Gedeelde lening op mijn naam overzetten

LisaDP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gedeelde lening op mijn naam overzetten

#1 , 19 sep 2018 14:21

Beste,

Wegens het uit elkaar gaan zal ik de gezamenlijke lening op mijn naam laten overzetten.
Ik ben op de hoogte van een administratieve kost bij de bank en een kost huurgeld aan mijn ex (aangezien zijn domicilie daar 1 maand niet meer stond en de mijne wel.)
Maar wat moet ik nog aan mijn ex partner terugbetalen? Wil een idee kunnen vormen van het totaalbedrag dat ik hem verschuldigd ben.
Alvast bedankt,

Lisa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 20 sep 2018 21:47

Beste

In deze redenering vertrek ik vanuit de hypothese dat de woning van u beiden is en dat geen van u een grotere eigen inbreng gedaan heeft dan de andere.
Primo dient er een waardebepaling van de woning te gebeuren. Als het kan in onderling akkoord (desgevallend na consulteren notaris, schatter...)
Ik geef een voorbeeld.: Stel woning is 300.000 € waard.
Secundo : wat is de uitstaande schuld van het krediet? Vb 220.000 €
Het aandeel van uw partner in de waarde is dus in dit voorbeeld 150.000 (300.000/2)
U neemt het woonkrediet over ad 220.000 (als de bank dat toe staat!) zijnde eigenlijk ook 110.000 va, hem.
Verschil 300.000 - 220.000 = 80.000/2 = 40.000 € is de 'afbetaalde waarde' die hem toebehoort.
In dit voorbeeld dient u dan primo de lening over te nemen en secundo 40.000 uit te betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”