Woonkrediet

Sylvie89
Topic Starter
Berichten: 18

Woonkrediet

#1 , 08 okt 2018 07:28

Ik wil samen met mijn partner een woning kopen. Ik heb reeds een woning die ik zal verhuren.
Mijn partner moet voor de nieuwe woning een lening aangaan bij de bank. Ik heb mijn deel volledig ter beschikking. (50/50)

Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor deze lening indien mijn partner niet zou betalen?

We hebben ook trouwplannen. Verandert dit iets aan de zaak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 08 okt 2018 08:44

In de praktijk kan (en zal) u zeker mee aansprakelijk zijn. Al was het maar omdat de nieuwe woning sowieso in waarborg zal genomen worden voor die lening, en dat bij wanbetaling geen halve woning kan verkocht worden. O ja, u kan recupereren, maar pas nadat de bank (of andere instantie) volledig vergoed werd.

In de praktijk is het m.i. zo goed als zeker dat beide eigenaars samen de lening zullen moeten onderschrijven.

Sylvie89
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 08 okt 2018 09:04

Bedankt voor de reactie

Als ik het goed begrijp kan ik wel aansprakelijk worden gesteld voor zijn deel van de lening. Blijft dit zo als we dit laten beschrijven bij de notaris?

Moest het huis verkocht worden krijgt elk zijn deel. Alleen zal mijn partner minder krijgen omdat hij zijn lening nog moet verekenen

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 08 okt 2018 09:12

…………..
Moest het huis verkocht worden krijgt elk zijn deel. Alleen zal mijn partner minder krijgen omdat hij zijn lening nog moet verekenen
Er zijn verschillende constructies mogelijk, maar daar komt het zo ongeveer op neer. Uiteindelijk.

Maar voor het tot een (gedwongen) verkoop komt zal u wellicht evengoed aangesproken worden door de schuldeiser, toch wat betreft de lening voor het huis.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 08 okt 2018 19:31

Beste

Zeker als u zal trouwen lijkt het me best dat u beiden samen leent. En u laat bij de notaris uw inbreng noteren. Bij echtscheiding kan u dan alvast uw inbreng recupereren.
Na huwelijk zijn inkomsten sowieso gemeenschappelijk. Of hij dat nu van zijn loon betaalt of niet maakt dan weinig verschil.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sylvie89
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 09 okt 2018 10:10

Beste

Wij zouden trouwen met volledige scheiding van goederen en zonder gemeenschap.
Mijn vermogen komt voort uit een erfenis.

Mijn inkomen (uit arbeid en huur) moet ook van mezelf blijven.

We zouden een gemeenschappelijke rekening openen waar we elk maandelijks een bedrag op storten voor gezinskosten zoals eten en energie.

Veilig?

sofienemie
Berichten: 9

#7 , 26 okt 2018 21:58

Zeker veilig
En je parnter kan perfect een lening alleen aangaan als haar inkomen voldoende is.
Jij moet wel ter kennisname tekenen voor de hypthecaire waarborg gezien je mee eigenaar bent.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 28 okt 2018 11:11

Sofie

Niet alleen ter kennisname. Ze zal moeten mee tekenen als hypothecaire borg...
'ter kennisname' is wat de term zegt. je neemt er kennis van én je engageert je om geen nietig verklaring te vragen.
Maar verder heb je niets met de lening te maken. In dit geval wel. Bij wanbetaling zal haar deel eveneens verkocht worden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”