Verbouwen en lenen na schenking

elmertar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verbouwen en lenen na schenking

#1 , 23 okt 2018 13:55

Hoi,

Ik ben getrouwd met mijn vrouw onder het wettelijk stelsel. Ik heb recent een eigendom verkregen ( woning met grond). Deze staat dus op mijn naam. Ik wil graag met mijn vrouw het huis dat er op staat verbouwen. Wij moeten hiervoor een lening aangaan.
De notaris sprak dat mijn vrouw moest meetekenen voor kennisname bij het aflsuiten van een lening, maar dat de lening enkel op mijn naam kan en dat ze wel geen enkel fiscaal voordeel hieruit kan halen. Zijn er hier alternatieven voor?
Is er iemand die ons raad kan geven hoe we dit het beste aanpakken? De eigendom dient wel op mijn naam te blijven staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 24 okt 2018 13:56

Misschien bekijk ik het wat naïef, maar ik zie niet in waarom uw vrouw zou lenen als ze zelf geen vermogensbestanddeel in de woning heeft.

elmertar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2018 15:39

Volgens de notaris is het zo, dat alles wat we afbetalen uit de huwgemeenschap, ze bij echtscheiding kan terugvorderen.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2018 10:42

Dag elmertar,

Uiteraard is het zo als u een persoonlijke aflossing doet met geld uit de huwgemeenschap dat dit kan teruggevorderd worden bij een mogelijke echtscheiding.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 26 okt 2018 19:09

Toch wel even goed lezen. Notaris zegt dat zij moet tekenen 'voor kennisname'.
indien je gehuwd bent onder wettelijk stelsel kan je niet alleen lenen. immers inkomsten uit arbeid vallen in gemeenschap en een lening aangaan kan de gezinsinkomsten belasten.
Als je tekent voor kennisname dan teken je inderdaad 'om kennis te nemen' van het feit dat je partner een lening aan gaat waarbij je je ook engageert om niet de nietigehdi van dat contract voor een rechtbank te vorderen. je tekent NIET als medekredietnemer en je zal NIET aangeproken worden bij wanbetaling.
Theoretisch kan dat VOOR ZO VER een bank daar wil in mee gaan. Een theoretische mogelijkheid is nog geen realiteit.

Je kan natuurlijk ook samen lenen. gezien je er ofwel gaat in wonen, ofwel huurinkomsten zal opstrijken (die ook gemeenschappelijk zijn), is er een economisch belang in hoofde van je vrouw. Bij ontbinding van het huwelijk ingevolge echtscheiding moet dan blijken of en in welke mate jouw vermogen zich verrijkt heeft ten nadele van het gemeenschappelijk vermogen... En dat wordt dan een verrekening. Je kan dat ook op voorhand afspreken = notaris zijn werk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”