- verkoopbelofte + gevolgen niet tijdig verlijden akte

Starflyer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Optie in aan- verkoopbelofte + gevolgen niet tijdig verlijden akte

#1 , 25 nov 2018 21:43

Goedenavond,

In veel gevallen is de "optie" kort, een tweetal weken. In een aan- en verkoopbelofte is deze veel langer en in mijn overeenkomst zie ik niet meteen terug hoe deze precies gelicht moet worden. Enkel bij de modaliteiten lees ik hier iets over nl.

"De partij die wenst in te gaan op de contractbelofte van de andere partij, nodigt deze schriftelijk uit, in voorkomend geval via de optredende notaris(sen), tot het ondertekenen van de notariële akte van verkoop tegen de hierna bepaalde voorwaarden, op plaats, dag en uur, bepaald in samenspraak met die notaris(sen).
Door deze uitnodiging geeft die partij op voldoende wijze te kennen in te gaan op de contractbelofte van de andere partij, licht hij derhalve de hem verleende optie en ontstaat in hoofde van elke partij dan ook de verplichting de authentieke akte vaststellende de verkoop te verlijden vóór het verstrijken van de termijn waarvoor die contractbelofte geldt.
"

De waarborg van 5% is eveneens gestort op de rekening van het immo kantoor en vanuit de notaris (we hebben beide dezelfde notaris) zijn er al enkele data naar voor geschoven. Kan ik er dan vanuit gaan dat de optie gelicht is (beide partijen hebben datumvoorstellen ontvangen via mail), of wanneer wordt deze gelicht in een aan- verkoopbelofte en hoe "veilig" is deze overeenkomst, of wat zijn de gevolgen mocht de ondertekening bij de notaris niet binnen de gestelde termijn kunnen plaats vinden?

De lening, schuldsaldo, brandverzekering, ... zijn allen ondertekend en in orde en gekend bij de notaris.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”