Gebreken na verkoop

iceman1975
Topic Starter
Berichten: 33

Gebreken na verkoop

#1 , 02 sep 2018 19:18

Begin dit jaar verkopen we onze woning, de 2de week van mei overhandigen we de sleutels aan de nieuwe eigenaar. Het huis wat we verkochten was een heel oud huis, dat we zelf enkele jaren voordien gekocht hadden.
De verkoop gebeurd via een immokantoor en ook werd het pand geschat voor verkoop.
Na meer dan 3 maand krijgen we telefoon van de nieuwe eigenaars dat ze problemen opmerken aan het dak, iets wat we zelf nog nooit opgemerkt hebben. Blijkbaar is het dak aan het doorbuigen en vragen de nieuwe eigenaars dat ik de kosten van herstelling op me neem, een nieuw dak van 15000 euro. Ze zijn van plan een advocaat te nemen omdat ze zeggen dat ik aansprakelijk ben voor de verborgen gebreken. Toen ik er woonde heb ik nooit iets gezien, nochtans sliepen mijn 2 kinderen onder het dak. Kan dat allemaal zomaar? Hebben ze recht op een nieuw dak? Graag jullie hulp, bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2018 19:33

Ze hebben toch het pand kunnen bezoeken en ook kunnen controleren, dit is geen verborgen gebrek als ze het pand hadden gecontroleerd zoals men het moet doen , een vakman zal dit onmiddellijk zien!

Ze kunnen je niks maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 02 sep 2018 19:47

Het is toch opmerkelijk dat mensen die bewust oude brol kopen daarna eisen dat het zo goed zou zijn als nieuw!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 02 sep 2018 19:52

Trouwens dat is geen verborgen gebrek kan men ofwel van buitenaf zien ofwel eens een waterpas tegen houden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 sep 2018 20:00

In oude huizen buigt het dak meestal ietwat door. Dat is eigen aan oude huizen. Hopelijk voor hen lopen de kopers binnen de 50 jaar, nog zo recht als vandaag .

iceman1975
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 02 sep 2018 21:15

Indien de kopers toch naar de rechtbank stappen, waarop zouden ze zich dan kunnen beroepen? En wat moet ik in dat geval doen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2018 21:30

Normaal staat in de akte dat ze kopen in de staat waarin het zich bevindt.
Dat betekent dat ze niet alleen moeten bewijzen dat het een gebrek is. Het moet ook verborgen zijn. Maar bovenal moeten ze aantonen dat jullie wisten - of behoorden te weten - dat dit gebrek aanwezig was. Dat jullie maw te kwader trouw waren.
Niet evident voor hen.
Als zij het niet konden vaststellen bij eenvoudige maar grondige inspectie, dan lijkt het me moeilijk voor hen om aan te tonen dat jullie het wél wisten (maar verzwegen en verborgen hebben).
Art. 1641 e.v. BW.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 03 sep 2018 12:13

Idd, bij deze nogmaals de bevestiging. Ze kunnen je niets maken. Dit is geen verborgen gebrek en dit hoeft u zeker niets te bekostigen. Ze kunnen uiteraard proberen, maar het zal hen nooit lukken.

Er is geen enkele wet waarop ze zich kunnen beroepen. Indien ze toch naar de rechtbank stappen dan zal dit de rechtbank van eerste aanleg zijn. Dan zal u op uw beurt een advocaat moeten contacteren en de gemaakte kosten op hen verhalen.

Terug naar “Kopen”