Wat te doen met kosten niet vermeld in de verkoopsovereenkomst ?

True_Challenge
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wat te doen met kosten niet vermeld in de verkoopsovereenkomst ?

#1 , 05 nov 2018 13:13

Beste,

Wij werken met een bouwonderneming voor de bouw van ons appartement.
De verkoopsovereenkomst bepaald dat de aansluitkosten van de nutsvoorzieningen ten laste van de bouwheer zijn.

Nu, 4 maanden voor de voorlopige oplevering, vraagt men mij voor een volmacht voor de indienststelling van deze nutsvoorzieningen.
Bijgevolg betekent dit (denk ik) dat alle water en elektriciteit dat vanaf heden vebruikt wordt onder mijn verantwoordelijkheid valt.
Is dat correct?
Zijn niet alle kosten tot en met de voorlopige oplevering de verantwoordelijkheid voor de bouwheer?
(Wet van Breyne is van toepassing.)

Het gaat niet enkel over het verbruik, maar ook de verantwoordelijkheid als dit alles op mijn staat,
terwijl ik er volledig geen controle over heb.

Als dit niet specifiek in onze verkoopsovereenkomst vermeld staat, wie moet er dan voor dergelijke kosten opdraaien?

Normaal zou dit geen probleem zijn, maar de oplevering heeft reeds vertraging en ze zijn van plan extra drogers en ventilatoren te gebruiken.
Ik vind het principieel incorrect dat ik hiervoor moet opdraaien. (in de vorm van vebruik)

Als ik mijn volmacht niet geeft dreigen ze met extra vertraging (en moet ik dus langer huren ...)

Is er iemand die hieromtrent advies kan geven ?

MvG,
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 nov 2018 13:27

"De verkoopsovereenkomst bepaald dat de aansluitkosten van de nutsvoorzieningen ten laste van de bouwheer zijn."
Zegt niets over het verbruik.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

True_Challenge
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2018 14:05

Dag Thomas,

Terechte opmerking.
De verkoopsovereenkomst (of akte) vermelden niets over het energie verbruik tijdens de werken.
Onder wie zijn verantwoordelijk valt dit dan?

MvG,
Kristof

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 nov 2018 14:17

Staat dat niet ergens in de verkoopovereenkomst of in de aankoopakte?
Meestal is dat wel zo en dient men verbruik te betalen vanaf een bepaalde dag, reeds voor het opleveren (wegens droogstoken).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

True_Challenge
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2018 19:55

Sectie uit de akte :

"8. Kosten
Alle kosten, rechten en erelonen in verband met deze akte alsook het aandeel in de kosten van de basisakte zijn ten laste van de kopers.
De kosten met betrekking tot de leidingen van de nutsvoorzieningen zijn inbegrepen in de prijs. De effectieve aansluitingskosten van teledistributie en telefoon daarentegen zijn ten laste van de koper. De kosten daarvan zullen door de promotor afzonderlijk gefactureerd worden aan de koper. Indien bepaalde kosten daarvan al betaald zouden zijn door de promotor zijn zij recupereerbaar bij de koper, die daarvoor een factuur zal ontvangen van de promotor.
De kosten die evenwel betrekking hebben op de leveringsplicht van de verkopers zijn ten laste van de verkopers."

Terug naar “Kopen”