verhuizen

Ineske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verhuizen

#1 , 29 okt 2018 12:59

Geachte,

Sinds enkele maanden woon ik met mijn gezin in het appartement van mijn grootvader, die zelf verblijft in een rusthuis.
Ik en mijn gezin staan daar gedomicilieerd.
Wij hebben geen contract afgesloten met mijn grootvader maar betalen de onkosten van het appartement, dat eigendom is van mijn grootvader.
Wij verblijven hier omdat wij recentelijk onze eigen woning noodgedwongen hebben moeten verkopen aangezien mijn partner mindervalide is geworden en niet meer in onze woning binnen kon.
Wij starten binnenkort met het bouwen van onze eigen nieuwe woning, waar we in augustus 2019 ten laatste in zouden kunnen.
Nu wil mijn grootvader het appartement verkopen, kan dit zomaar?
Mijn nicht wilt zo snel mogelijk foto's komen nemen en alles in orde brengen voor de verkoop, maar dat wil zeggen dat wij misschien snel op straat komen te staan.

Kan dit zomaar???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2018 13:54

Ze kunnen jou in ieder geval niet 'manu militari' uit het huis slepen. Ze kunnen wel de procedure gerechtelijke uithuiszetting in gang zetten via de vrederechter. De deurwaarder kan jullie, na een vonnis, wel uit het huis komen slepen.

Informeer je goed, zodat je weet wat je rechten zijn. Desnoods via een notaris, een eerstelijns dienst zoals een justitiehuis of een CAW of zo.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 29 okt 2018 18:27

t Loopt wel los. Als ze een mooie prijs wil zal het wel enkele maanden of langer te koop staan. Daarna nog 4 maand om de compromis te tekenen en daarna in t slechtste geval een uitzettingsprocedure. Dan is augustus 2019 al lang voorbij. Na t verlijden van de akte zal je wel een normale huur moeten betalen (nu eigenlijk ook al maar de grootvader kan je dit “cadeau” doen tenzij hij niet rond komt om het rusthuis te betalen)

Reclame

Ineske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2018 10:09

Er werd me verteld dat een vrederechter niet snel zal kiezen om ons uit het appartement te zetten aangezien wij de intentie tonen(door het bouwen van onze eigen woning) om niet voor lange periode te verblijven in het appartement.
Kan dit kloppen???

eylis
Berichten: 8842

#5 , 30 okt 2018 10:45

Inderdaad, vermits jullie een duidelijke einddatum voor ogen hebben, de grootvader jullie het verblijf had toegestaan in de optie dat jullie nieuwbouw klaar zal zijn tegen augustus2019, zal een vrederechter deze argumenten in overweging nemen om jullie niet op korte termijn te verplichten de woning te verlaten. Anderzijds speelt de (plotse) beweegreden van de grootvader om de woning te verkopen ook een zeer grote rol. Probeer daar achter te komen. Als het is om zijn rusthuisfactuur te kunnen betalen, moet u tegemoet komen aan dit probleem: stel een huurprijs voor, zodat hij geen financielle problemen heeft en dan is het probleem zowel voor u als voor hem opgelost. Is het vanuit de idee: dan heb ik er geen omkijken naar: dan kan u voorstellen om alle administratieve rompslomp op u te nemen én eventueel de stappen naar de verkoop in 2019 voor te bereiden (publicatie, rondleiden bezoekers etc); Als er sprake is van pure onenigheid in de familie, dan zal de vrederechter alleen rekening houden met de strikte feiten zoals bovenvermeld.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 30 okt 2018 11:25

Eigenlijk, als u het ziet zitten, zou een verkoop in 2019 nu al in gang kunnen gezet worden.

Als we eens een realistische tijdlijn uitzetten :

Nu te koop zetten, en bijvoorbeeld na drie maand tot een compromis komen, (eind januari bv), tel dan drie maand bij voor de akte (eind april bv), dan rest er nog ongeveer drie maand tot augustus 2019, of nipt voldoende om de nieuwe eigenaar te laten opzeggen met drie maand opzegperiode.


En in de akte kan u altijd laten opnemen dat het huis vrij is tegen 1, 15, 20.... augustus.

In de tussentijd kan eventueel een betaling voorzien worden voor huur en/of bezetting...

Terug naar “Kopen”