vraag over aansprakelijkheid van notaris

StefanL
Topic Starter
Berichten: 11

vraag over aansprakelijkheid van notaris

#1 , 21 nov 2018 13:26

Beste,

Graag leg ik de volgende concrete casus aan u voor;

Eigenaar MLH besluit een geërfd, niet bebouwd perceel te verkopen. Ze gaat daarvoor naar het plaatselijk immokantoor. De zaakvoerder MVN is geïnteresseerd en zegt dat het grondstuk in landbouwgebied ligt en 8.000 Euro waard is. MLH wint voor of na dit gesprek geen informatie in, en gaat ervan uit dat haar perceel inderdaad landbouwgrond is.
MVN stelt voor de koopakte te laten opstellen door de plaatselijke notaris BVP. De notaris BVP stelt een verkoopakte op met als titel: verkoop van landbouwgrond, met de vermelde prijs. De verkoop vindt plaats. Een tijdje nadien merkt een kennis van MLH op dat de immohandelaar MVN een aanvraag voor bouwvergunning op het bewuste perceel heeft uitgehangen en verwittigd MLH.
MLH gaat te rade bij de lokale ambtenaar van ruimtelijke ordening EA, die bevestigt dat het perceel geen landbouwgebied is ,maar in bouwuitbreidingsgebied ligt.
MLH besluit om een klacht in te dienen via een advocaat om de koop te laten annuleren.
MLH geeft, wegens gebrek aan ervaring en tijd de opvolging daarvan over aan een tweede immohandelaar uit de stad, JMG, die de zaak aan een bevriende advocaat PL, toekent.
Bij mijn bezoek aan de advocaat PL samen met MLH om te informeren naar de stand van zaken, blijkt dat de immohandelaar MVN en zijn immokantoor gedagvaard zijn, echter niet de notaris BVP.
Op de vraag waarom niet de notaris BVP aangeklaagt werd, beweert Advocaat PL dat het over het algemeen heel moeilijk is om een notaris aan te klagen.

Gevoelsmatig is voor MLH immohandelaar MVN degene die geprobeerd heeft om het grondstuk onder de reële waarde van 87.000 Euro te kopen, waarbij de 7/12-regel ruim overschreden is.

Mijn vraag luidt echter of niet de notaris had moeten aangeklaagd worden.
De advocaat is -in deze zaak althans- immers de enige officiële en onafhankelijke tussenpersoon tussen verkoper en koper.

Gezien:
- de notaris de taak heeft om onderzoeksdaden te stellen, naar de ligging, de eigendom en het soort gebied waarin het perceel ligt
- MLH als cliënt er redelijkerwijze vanuit kan gaan dat de notaris als onafhankelijke tussenpersoon optreedt en een vertrouwenspositie bekleedt
- de notaris hierbij een fout heeft gemaakt

Ik ben geen jurist, maar vrees dat in deze omstandigheden de immohandelaar MVN de schuld kan -en zal- afschuiven op de notaris BVP.

Als aanvulling op mijn vraag had ik ook graag geweten of een klacht nog kan gewijzigd worden. De besluiten zijn immers neergelegd en de zaak komt voor op 18 januari 2019. Is het anders een optie voor MLH om een nieuwe klacht in te dienen, ditmaal tegen notaris BVP?

Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 nov 2018 13:32

Wat staat er in de verkoopakte als bestemming van de grond?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

StefanL
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 21 nov 2018 18:30

In de koopakte die zonet heb doorgenomen, staat er niets over de bestemming.
Op de eerste pagina staat "verkoop landbouwgrond" en in stedenbouwkundige klassering "gelegen in woongebied".

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 nov 2018 18:46

Ik bedoel de VERKOOPakte.
Daar moet instaan wat voor soort grond het is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

StefanL
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 21 nov 2018 19:18

ik bedoelde inderdaad de verkoopakte
Op de eerste pagina staat "verkoop landbouwgrond" en in stedenbouwkundige klassering "gelegen in woongebied".

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 21 nov 2018 20:06

Kan het zijn dat de bestemming van die grond intussen gewijzigd is?

Indien werkelijk de eerste verkoopprijs 8.000 € was, en kort daarop blijkt die grond , al dan niet met een nieuwe bestemming, toch meer dan 87.000 € waard te zijn, meen ik dat er sprake kan zijn van zgn benadeling, en dan zou een plaatselijke notaris toch minstens moeten weten wat en hoe, en zijn kliënt (en dat is dan zowel koper als verkoper) voorlichten.

Wordt vervolgd? In beide betekenissen van het woord?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 21 nov 2018 20:08

Staat de tekst "gelegen in woongebied" ook in de akte? Dat is me nog steeds niet duidelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

StefanL
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 22 nov 2018 15:57

De tekst "gelegen in woongebied" staat ook in de akte, zoals vermeld. De titel van de verkoopakte is echter "verkoop van landbouwgrond"

@bosprocureur: Uit uw reactie leid ik af dat inderdaad de notaris had moeten aangeklaagd worden, hetgeen bevestigt wat ik dacht. Ik kan hier geen details vermelden maar ga er van uit dat u intussen de missing link heeft gevonden. Dan begrijpt u hoe deze situatie is kunnen ontstaan.

Terug naar “Kopen”