eigen woning of 2de verblijf?

buffaloke85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

eigen woning of 2de verblijf?

#1 , 03 sep 2018 20:03

Hallo,
Ik wist niet goed waar te schrijven, vastgoed of fiscaal.
Ik heb deze week een appartement gekocht aan de kust. Ik ben niet van plan om er in te wonen maar voorlopig nog te blijven wonen bij mijn moeder.
Mijn vraag is nu of dit sowieso als 2de verblijf wordt aanzien of niet, aangezien ik anders geen woning bezit?
Ik heb gelezen dat er uitzonderingen zijn, waaronder professionele redenen zoals de afstand van het werk maar ik neem aan dat de afstand van het app tot mijn werk (wat iets van een 80 km is en waar ik nu woon 16 km tot mijn werk), niet als geldige reden zal beschouwd worden?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150601_01708238 => hier wordt dit vermeld
Ik heb het al gevraagd aan een notarieel juriste waar ik mijn aangekocht app ga afhandelen of dit sowieso als 2de verblijf wordt beschouwd maar ze kon niet 100% bevestigen wel of niet.
Ik heb ook al naar de federale overheidsdienst financiën gebeld maar ze stuurde mij door naar de vlaamse overheid.
Bij de vlaamse overheidsdienst kwam ik terecht bij een medewerker van de onroerende voorheffing, die mij dan terug doorstuurde naar een medewerker van de personenbelasting en die zei "maar meneer dit kan geen 2de verblijf zijn want u bezit geen andere woning".
Iemand een idee? Sowieso als 2de verblijf beschouwd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 03 sep 2018 20:26

Als u er niet gedomicilieerd bent was is het dan?
Ofwel een opbrengsteigendom dus verhuur ofwel leegstaand appartement waar u enk jaar een stijgende leegstandsbelasting zal mogen op betalen.
Bekijk liever eens de gemeentelijke regels.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 03 sep 2018 20:32

Om als hoofdverblijf beschouwd te worden moet je er je domicilie plaatsen. Je zal dus 2de verblijfsbelasting betalen evenals belasting op het KI. Leegstand is enkel als het ongebruikt leegstaat en geen functie als 2de verblijf heeft - bv geen energieverbruik etc. Ook om verminderde registratierechten van 7% te genieten moet je er binnen de 2 jaar uw domicilie plaatsen. Voor de verhoogde woonbonus (fiscale aftrek) lijkt het criterium te zijn dat het je enige woning is (zonder domicilieplicht)

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2018 16:15

kijk eens na in de betreffende gemeente wat men doet met tweede verblijven. Waar ik woon moet je het zelf aangeven als tweede verblijf, doe je dat niet dan wordt het leegstand en dat is veel duurder.

buffaloke85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2018 12:01

Ok, dank je wel voor de info.
Nog 1 vraagje:
Bij woonbonus kan je gemakkelijk berekenen hoeveel je in hypotheek moet steken en hoeveel in mandaat.
Wat indien dit de federale belastingaftrek is? Gewoon alles in hypotheek steken? Ik vind nergens terug hoe je dit kan berekenen in percentage hypotheek/mandaat.

Terug naar “Kopen”