Uiterst complexe situatie

Matthias Lens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uiterst complexe situatie

#1 , 16 okt 2018 13:26

Beste allen,

Dit is nog maar mijn eerste post op dit forum maar meteen moet ik al raad vragen.

Ik licht hier de algemene situatie even toe.

Mijn vriendin kocht een appartement in een gebouw van 4 verdiepingen. Er is een VME en een syndicus.

Op het onderste verdiep was een handelszaak die reeds lang failliet is. De eigenares heeft al die jaren (+-7) haar vaste kosten niet betaald aan de VME. De syndicus heeft daarom iedereen extra laten opleggen om haar deel aan te zuiveren. Hierdoor kregen alle andere eigenaars een openstaande schuld bij de eigenares van het handelspand. Het gaat hier over een totale schuld van 12000 euro. Zij is hiervoor gedagvaard geweest en het vonnis was in het voordeel van de VME uitgesproken met een openbare verkoop van het handelspand. Hierop heeft zij bescherming aangevraagd tegen haar schuldeisers. Waarop de hele situatie bevroren is.

Mijn partner kocht het appartement op de eerste verdieping van een koppel, ook zij hadden een openstaande schuld bij de VME ivm de situatie van het gelijkvloers . Mijn partner heeft informatie gekregen ivm de toestand van de VME, maar zeer summier.

Zo was zij niet op de hoogte gebracht van de informatie die ik toelichtte in alinea 1. Al helemaal niet van openstaande schulden. We zijn hier op uitgekomen na een gesprek met de syndicus waarin hij ons de mail toonde met de voor te leggen documenten die hij heeft doorgestuurd aan de makelaar. De makelaar blijkt in zijn mail naar mijn partner niet alle informatie bezorgd te hebben. Bij de ondertekening van akte heeft ook de notaris hier geen info over verstrekt.

Nu blijkt bovendien dat de verkoper nu met een dagvaardiging haar openstaande schuld gaat vorderen van de VME. En dus ook van mijn partner. De fondsen van de VME zijn leeg en mijn partner en ik zitten beiden niet in een optimale situatie.

We zouden het liefst de verkoop van het appartement ongedaan maken, als ze had geweten waar ze aan begon. Er zijn te veel problemen die blijven opduiken. Naar onze mening hebben zowel de immo als de notaris zich niet correct van hun taak gekweten, en heeft de verkoopster dingen verzwegen.

We zijn beiden wat angstig om aan advocaten te beginnen en hopen hier op wat raad...

Alvast hartelijk dank

Matthias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 okt 2018 14:03

Als de notariële akte verleden is kunt u de verkoop niet meer ongedaan maken.
Voor de schulden die de verkoper had bij de VME kunnen ze u niet aanspreken. Indien die schulden effectief zijn dan werden ze door de notaris afgehouden van het verkoopbedrag en overgemaakt aan de VME.
Voor het andere bedrag kunt u wel een klacht/schadevergoeding indienen tegen de makelaar door hem te dagvaarden. Maar aangezien jullie geen advocatenkosten/deurwaarderskosten wensen is dat geen optie.
U moet dus hopen dat de wanbetaler uiteindelijk betaalt of dat de openbare verkoop doorgaat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Matthias Lens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2018 15:34

Voor de schulden die de verkoper had bij de VME kunnen ze u niet aanspreken. Indien die schulden effectief zijn dan werden ze door de notaris afgehouden van het verkoopbedrag en overgemaakt aan de VME.
.
Ik denk dat ik me niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt, het is een hele boterham om het overzichtelijk op te schrijven.
Het is de eigenares van het gelijkvloerse handelspand die schulden heeft bij de VME. De verkoopster wil haar openstaande schuld bij deze persoon verhalen op de vereniging. De syndicus zegt dat dit wel het geval is, omdat mijn partner nu onderdeel is van de VME.

Reclame

Terug naar “Kopen”