Pv opstellen bij overschrijden oplevertermijn

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

Pv opstellen bij overschrijden oplevertermijn

#1 , 30 okt 2018 21:06

Ik heb eind 2016 een appartement in opbouw gekocht, start werken volgens akte 1 mei 2016, oplevertermijn 420 werkdagen. Om allerlei redenen ligt de bouw ondertussen stil sinds eind april dit jaar. Volgens de bouwfirma omdat amper de helft verkocht is tot nu toe en ze niet willen verder doen voor ze meer hebben verkocht. De bouwpromotor geeft aan dat hij door de staat van het gebouw nu, geen kopers vindt omdat mensen al 6 mnd geen beweging/ vooruitgang zien . Ondertussen heb ik al 80 % betaald, het gebouw staat wind en regendicht ( vensters en dak dicht), maar per appartement is nog geen binnenmuur gezet. Er is nog niet bezet of gechaped.
Ik heb ondertussen via een bevriende architect de kmi weerstaten aangevraagd, en volgens de voorwaarden in mijn akte omtrent weerverlet, de oplevertermijn berekend. Deze zou medio volgende maand liggen, nog een 15 tal werkdagen te gaan. Een medekoper heeft via de architect van de bouwfirma de dagen opgevraagd, en heeft ze na veel zagen ook ontvangen. Die zijn via meteogroup aangeleverd, en wijken af van het kMi, maar in ons voordeel. Daar zou ik binnen 5 werkdagen aan de oplevertermijn zitten. Dus hun eigen berekening klopt ook zeker met de mijne, ik ben zelfs strenger volgens het KMI.
Ik heb nu een aangetekend schrijven gestuurd met ingebrekestelling, tot op heden nog geen reactie. In de akte staat vermeld dat ingebrekestelling via PV moet gebeuren. Door de toestand van het gebouw nu ( iedereen ziet dat je daar niet in kan wonen)heb ik aangegeven in mijn schrijven dat een PV een overbodige waarde is. Nu vermoed ik dat ze dit toch gaan eisen, of indien ze niet reageren, ik dit als drukkingsmiddel moet gebruiken. Dus de vraag: wie stelt zo een pv op en wat houdt dat in ( politie? Vaststelling architect? deurwaarder?) Ik heb geen idee hoe dat moet, maar er is nu sprake van oplevering zomer 2019, terwijl ik bij aankoop febr 2018 te horen kreeg. Ik betaal al bijna 2 jaar huur en een afbetaling op het reeds opgenomen bedrag, het wordt stillaan financieel zwaar om te blijven dragen. Als ik recht heb op een maand of 6 schadevergoeding, wil ik die ook opeisen. Wie weet waar ik daarvoor moet zijn, ik zal sowieso een bestatiging vd toestand moeten doen, niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 okt 2018 09:16

Best PV laten opmaken door DW. Politie zal dat niet doen; is ook hun taak niet. Vermeld in dat aangetekend schrijven ( ingebrekestelling) alle kosten die je hebt opgelopen door hun vertraging. (bijkomende huur, kosten raadsman..)
Vergeet niet dat een vertraging eigen is aan dat soort werken.
Staat er in uw aankoopovereenkomst een boeteclausule vermeld? Ook niet voor u bij laattijdige betaling? Je kan die dan, via rechtbank, laten omkeren richting bouwpromotor. Die aktie heeft een naam, maar ik kan er niet opkomen.

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 31 okt 2018 14:23

Wat is DW?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2018 14:26

DW = Deur - Waarder
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 31 okt 2018 15:43

Dank u, kon even niet volgen :)

Terug naar “Kopen”