Maakt dit een kans bij de vrederechter?

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

Maakt dit een kans bij de vrederechter?

#1 , 29 aug 2018 03:03

Eigenaar verkoopt verhuurde garage en zegt de huur op met als einddatum kort voor het verleiden van de akte. Huurder gaat akkoord en geeft de garagesleutels terug met achterlating van veel rommel. Ondanks beloftes wordt er niet opgeruimd zodat eigenaar een firma laat komen om op te ruimen (en de factuur betaalt) zodat de garage proper is op de aktedag.

Als eigenaar naar de vrederechter stapt (na aanmaning per AS met kopie per gewone brief zonder gevolg) zal de vrederechter de vordering tot betaling van de factuur volgen of de vraag ongegrond verklaren omdat via de vrederechter de opkuis moest gevorderd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2018 12:21

Ik vrees het laatste. De eigenaar had inderdaad de correcte volgorde van stappen moeten volgen, denk ik:

1. AS naar de ex-huurder.
2. Naar de vrederechter stappen met een eis.
3. Uitspraak van de vrederechter volgen.

Wat stond er exact in het A.S.? Stond daarin vermeld wat de exacte kost zou zijn indien de firma zou moeten komen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

#3 , 29 aug 2018 19:18

k Deel je mening. Enige traceerbare communicatie met huurder is een berichtenuitwisseling tussen huurder en makelaar. Gezien het korte tijdsbestek en de eigenaar die in het buitenland zat heeft de makelaar in opdracht van de eigenaar een firma laten opruimen. Eigenaar zou nu nog een AS kunnen sturen om de ruimingskosten te vorderen (ong 600€) wetende dat de huurder ws juridische vrienden heeft die zullen adviseren om de brief te negeren zodat het ws niet veel zal uithalen en een zaak opstarten dus “verloren tijd” is. Dus verlies nemen...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 30 aug 2018 01:01

Open staanplaats of afgesloten garage?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2018 08:29

De rechtspraak is hier wel geëvalueerd zodat de uitvoering in natura ook zonder de voorafgaande machtiging van de rechter aanvaard wordt, mits aantal voorwaarden voldaan zijn:
- Een zekere ernst (niet eenduidig vastgelegd - alvast wel gehanteerd in Bergen 16 september 2003)
- Spoedeisend
- Voorafgaande in gebreke stelling
- Toekenning van een laatste redelijke termijn
- Stand van de werken/situatie op contradictoire of gerechtelijke wijze laten vaststellen

Oorspronkelijk gehanteerd in de aannemingsovereenkomsten, geleidelijk aan uitgebreid naar andere contracten, als de schuldenaar te kennen heeft gegeven niet uit te zullen voeren, of kennelijk onbekwaam of te kwader trouw is.
De bewijslast komt in dat geval wel volledig bij de schuldeiser.

De vorm van een ingebrekestelling ligt wettelijk niet vast - kan in principe ook mondeling (maar dan moeilijk te bewijzen natuurlijk in een contractuele omstandigheid). Maar schriftelijk verkeer dat kan aangetoond worden, zou ik niet uitsluiten. Belangrijk vooral lijkt dat het voor de schuldenaar duidelijk is dat - als hij nu niet de afspraken nakomt - hij voor die gevolgen zal opdraaien, én dat de schuldeiser de noodzaak van zijn interventie via buitengerechtelijke procedure kan aantonen.

Mijn eerste inschatting is dus niet eenzijdig negatief.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 31 aug 2018 22:51

Bij een open parkeerplaats kan het als sluikstort beschouwt worden en dus een zaak voor de syndicus.

Terug naar “Kopen”