fiscaal voordeel bouwgrond

jeunesse
Topic Starter

fiscaal voordeel bouwgrond

#1 , 28 mar 2008 22:32

Hallo iedereen,

Als je een bouwgrond koopt en daarvoor een lening aangaat, kom je dan in aanmerking voor een fiscaal voordeel? Ook al wil je vb 4 jaar wachten om op deze grond te bouwen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 mar 2008 11:50

Er is geen fiscaal voordeel bij een lening voor een bouwgrond. Deze voordelen hebben allen betrekking op het verwerven van een WONING.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jeunesse
Topic Starter

#3 , 29 mar 2008 13:42

Dacht ik idd ook. Toch heb ik ergens gelezen dat dit wel in aanmerking komt voor intrestaftrek...??

Reclame

Vaoke

#4 , 29 mar 2008 14:39

Toch wel.. je kan hier (volgens mij) wel degelijk een fiscaal voordeel met genereren!
Ik zou zeggen, ga eens langs bij een "Immotheker" of een bankagentschap (lees: een kantoordirecteur) met kennis van zaken.. na eventueel wat te hebben gesurfd via de zoekmachine van Google.
Volgens mij is dat mogelijk via een "gemengde levensverzekering".. dat behoort (deze vorm van een hypotheek) bij mijn weten tot de categorie van het "Lange termijnsparen"; dat heeft ook zo z'n voordeel wanneer je het een en ander vervroegd zou afbetalen (met ik weet niet wat voor middelen).. je kan alsdan verder blijven aanbetalen.. misschien zelfs (nog wat) verder fiscaal in rekening blijven brengen.. om bij het einde van de looptijd "langs de kassa" te passeren!
Voor alle duidelijkheid, 'k heb het zelve toegepast; het kan zwaar zijn.. het vraagt discipline.. maar het zal de moeite waard blijken!!!

basejumper

#5 , 01 apr 2008 19:15

Een lening voor aankoop van een bouwgrond is niet fiscaal aftrekbaar.
Het enige fiscale voordeel is dat de betaalde intresten van de lening aftrekbaar zijn van de globaliteit van de kadastrale inkomsten.
Gezien het kadastraal inkomen van een onbebouwde grond echter verwaarloosbaar is, spreken we hier van een nettovoordeel van in grootte orde circa 10 € per jaar.

Het antwoord met betrekking tot een levensverzekering klopt, zij het dat dit geldt voor elke fiscaal vrijstelbare levenvrzekering. Ook hier is het dus niet de lening, maar de premie van de levensverzekering die aftrekbaar is. En die verzekering kan perfect losstaan van een lening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”