huis zelf verkopen na opzeg binnen 14 dagen bij makelaar

Soral
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Re: huis zelf verkopen na opzeg binnen 14 dagen bij makelaar

#16 , 12 sep 2018 12:13

Het lijkt me ergens redelijk logisch dat de makelaar het met zijn zus en/of vrienden kan gehad hebben over deze woning. Over hoeveel namen gaat het hier trouwens? Het lijkt me bijvoorbeeld niet realistisch dat er 200 personen op een lijst zouden staan. Een 20 à 40-tal lijkt me wel aannemelijk.

En zoals reeds gevraagd, wat zegt het contract over kopers die contact hebben gehad met de makelaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 sep 2018 12:16

heb gisteren de lijst met namen nog even bekeken , en in de mail heeft de makelaar geschreven dat al die mensen persoonlijk heeft gesproken maar dat is niet juist . Heb via FB verschillende mensen daarvan opgezocht en zijn allemaal vrienden van de makelaar, zelfs zijn zus staat er 3x bij .
Dat kan dan toch kloppen? Als het vrienden / kenissen / familie is, is de kans inderdaad groot dat hij ze persoonlijk gesproken heeft.
Dus kan de makelaar zomaar die namen opgeven als eventuele koper ?
De makelaar mag op de lijst alle namen zetten die hem gecontacteerd hebben (op welke manier dan ook). Dit zijn allemaal klanten van hem. Zoals hier reeds gezegd zal de makelaar toch énige moeite gedaan hebben om het pand te adverteren, waarna er mensen contact zullen gezocht hebben met de makelaar.

De deontologie in deze sector is soms ver te zoeken, dus pas er inderdaad toch maar mee op. Ik kan me niet voorstellen dat je geen kandidaat kopers zal vinden die niet op de lijst staan. Als je kandidaten over de vloer krijgt die wel contact gehad hebben met de makelaar, zou ik hier wel mee oppassen.

Maar zoals ook reeds gezegd: bekijk uw overeenkomst. Als je het boetebedrag kan opvangen door een hogere verkoopprijs te krijgen van een klant van de makelaar, kan je alsnog verkopen en de makelaar het boetebedrag betalen. Maar bekijk even hoeveel dit bedrag is.

Wat die betaling in het zwart betreft: niet doen, uiteraard!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 sep 2018 12:16

Om u een idee te geven waarom het contract zo belangrijk is. Volgende passage komt uit een model contract van BIV:
5.4.
De vergoeding is aan de makelaar verschuldigd indien binnen zes maanden na het verstrijken van het contract het onroerend goed wordt verkocht aan een persoon waarmee de makelaar in contact is geweest in het kader van de uitvoering van zijn opdracht. De makelaar moet binnen zeven werkdagen na het verstrijken van het contract de opdrachtgever de namen meedelen van de kandidaat-kopers aan wie hij nauwkeurige en individuele inlichtingen heeft verstrekt. De makelaar zal de naam van de kandidaat-kopers als volgt mededelen :
Ik heb vroeger bij de verkoop van mijn huis verschillende immo's over de vloer gehad die het gekleurde deel uit de passage hadden laten verdwijnen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 sep 2018 14:49

Wat probleem is het nu als zijn zus er ook op staat die gaat dit huis toch niet kopen, het is enkel de naam die u als koper heeft die er niet mag opstellen, als zet hij gans de familie en personeel erop, als deze de toekomstige kopers niet zijn is dit van geen tel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#20 , 12 sep 2018 14:53

Nog iets, waarom heeft TS dat contract stopgezet ?

Op aanraden van zijn kandidaat -koper ?

Niet dat het echt terzake iets verandert.
De makelaar had een contract, kandidaat belt naar immo en krijgt wat info, speelt het slimmeke en gaat rechtstreeks naar de eigenaar toe.

Wie heeft hier wie beduveld ?

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 sep 2018 15:08

Reden maakt niet echt uit. Contract kan tijdens de eerste 14 dagen opgezegd worden zonder opgave van reden. Makelaar dient dan vergoed te worden voor de kosten die hij heeft gemaakt en kan bewijzen. Tenzij de makelaar op dat moment al een koper aangebracht heeft, dan heeft hij alsnog recht op zijn volledige commissie.

bosprocureur
Berichten: 6853

#22 , 12 sep 2018 15:20

Reden maakt niet echt uit. Contract kan tijdens de eerste 14 dagen opgezegd worden zonder opgave van reden. Makelaar dient dan vergoed te worden voor de kosten die hij heeft gemaakt en kan bewijzen. Tenzij de makelaar op dat moment al een koper aangebracht heeft, dan heeft hij alsnog recht op zijn volledige commissie.
............ Of tenzij de eigenaar - opdrachtgever toch zelf verkoopt aan iemand aan wie makelaar het eigendom voorgesteld heeft. Wat hier dus duidelijk is .

En ik zou het moeten nazoeken, dan zou er nog kunnen gediscuteerd worden of de commissie moet uitbetaald worden à rato van 50% of 75% of 100% . Wordt vervolgd ( als er geen slotje op komt :D )

M977DSM
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 sep 2018 12:30

Goede middag,

hebben afspraak gemaakt met de makelaar, gaan luisteren wat hij te zeggen heeft over die lijst met namen . Alvast bedankt allemaal voor jullie uitleg . Ga deze zaak even afsluiten nu.

Grtjs, Martine

Terug naar “Kopen”