Huis gekocht zonder electrische keuring

Complexity
Topic Starter
Berichten: 10

Huis gekocht zonder electrische keuring

#1 , 02 sep 2018 17:13

Beste,

Een dik jaar geleden heb ik een woning gekocht die op dat moment ongeveer 10 jaar oud is.
Nu laten we binnenkort zonnepanelen plaatsen maar ik heb geconstateerd dat ik nergens een keuringsverslag vind van de elektriciteit.

Wel heb ik de volgende documenten:

- Een keuringsverslag van de electricteit nadat de woning opgeleverd werd, dus van 2007.
- Een EPC verslag welke geldig is tot 2027.

Is het mogelijk dat er geen keuring van de electriciteit is gedaan, ik dacht namelijk dat dit verplicht was bij de verkoop van een woning.

Na de keuring van de installatie in 2007 zijn er extra modules in de zekeringkast geplaatst, dus het electrisch schema komt niet meer overeen met wat er effectief van electriciteit in de woning aanwezig is.

Graag u advies hierover.


Met vriendelijke groeten,


Kevin De Coninck

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 02 sep 2018 17:17

Als u vorig jaar deze woning aankocht, zou er in principe een geldige keuring moeten geweest zijn. Alsu daar op dat ogenblik geen aandacht voor had, zal de notaris daar wel op gewezen hebben.

Even informeren bij notaris, verkoper... ? Als u al weet wie de keuring gedaan heeft, kan u misschien nog een kopie vragen.

Complexity
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 02 sep 2018 17:19

De notaris heeft niets gezegd over een ontbrekende keuring.

Er is volgens de papieren geen keuring gebeurd behalve die in 2007, maar volgens u uitleg zou er een keuring gebeurd dienen te zijn op de moment van de verkoop,

Ik denk dus dat ik nu de persoon zal zijn die de keuring zal moeten laten uitvoeren op mijn kosten, correct?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 02 sep 2018 18:16

U wil zonnepanelen plaatsen, dus heb ik zo'n vermoeden dat u er alle belang bij hebt om over correcte plannen te beschikken.

Ik zou gewoon eens navraag doen bij de verkoper, en er alvast op rekenen dat u zelf voor een up to date keuring, inclusief plannen, zorgt.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 02 sep 2018 18:29

De notaris heeft niets gezegd over een ontbrekende keuring.

Er is volgens de papieren geen keuring gebeurd behalve die in 2007, maar volgens u uitleg zou er een keuring gebeurd dienen te zijn op de moment van de verkoop,

Ik denk dus dat ik nu de persoon zal zijn die de keuring zal moeten laten uitvoeren op mijn kosten, correct?
Dat hangt af van de bewoordingen in de akte die je hebt ondertekend. Het is perfect legaal om een woning te verkopen met een bestaand keuringsattest, zelfs zonder als dat zo staat in de verkoopsovereenkomst.

Wat zijn de exacte woorden over dat keuringsattest?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 sep 2018 19:54

Een keuringsverslag is 25 jaar geldig (voor zover er geen belangrijke aanpassingen aan gebeurden)
Het is dus mogelijk dat uw huis verkocht werd met de originele keuring van 2007. Notaris kon niet weten dat er nadien nog aanpassingen aan werden gedaan als de verkoper dit niet heeft kenbaar gemaakt. Jij had kunnen zien bij de verkoop dat de installatie werd aangepast, want de keuring diende dan al beschikbaar te zijn .

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 03 sep 2018 15:10

Zoals mava al aanhaalde is een keuring idd 25 jaar geldig.
Als je zonnepanelen plaatst, wordt enkel het gedeelte van de zonnepanelen gekeurd, niet de bestaande installatie. De leverancier van de zonnepanelen levert enkel een schema af waar de kring van de zonnepanelen opstaat, en enkel dit wordt gekeurd.
Om alles in orde te hebben, zou je aan de keurder die de zonnepanelen keurt kunnen vragen, om ineens je ganse installatie na te kijken, dan ben je volledig gedekt voor je brandverzekering
Je zal dan wel het bestaande schema moeten aanvullen met wat de vorige eigenaar toegevoegd heeft, en kijken dat dat conform is met de reglementering (max 8 gebruikers op 1 zekering, aarding, isolatie, ...)

Via volgende link, vind je waarop je moet letten
https://www.btvcontrol.be/Assets/Docume ... nitief.pdf
Ook andere keuringsinstanties hebben zo een soor praktische samenvatting van de reglementering op hun site staan, maar deze heb ik onlangs nog zelf gebruikt bij het in orde maken van een appartement voor verkoop.

Terug naar “Kopen”