belastingen en lasten bij betwisting aankoop

StefV113
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

belastingen en lasten bij betwisting aankoop

#1 , 29 aug 2018 14:23

Beste,

Ik zit met een beetje een vervelende vraag, een tijdje geleden zette ik een appartement te koop, na wat zoeken eindelijk een koper gevonden die braaf zijn voorschot betaald en alles in orde brengt. Enkele weken voor het verlijden van de akte komt hij met een reeks redenen af om af te zien van de aankoop en start een zaak om zijn voorschot terug te krijgen.

Ondertussen is dit al 3x uitgesteld (de huidge datum is in november 2019 terwijl de oorsprongelijke verlijding van de akte gepland was in april 2016).

Gezien het een appartement is, heb ik in die drie jaar elke maand bijgedragen aan de lasten, mijn onroerende voorheffing betaald en daar zal ook nog een leegstands heffing bij komen binnenkort (zelf ben ik naar het buitenland verhuist in 2015, met de verkoop telkens dichtbij, tot het uitstel, was er uiteraard nooit een huurder gezocht ofzo)

Nu is mijn vraag, wie draait eigenlijk op voor deze gemaakte kosten ?
Als de zaak in mijn voordeel wordt beslist, betekend dit dat de koper eigenaar is sinds 2016 (en mij dus zal moeten terugbetalen?) of zal ik daarvoor ik een parte zaak moeten starten ? (of slechtste geval: kan ik fluiten naar mijn geld?)

Hopelijk heeft iemand van jullie een idee hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 29 aug 2018 14:31

Is er een compromis ondertekend?

StefV113
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2018 14:33

Is er een compromis ondertekend?
Ja, het enige dat nog effectief ontbrak was om naar de notaris zelf te gaan voor de uiteindelijke verkoopakte te tekenen en de sleutels te overhandigen.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 29 aug 2018 14:38

Nogal dikwijls staat in een compromis een clausule dat de eigendomsoverdracht (incl het genot, de rechten en plichten) pas overgaat bij het verlijden van de akte, of bij 't betalen van de verkoopprijs. Is dat bij jullie ook het geval ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 29 aug 2018 14:42

Was get appartement ondertussen verhuurd? En wie ontving de huur?

StefV113
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2018 14:49

Nogal dikwijls staat in een compromis een clausule dat de eigendomsoverdracht (incl het genot, de rechten en plichten) pas overgaat bij het verlijden van de akte, of bij 't betalen van de verkoopprijs. Is dat bij jullie ook het geval ?
Dat is een goede vraag! Zodra ik thuis ben van mijn werk eens vissen naar de compromis. Dank je wel :)
Was get appartement ondertussen verhuurd? En wie ontving de huur?
Neen, omdat de uiteindelijke verkoop altijd "om de hoek" was, staat het appartement al die al tijd leeg, ik had geen behoefte om een huurder te zoeken die dan na enkele maanden een nieuwe huisbaas kreeg die hem er terug uit zet (ben zelf in die situatie geweest). Als ik toen had geweten dat dit zoveel jaar ging aanslepen had ik waarschijnlijk wel een huurder gevonden :(

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 29 aug 2018 14:57

En wat doet u met de gemiste huur van al die jaren?
met zaak uitgesteld bedoeld u dan rechtszaak?

Dat kan je toch niet menen?
Wat doet u - wat zegt uw notaris??? die zaak had al lang ontbonden moeten zijn met een fikse schadevergoeding en de wettelijke intresten.

StefV113
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 aug 2018 15:04

En wat doet u met de gemiste huur van al die jaren?
met zaak uitgesteld bedoeld u dan rechtszaak?

Dat kan je toch niet menen?
Wat doet u - wat zegt uw notaris??? die zaak had al lang ontbonden moeten zijn met een fikse schadevergoeding en de wettelijke intresten.
Met uitstel bedoel ik de actuele hoorzitting, die wordt telkens verschoven door de rechtbank zelf, met telkens weer een deadline voor het vesturen van opmerkingen enzo.
Jammer genoeg meen ik dit dus echt.

(als een extra idioot detail: in januari volgend jaar zal deze 'verkoop' al langer hebben geduurd dan dat ik er zelf heb gewoond)

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 29 aug 2018 16:27

En wat doet uw advocaat?
Voor welke rechtbank? En zoals reeds geschreven wat is uw eis en bedrag van schadevergoeding?

Is de tegenpartij wel solvabel.... is dat al nagegaan door uw notaris / advocaat.

Terug naar “Kopen”