Aankoop bedrijfspand

Karel-KC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop bedrijfspand

#1 , 03 sep 2018 06:40

Hallo,
Ik heb een vraag ivm met de aanschaf van een grond en bouwen van bedrijfspand. Wij zijn met meerdere vennoten en kopen dus gezamenlijk de grond en pand via het bedrijf. Hiervoor doen wij een eigen inbreng via het bedrijf en lening bij de bank.

Wat ik mij afvroeg is wat gebeurd als één van ons (de vennoten) binnen bv 5 jaar zegt de firma te willen verlaten of er mee te stoppen, Hoe gebeurt dit dan of wat met de eigendom? Zijn de andere vennoten verplicht het deel van de vennoot die het bedrijf verlaat over te kopen of kan deze aan wie eender verkopen? Wat met de lening bij de bank, enz... Moet ik op andere zaken letten ?

Alle info is welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2018 09:13

Als dit een vennootschap is dan is er toch geen probleem.

Jullie zelf kopen niks, het is de vennootschap die koopt en eigenaar word, als je de vennootschap verlaat dan verkoop je u aandelen en krijg je u centen eventueel met winst terug.

Ik geloof dat je de werking van een vennootschap niet begrijpt, een vennootschap is een volledig aparte rechts persoon waar u enkel aandeelhouder van bent, en nooit de eigenaar van word, dit is de eerste les bedrijfsbeheer over vennootschappen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Karel-KC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2018 06:33

Bedankt voor het antwoord.
Ik begrijp heel goed de vennootschapsvorm maar daar ging mijn vraag niet specifiek over.
Zijn er andere zaken waar ik op moet letten. Wie of welk bedrijf kan nagaan wat de waarde is van de aandelen op het moment dat je ze wil verkopen ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2018 07:36

De waarde van de aandelen dit is vraag en aanbod, dit ligt niet vast in een kleine vennootschap omdat je niet beurs genoteerd bent, u vraagt ne prijs, en als je een koper heeft wat nooit verzekerd is en hij wil die prijs geven dan is het OK.
Heb je geen koper voor je aandelen dan blijf je aandeelhouder en heb je pech, vraagt dit even aan de arco coöperanten die kunnen ervan mee praten, aandeelhouder worden is altijd speculatief .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”