% voorschot en volledige betaling en andere vragen

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

% voorschot en volledige betaling en andere vragen

#1 , 06 sep 2018 10:30

Ik ben verkoper huis (uit de hand).

1. Welk percentage voorschot, bij het compromis te betalen, is gebruikelijk. De woning zou verkocht voor 187500 euro.

2. Kan ik ook een opschortende voorwaarde laten opnemen dat het (resterende) volledige saldo binnen de 4 weken na het tekenen van het compromis moet voldaan zijn.
(De koper heeft nu al een akkoord met de bank; is 4 weken dan realistisch ?)

3. Is het opstellen van een compromis door de notaris gratis ?

4. De koper is bij zijn notaris geweest en die zegt dat de verkoper de notaris moet aanduiden en dat die dan zijn notaris moet contacteren om zijn belangen na te zien. Is deze werkwijze gangbaar en hoe zit het dan met de kosten ?

5.. Ga ik, of is het dan de koper, die AL de notariskosten moet betalen, ondanks dat ik die/mijn notaris heb gekozen en aangesteld ?

6. Als ik zo begrijp dan gaat mijn notaris dan ook de akte verlijden. Is dit correct ? Zijn hier financiele gevaren aan.

7. Tegen wanneer moet hete stedenbouwkundig attest er zijn (is enige papier dat nog ontbreekt) ?

Alle tips welkom.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2018 10:53

1/ veelal 10%
2/De betaling is enkel bij het verlijden van de akte, en de bank geeft maar zijn gelden vrij bij het verlijden van de akte
3/Normaal wel
4/juist
5/de koper dient alle notaris kosten te betalen
6/ja, de andere notaris zal u notaris controleren.
7/ compromis tot verlijden van de akte mag je 3 a 4 maanden rekenen, de notaris heeft zeer veel werk om veel uit te zoeken en dit duurt toch wel wat
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 11:08

Stedenbouwkundig attest is onderdeel van de informatieplicht en dient aanwezig te zijn bij de onderhandse verkoopsovereenkomst. In praktijk betekent dit dat dit aanwezig moet zijn vanaf dat u de woning te koop aanbiedt.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 07 sep 2018 13:43

ik zou, gezien uw kennis terzake, u zeker laten begeleiden door een notaris.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 07 sep 2018 17:35

Toch even over die termijn tot aan het verlijden van de akte.

Koper is al naar zijn bank geweest, en heeft een akkoord.
Naar mijn ervaring is een termijn van twee maanden meestal ruim voldoende om de akte lening en de akte verkoop te laten verlijden. Het is gewoon zaak voor de notaris om onmiddellijk alles in gang te zetten, en dan maar wachten op de bank; die hebben dan echt ook voldoende tijd.

Als de notaris zorgt voor de compromis, zal die kwestie met de nodige attesten ook wel in orde komen.

Terug naar “Kopen”