Kopen van grootmoeders huis onder marktwaarde

SirAkuAku
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kopen van grootmoeders huis onder marktwaarde

#1 , 06 okt 2018 17:54

Beste,

Men grootmoeder is een 85 jarige weduwe en is moeder van 2 zonen, haar zonen hebben elk 2 kleinkinderen. Momenteel woont ze al 30 jaar in een villa met een grote tuin. Echter wordt het onderhoud voor deze tuin (en het huis in het algemeen wat te veel), daarnaast heeft ze het elk jaar moeilijker en moeilijker om haar grondlasten te betalen met haar pensioentje. Elk jaar rond de periode van de grondbelastingen komt opnieuw de gedachten om het huis te verkopen. Maar ik merk dat ze het daar zeer moeilijk mee heeft (ze ziet haarzelf niet op een appartement zitten + emotionele waarde van het huis).

Zelf zijn we van plan om binnen een jaar te verhuizen en zo kwam het gedachte om eerst haar huis over te kopen, maar dit bleek budgetair onmogelijk. Maar doordat ik een zeer goede band heb met haar kwamen we op een gegeven moment tot op het idee om haar huis goedkoop 323K (geschat door immo op 550K) te kopen, maar in ruil mag zij daar (tezamen met ons) blijven wonen. Zo via deze weg is zij content dat zij in het huis mag blijven en dat de lasten dragelijker/overgedragen worden en ik zie het als een goede investering omdat ik goedkoop een huis kan kopen.

Echter blijkt dit allemaal niet zo simpel te zijn...
Want op het internet lees je al snel dat de fiscus problemen zal maken doordat dit huis te laag verkocht is. Wat kan hier de problemen zijn? Kan dit voorkomen worden.
Mijn vader is ook bang dat mijn nonkel hier moeilijk over gaat doen en gerechtelijk ons zal proberen te boycotten. Aangezien mijn grootmoeder volledige eigenaar is van het gebouw en nog 100% bij verstand is. Kan hij hier stappen ondernemen?

Wat doe ik het beste in deze situatie?

Alvast bedankt voor de reactie

Mvg
Sir Aku Aku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 okt 2018 19:30

Best eens met een notaris gaan praten.
Erfrecht is gewijzigd.

Reclame

Terug naar “Kopen”