Verkoper overhandigt geen sleutels na akte

PIPO12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoper overhandigt geen sleutels na akte

#1 , 30 sep 2018 10:54

Mijn dochter en haar vriend hebben een woning gekocht waarvan de notariele akte is verleden op 13 augustus 2018. De verkoper had in de akte laten zetten dat hij tot 13 oktober de sleutels mocht houden om zijn verhuis te regelen. Voor de twee maanden moest hij geen huur betalen. De verkoper is zelf onmiddellijk verhuisd op 13 augustus naar zijn andere woning. De verkoper had ook beloofd dat hij misschien de sleutels vroeger zou geven als alles verhuisd was. Na telefonisch contact is gebleken dat er nog van alles in de woning staat en dat hij nog geen tijd heeft gehad om zijn spullen te verhuizen. Er zou ook al beschadigingen zijn in de woning om sommige spullen naar buiten te dragen zoals uibreken plafond, uitbreken van een deur.Nu vrezen wij ervoor dat de sleutels niet zullen overhandigd worden voor 13 oktober. Mijn dochter en haar vriend zijn dus al bijna twee maand officieel eigenaar van een huis waar ze niet binnen mogen.De woning staat onbewoond en de vorige eigenaar laat niet toe dat ze al wat werken uitvoeren. Mijn vraag naar jullie is : Als de vorige eigenaar niet op de afspraak is om de sleutel te overhandigen mogen we de dag erna een slotenmaker bellen om andere sloten te steken( eventueel met toezicht deurwaarder om alle beschadigingen of diefstal vast te stellen).Deze week nemen we ook contact op met de notaris. De vorige eigenaar reageert ondertussen niet meer op een sms of weigert zijn telefoon op te nemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 30 sep 2018 11:07

Verkoper heeft blijkbaar in de akte toelating gekregen om tot (en met?) 13 oktober over de woning te beschikken. Voordien zal je weinig kunnen doen, vrees ik. Wat hem natuurlijk niet toelaat om zomaar de boel te beschadigen.

Is er ergens enige beschrijving van de toestand van de woning?

U kan beginnen met schriftelijk (aangetekend) een afspraak vast te leggen op 12 of 13 oktober voor nazicht en overhandigen van de sleutels?

PIPO12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2018 17:40

Neen er is geen beschrijving. Een afspraak vastleggen met een aangetekend schrijven zo ik wel doen maar het vermoeden is dat hij daar niet zal op ingaan.Daarom was mijn vraag, kan ik op 13 oktober met een slotenmaker andere sloten steken? In de akte staat dat hij binnen de twee maand na het verlijden akte de woonst moest vrijgeven. De akte werd getekend op 12 augustus en hij heeft ook de volledige koopsom ontvangen.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 sep 2018 20:01

Je had een bezettingsvergoeding moeten bedingen, ingaande vanaf datum akte, en een PB laten (of zelf) opmaken. Nu sta je nergens.
Je zal waarschijnlijk wel naar de VR moeten stappen als hij niet vrijwillig de sleutels afgeeft op 13 oktober.
Eigenlijk heeft hij nog tot 13/10 het recht om dar te verblijven. Hopelijk voor u is hij er niet meer gedomiucilieerd.
Laatst gewijzigd door mava105 op 30 sep 2018 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Kopen”