huis zelf verkopen na opzeg binnen 14 dagen bij makelaar

M977DSM
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

huis zelf verkopen na opzeg binnen 14 dagen bij makelaar

#1 , 11 sep 2018 10:33

Beste, wij hebben onze overeenkomst met de makelaar stop gezet binnen de 2 weken. Hij had ons gezegd dat wij wel een vergoeding moesten betalen van 2500 euro( in't zwart ) om de gemaakte onkosten te dekken, zoals foto's en de 3d virtuele rondgang . Nu kregen wij gisteren een e-mail toegestuurd met een enorme lijst van namen die zogezegd klant waren bij hen , en dat wij daar niet verder aan mochten verkopen. Wij weten dat de mensen die nu de woning toch willen kopen geen klant bij hen waren en zelfs niet bij de makelaar op kantoor zijn geweest of iets hebben ingevuld of ondertekend hebben . Kan de makelaar dit zomaar maken om een enorme lijst met namen door te sturen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

MVG,
Martine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2018 11:00

Dit is normaal gezien contractueel vast gelegd. Dus lees er uw contract op na.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 11 sep 2018 11:25

:D :D


Enorme lijst?

Dat hij dan maar eens op een of andere manier aantoont dat hij die mensen gecontacteerd heeft. En dan wel gecontacteerd in verband met uw eigendom.

En was het materieel mogelijk om al die mensen op die korte tijd (twee weken) een gedetailleerde uitleg te geven ?

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 11 sep 2018 11:29

Wij weten dat de mensen die nu de woning toch willen kopen geen klant bij hen waren en zelfs niet bij de makelaar op kantoor zijn geweest of iets hebben ingevuld of ondertekend hebben.
Ik mis een belangrijk gegeven... staan de mensen die nu willen kopen op die lange lijst van de makelaar ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

M977DSM
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2018 11:32

Ja , staan erop vermeld . Maar zij hebben enkel 1x telefonisch contact gehad met deze makelaar en enkel gevraagd of de woning nog te koop was.

M977DSM
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2018 11:33

vervolg, verder hebben zij geen contact gemaakt. Ook niets ondertekend of langs Immo kantoor geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 sep 2018 11:35

Let er AUB mee op, want dit kan je veel geld kosten !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 11 sep 2018 11:36

Da's mijns inziens voldoende om de makelaar sterk in zijn schoenen te laten staan.

Die mensen hebben telefonisch contact gehad met de makelaar. Dat betekent dat ze ergens via de kanalen die de makelaar gebruikte, erachter gekomen waren dat het huis te koop stond. De klanten stonden op de lijst die de makelaar jullie bezorgde.
Als jullie aan die mensen verkopen, heeft de makelaar volgens mij recht op zijn makelaarsloon zoals afgesproken in het contract.
Of ze op kantoor geweest zijn of iets ondertekend hebben doet weinig ter zake.

Als jullie niet aan die mensen verkopen, hangt het af van wat in het contract staat ivm verbreken van het contract. Een vergoeding in't zwart behoort m.i. echter niet tot de mogelijkheden ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 11 sep 2018 11:38

Oeps, dat verandert de zaak; er is dus wel degelijk een contact geweest. En wel in verband met uw woning, en ook waarschijnlijk gevolg gevend aan de publiciteit van de makelaar.

Ik kan me het scenario levendig voorstellen. En die overeenkomst met de makelaar, dat was maar "om te lachen" zeker?

Wat denkt u nu zelf ? :twisted: :twisted:

M977DSM
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 sep 2018 12:26

neen, echt niet . Maar er was 1 koppel op deze 2 weken langs geweest en die wilden enkel een prijs geven véél onder onze vraagprijs . Makelaar heeft ook geen verdere moeite gedaan om andere mensen te vinden of er tegenin te gaan. Hij zei tegen ons dat er geen andere kandidaten waren en wij best konden ingaan op het bedrag dat die mensen wilde geven. Daarmee zijn wij ermee gestopt . Maar wel raar als wij nu de lijst zijn van de andere allemaal.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 sep 2018 12:41

Immokantoren houden een lijst bij van alle mensen die ooit in het recente (en vaak ook veel minder recente) verleden informatie hebben gevraagd over een pand/grond. Die lijst wordt regelmatig gespamd met een "nieuwsbrief" met nieuwe panden, en dus mogelijk ook uw eigen pand.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 11 sep 2018 15:35

Moeten zij niet kunnen bewijzen dat deze personen interesse hadden in UW pand?
Probeer eens een aantal van deze mensen te contacteren en vraag of ze in uw pand interesse hadden ? Indien niet laat hun dat dan op papier of in een mail zetten

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 sep 2018 16:01

Moeten zij niet kunnen bewijzen dat deze personen interesse hadden in UW pand?
Probeer eens een aantal van deze mensen te contacteren en vraag of ze in uw pand interesse hadden ? Indien niet laat hun dat dan op papier of in een mail zetten
Niet noodzakelijk, zoals al eerder aangegeven worden deze dingen contractueel bepaald. Los hiervan, het bewijs dat u vraagt is zelfs in deze topic geleverd.

M977DSM
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 sep 2018 11:42

Goede morgen,

heb gisteren de lijst met namen nog even bekeken , en in de mail heeft de makelaar geschreven dat al die mensen persoonlijk heeft gesproken maar dat is niet juist . Heb via FB verschillende mensen daarvan opgezocht en zijn allemaal vrienden van de makelaar, zelfs zijn zus staat er 3x bij . Dus kan de makelaar zomaar die namen opgeven als eventuele koper ?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 sep 2018 12:05

Nochmaals: Wat staat er in uw contract?

Terug naar “Kopen”