Bouwovertreding door vorige eigenaar

Bouwovertreding?
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bouwovertreding door vorige eigenaar

#1 , 13 nov 2018 14:18

Beste,

een aantal maanden terug is de akte verleden van mijn nieuwe eigendom. Na hier even te hebben gewoond heb ik de dienst stedenbouw gecontacteerd omdat ik graag zou bijbouwen. Nu blijkt dat er voor een aantal zaken op het perceel ging aanvraag is geweest en dat ik nu voor de keuze gesteld wordt :
- aanvraag tot regularisatie van deze aanpassingen
- afbreken

indien ik het niet aanvraag ben ik medeplichtig aan het in stand houden van een bouwovertreding, indien ik het aanvraag en geen toestemming krijg tot regularisatie dan moet ik het ook afbreken.

Ik lees in mijn akte dat er geen weet is van bouwovertredingen door de verkopende partij.

In het geval dit effectief volledig fout loopt, kan ik dan verhaal halen bij de verkopende partij voor het verlies dat ik hierdoor lijdt ? De afbraakwerken en kosten en het verlies van ruimtes.

Het kan toch niet dat een koper moet opdraaien voor de fouten gemaakt van de verkoper ?

bedankt alvast voor alle info hieromtrent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 nov 2018 14:28

Laten regulariseren en trachten de kosten af te wentelen op de verkoper.
Mogelijk dat de verkoper niet op de hoogte was indien hij niet degene is die de onvergunde werken liet uitvoeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bouwovertreding?
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2018 15:14

De vorige eigenaar heeft de werken laten uitvoeren

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 nov 2018 16:19

Stuur hem in ieder geval al wel een vriendelijk aangetekend briefje, zodat hij is voorbereid. De kosten van de regularisatie kan je hem aanrekenen.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2018 09:21

Moet de regularisatie met een architect? Dan zullen daar inderdaad behoorlijke kosten aan verbonden zijn.

Of kan het gewoon met een omgevingsvergunning zonder architect? Dan kost dat misschien 80 euro of zo, daar zou ik nu niet moeilijk over doen...

Terug naar “Kopen”