Defecte hoogrendementsketel

Ben de
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Defecte hoogrendementsketel

#1 , 17 sep 2018 12:17

Hallo,
In juli 2016 kochten wij een nieuwbouwoning.
In augustus merkten wij op dat onze verwarming warm werd terwijl het buiten 30 graden was en onze thermostaat afslag.
Na meer dan een jaar en 7 interventies later met een halfjaar tussen wegens niet merken wanneer verwarming ongewild aanslaat hebben we nu nog steeds problemen. Bedrijf stuurt technieken die zeggen dat het probleem ligt aan installatiewijze, wat door zowel bedrijf als promotor ontkend wordt ( logischerwijs daar Dit een heel grote bouwpromotor is). Na het 40e telefonisch contact zegt men mij echt niet te weten waar het probleem hem situeert. Bij vraag om vervanging van toestel wordt verwezen naar: Dit zal absoluut niet helpen, want daar zal dat ook mee zijn.
Als ik vraag: bij mijn buren en de tientallen mensen uit deze ( en andere verkavelingen met zelfde ketels wat nog meer dan 100 ketels betekend) zou dat probleem ook moeten bestaan zeggen ze ja inderdaad.( zijn ze dan ook niet verplicht om daar zelf te verwittigen)
Ze willen dus niet vervangen maar wat zijn de stappen die ik nog kan ondernemen?
Het probleem is wel verminderd van een hele minuut opwarmen naar enkele seconden.
Mvg
Alvast bedankt

Is geen bedrijfsnamen gezet daar ik niet weet of dit mag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 sep 2018 15:41

Na het 40e telefonisch contact zegt men mij echt niet te weten waar het probleem hem situeert. .
Heb je uberhaupt al eens een aangetekende ingebrekestelling naar die bouwpromotor/aannemer gezonden?
Zonder dat kan je niet eens bewijzen voor een rechtbank dat je die aannemer al op de hoogte hebt gebracht van het probleem.
Begin daar dan eens mee, en geeft hem nog 14 dagen om het probleem op te lossen. Was er al een voorlopige en /of definitieve oplevering van de woning? Wat zegt de architect in deze ?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 17 sep 2018 18:19

Zijn er 100 woningen met hetzelfde probleem?
Dan loont het om een belangengroepering op te richten (zoals voor Arco):
"Baas over eigen ketel!"

Ik vermoed dat uw ketel ook voor het warme sanitaire water zorgt?
Indien ja, dan weet ik het antwoord.
Hoeveel circulatiepompen? 1 of 2?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Ben de
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2018 22:59

Nog geen aangetekend aanwenden gedaan, heb wel alle 7 interventieverslagen liggen.

Ook idd sanitair warm water. Ze zeggen dat het normaal zou moeten liggen aan :De 'Europese unie die verplicht iedere 24 uur een "controlemechanisme" moet doen om te zorgen dat de ketel niet kapot gaat' maar de oorzaak waarom de klep dit naar de verwerkingstijd, nu bij de laatste interventie hadden ze nieuwe software geschreven zodat dit naar het sanitair warm water zou gestuurd worden wat dus niet het geval is. Dus al wisselstukken en software al meerdere malen vervangen.
Zou ik kunnen iets anders eisen dan opnieuw de zoveelste herstelling? Het probleem is ook dat ik ook niet continu aan mijn verwarming gaan voelen. Omdat ik normaal gaan werken ben (soms bv iedere dag om 11u23 en dan na interventie bv 22u56dus is een heel werk om te achterhalen wanneer precies)
Ps ik kan niet vragen aan al mijn buren om continu verwarming de gaten te houden, er werd wel in al die telefoongesprekken verwezen naar andere huizen in andere verkavelingen ( projecten ook opgeleverd door zelfde Sleutel op de deurbouwpromotor.)

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 17 sep 2018 23:43

" Ze zeggen dat het normaal zou moeten liggen aan de Europese Unie"

Ja die heeft het altijd gedaan.
Maar dat ze uw verwarmingsketel ontregelt dat is wel een echt straf verhaal :lol: :lol: :lol: :lol: .
Ik denk eerder aan Russische spionnen die verwarmingsketels met gifpoeder bewerken om de Europese Unie te ontwrichten.

De echte reden is dat de driewegsklep die het ketelwater ofwel naar de verwarming van het sanitair water stuurt, ofwel naar de radiatoren, niet goed afsluit. Daardoor wordt er, wanneer geen warmte wordt gevraagd, toch een deel van het hete water naar de radiatoren gepompt telkens sanitair water wordt opgewarmd.

Indien vanaf de ketel alle verwarmingsbuizen naar boven gaan dan is er wegens de wetten van de fysica (niet die van de EU!) steeds een neiging tot natuurlijke circulatie die de driewegsklep kan ontregelen. Dat wordt al sedert jaar en dag opgelost door in het verwarmingscircuit een flow valve te plaatsen die zonder de druk van de pomp watercirculatie onmogelijk maakt.
Ik ben nochtans geen cv-technieker. Maar als je de uitleg niet zou geloven: https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... -in-zomer/
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2018 08:38

Deze uitleg zal wel juist zijn, maar waarom kennen die techniekers dit niet ???

Nu kost dit toch meer centen aan werkuren dan een nieuwe afsluit klep te stekken mijn gedacht, straks hebben ze meer uren versleten dan de prijs van zo een ketel !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ben de
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2018 18:29

Dag iedereen,
Ter info: nog eens nagekeken: eerste melding gemaakt in mei 2017 bij onze bouwpromoter van deze problemen.
Maar na een zoveelste telefoongesprek:
Beste,



Zoals afgesproken stuur ik je bij deze volgende mail ter uitnodiging voor het plaatsen van een logssysteem op uw installatie.

D.m.v. dergelijk systeem kunnen we van op afstand waarnemen wat er juist gebuurt in de installatie.

Hiervoor dienen we gebruik te maken van uw wifi netwerk.



De plaatsing van de logsysteem kan uitgevoerd worden op 18/10. En zou +/- één week op uw installatie geplaatst worden.

Na die week zullen we u op de hoogte stellen van onze eventuele oplossing.



Gelieve uw akkoord te bevestiging voor deze plaatsing, zodoende we dit kunnen inplannen.



Mvg,



Langs de ene kant ben ik nu wel tevreden dat er na 18 maanden (ook wel mede doordat ik 8 maanden niet gemerkt heb de oplossing waar ze zo zeker van waren niet goed was) (ervoor was het om de 2 uur, nu om de 24 u) eindelijk eens zal gekeken worden waar het probleem zich precies bevindt (ze beginnen zich ook wel af te vragen of het probleem hem zich wel bij hen stelt ... ???)
Langs de andere kant hoop ik dat ze het probleem vinden/niet vinden maar dat er een definitieve oplossing komt als in:
of: herstelling die permanent is, dat er niet nog enkele herstellingen moeten volgen en we zo blijven doorgaan
of: vervanging van mijn ketel
of: geld terug

Ik hou jullie op de hoogte


mvg

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2018 10:07

Ik volg even. Wij hebben ook al gemerkt dat onze radiatoren soms heet worden terwijl het hoogzomer is en de thermostaat op het maantje staat. Om dat te voorkomen hebben wij deze zomer gewoon al onze thermostatische kranen op de radiatoren dicht gedraaid. Hier ook een grote bouwpromotor. De ketel is van het merk Vasco

Terug naar “Kopen”