intrekken bod aankoop bouwgrond

Bert_st
Topic Starter
Berichten: 4

intrekken bod aankoop bouwgrond

#1 , 23 sep 2018 08:10

Beste juristen,

De situatie is als volgt:
Tijdens een fietstochtje zag ik een bouwgrond te koop staan. de bouwgrond had geen fysieke afscheidingen (draad, haag) dus afmetingen waren iet geheel duidelijk.
Na contact met de notaris, waarbij ik lengte, breedte en oppervlakte van bouwgrond ontving, besloot ik na een aantal dagen beraad een bod via email uit te brengen bij de notaris.
Ik ben de duur van mijn bod vergeten te vemelden, wat ik nu natuurlijk erg betreur.
Na een dag krijg ik telefoon van de klark dat mijn bod is aanvraard door de verkoper, die zich in het buitenland bevindt voor een aantal weken.
Ik heb geen schriftelijke bevestiging ontvangen mbt aanvaarding van mijn bod. In principe is het een bod van 2 partijen zijnde ik en mijn broer.

Tussentijds had ik bij de gemeente ook geinformeerd naar de afmetingen van de bouwgrond en een plan.
Na een week krijg ik via email de melding dat de gemeentebevoegde sterk twijfelt aan de afmetingen die ik van de notaris had ontvangen en raadt me aan een landmeter in te schakelen.
Ik neem telefonisch contact op met de eigenaar en hij kon mij niet bevestigen welke afmetingen correct waren.

Na een tiental dagen (na plaatsing bod) beslis ik mijn bod te herroepen en stuur een email dat ik mijn bod terug intrek omwille van verschillende redenen.
Geen antwoord van de notaris.

Nu zijn we 4 weken later (ondertussen geen nieuw contact) en ontvangen ik een bericht op mijn voicemail dat de notaris mij wenst te spreken.

Hoe groot is de kans dat ik een schadevergoeding dien te bepalen?
Kan ik (en mijn broer?) nog terug uit de overeenkkomst?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2018 08:42

De kans is groot dat je een schadevergoeding zal moeten betalen, natuurlijk staat de notaris niet sterk als hij de telefoongesprek niet opgenomen heeft, maar een mondelinge overeenkomst is wettelijk, en bij sommige worden alle telefoons opgenomen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 23 sep 2018 10:01

Als u echter toch een landmeter aanstelt en uit diens metingen blijkt dat de afmetingen inderdaad niet kloppen, dan staat u weer heel sterk.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Kopen”