Aankoopbelofte terugtrekken

wanteds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoopbelofte terugtrekken

#1 , 17 sep 2018 18:33

Beste juristen,

Ik heb onlangs een officieel bod gedaan om een woning aan te kopen.
We zijn (na het uitbrengen van een bod) met een aannemer langs geweest en toen werd ons duidelijk gemaakt dat er veel meer kosten aan de woning zouden zijn om de essentiële zaken te herstellen. Zoals bijvoorbeeld een verzakking in de voorgevel, veel hogere kosten voor dak-herstelwerken en bovendien een veel hoger kostenplaatje om de overgelopen kelder droog te maken en de ramen te herstellen (de verkoper sprak over een offerte van 15000 EUR om de ramen te herstellen, maar dit blijkt toch rond de 25000 te worden). Er zaten dus (heel veel) addertjes onder het gras en de verbouwingskost blijkt meer dan het dubbel te zijn dan initieel gedacht waardoor de kosten te hoog oplopen volgens mijn budget.

We hebben 4 weken de tijd om bij verschillende banken na te gaan of we een lening kunnen aangaan. Anderzijds is het bod is maar 2 weken geldig.
De opschortende voorwaarde is dat wij van tenminste 2 banken een bewijs moeten kunnen neerleggen dat we onvoldoende middelen hebben om een lening aan te gaan van XX.XX EUR tegen het gebruikelijke marktpercentage.

Ik heb enkele vragen:
- Ik heb geweigerd om een compromis te tekenen. Ben ik in mijn recht om dit te doen zolang ik geen leningsbevestiging van een bank heb?
- Hoe zit het met het feit dat mijn bod enkel geldig is voor 2 weken, en het feit dat ik 4 weken tijd heb om een lening aan te vragen? Kan ik in dit geval gewoon wachten voor 2 weken en zeggen dat mijn bod niet meer geldig is? (zolang geen compromis getekend is.)
- Hoe kan ik mij het best indekken om geen boete te krijgen van het "niet naleven" van een aankoopbelofte? (aangezien de makelaar heel boos bleek te zijn!!)

Hieronder de text van mijn aankoopbelofte met het immokantoor:
Aankoopbelofte
(eenzijdige verbintenis vanwege de kandidaat-koper)

De ondertekende(n):
Naam: XXX
Adres: XXX
Telefoon: XXX
geeft/geven hierbij een vast bod ten bedrage van: XXX
op de aankoop van volgende eigendom: XXX
voldoende door hem/haar/hen bezocht en gekend.

Dit bod geldt onder de opschortende voorwaarde dat vernoemde eigendom vrij, zuiver en onbelast zal zijn van alle schulden, inschrijvingen, hypotheken of andere belemmeringen, dit bij het verlijden van de notariële akte.

Deze overeenkomst wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening/kredietopening van XXX EUR tegen het gebruikelijke marktpercentage.
Indien de opschortende voorwaarde niet kan worden vervuld, verbindt de koper er zich toe binnen een termijn van 4 weken te rekenen vanaf de dagtekening van de overeenkomst per aangetekend schrijven (postdatum geldt als bewijs) melding te maken van het niet kunnen vervullen van de opschortende voorwaarde, zo niet wordt de verkoop als definitief beschouwd en zal de onderhavige overeenkomst overgemaakt worden aan de aangestelde notarissen, teneinde de notariële akte te verlijden. Indien de koper geen hypothecaire lening verkrijgt, zal hij in vermeld schrijven het bewijs moeten voorleggen van minstens twee financiële instellingen dat geen hypothecaire lening kan worden verkregen.

Dit bod is onherroepelijk geldig tot en met: XXX (2 weken)
opgemaakt in dubbel te XXX, op XXX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 18 sep 2018 09:53

als de verkopers akkoord zijn gegaan met uw bod is de verkoop gesloten. U zal dan enkel onder de overeenkomst uitdunnen door het betalen van een schadevergoeding (meestal 10% van de aankoopprijs).

zulke zaken had u toch moeten checken VOOR u een officieel bod uitbrengt. Nu zijn het vijgen na pasen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 sep 2018 11:14

Het is aan de verkoper te bewijzen dat er inderdaad een sluitend bod was.

Reclame

wanteds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2018 13:33

@mava105 dus zolang er geen overeenkomst getekend is met een handtekening van koper + handtekening verkoper, is nog geen sprake van een overeenkomst?
Kan de verkoper zijn akkoord geven op een aankoopbelofte zonder een overeenkomst met de koper te tekenen of zonder de koper te verwittigen?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2018 14:14

Kan de verkoper zijn akkoord geven op een aankoopbelofte zonder een overeenkomst met de koper te tekenen of zonder de koper te verwittigen?
Nee.

Zijn die 2 weken nu al om?
Waren de 2 weken om toen u aan de makelaar liet weten uw bod te willen intrekken?
Heeft u een formele aanvaarding van uw bod gekregen tijdens die 2 weken?

wanteds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2018 09:20

Beste @Lanox

De 2 weken zijn nog niet om. Ik heb wel onze makelaar gecontacteerd om te vermelden dat ik mijn bod zou willen intrekken (en daar was hij dus niet gelukkig om).
De enige vorm van aanvaarding die ik gehad heb was een mondelinge bevestiging van de makelaar waarbij hij vernoemde het akkoord van de eigenaar te hebben en dat het geregeld zal worden. Ik heb tot dusver geen schriftelijke aanvaarding gekregen van de makelaar. Hij zou wel een compromis opgesteld hebben, maar ik heb dus laten weten dat ik deze nog niet zou tekenen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2018 11:21

En hoe heeft u de makelaar gecontacteerd? Mondeling of op een manier die traceerbaar is?

wanteds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2018 12:57

Enkel telefonisch gecontacteerd. Niet erg traceerbaar vrees ik, wat is uw onderliggende reden voor deze vraag?

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 19 sep 2018 14:14

zoals mava hierboven zei; het is aan de verkoper om aan te duiden dat er een bindend bod was. Als de makelaar de verkoper schriftelijk op de hoogte heeft gebracht van jouw bod en de verkoper heeft dit ook schriftelijk aanvaard, dan is de koop gesloten en kan je hier niet meer onderuit zonder schadevergoeding.

maar wat zegt de makelaar/ verkoper? heb je hem laten weten dat je je bod intrekt? heb je hier verder nog iets van gehoord? mogelijks heeft de makelaar geen aanvaarding van de verkoper en zal je de resterende looptijd van je bod moten afwachten. Als je na deze termijn geen reactie hebt ontvangen, is je bod niet meer geldig


ik vind de naamgeving wel wat vreemd. enerzijds spreek je over aankoopbelofte en anderzijds over een bod. Dat zijn in principe 2 verschillende dingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2018 18:03

U heeft geschreven dat u een aankoopbelofte heeft getekend en daarna was het enkel mondeling, je heeft deze aankoop belofte zelfs hier op geschreven .

Dit schreef u
- Hoe kan ik mij het best indekken om geen boete te krijgen van het "niet naleven" van een aankoopbelofte? (aangezien de makelaar heel boos bleek te zijn!!)

Hieronder de text van mijn aankoopbelofte met het immokantoor.

Dus dit is al wat meer dan een mondelinge bod !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 sep 2018 09:48

U heeft geschreven dat u een aankoopbelofte heeft getekend en daarna was het enkel mondeling, je heeft deze aankoop belofte zelfs hier op geschreven .

Dit schreef u
- Hoe kan ik mij het best indekken om geen boete te krijgen van het "niet naleven" van een aankoopbelofte? (aangezien de makelaar heel boos bleek te zijn!!)

Hieronder de text van mijn aankoopbelofte met het immokantoor.

Dus dit is al wat meer dan een mondelinge bod !
Aankoopbelofte was schriftelijk, intrekken van de aankoopbelofte mondeling.

@TS: reden van de vragen is de bewijsbaarheid indien verkoper/makelaar hiermee naar het gerecht zouden trekken.
* Als u de aankoopbelofte intrekt voor het verstrijken van de termijn, en op een manier die bewijsbaar is, dan mag u zich verwachten aan een eis tot schadevergoeding.
*U heeft de belofte nu mondeling ingetrokken. Indien u van de verkoper binnen de termijn geen bericht krijgt dat uw belofte aanvaard wordt, zal het voor hen zeer moeilijk worden om te bewijzen dat u de belofte niet nagekomen bent. Tenzij het telefoongesprek zou opgenomen zijn.

Terug naar “Kopen”