Kopen om te verhuren... uitzonderingen op 3 jaar regel?

Marc_Gent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kopen om te verhuren... uitzonderingen op 3 jaar regel?

#1 , 26 aug 2018 21:16

Beste iedereen,

Mijn partner en ik zouden graag een huis willen kopen in het Gentse. Het lijkt ons tijd om hier in te investeren, voor nu en voor later. Tegelijk zit de kans er voor ons beiden ook in dat wij de komende jaren de kans zouden hebben om in het buitenland te gaan wonen en werken. Echter zouden we dan wel graag het huis willen houden. Ik hoor rondom mij dat je sowieso min. 3 jaar in de woning moet wonen die je hebt aangekocht vooraleer je deze mag verhuren. Wij vroegen ons af of hier geen enkele uitzondering op bestaat of wat een goede optie is in ons geval (behalve de woning verkopen natuurlijk)? Ik zou het jammer vinden moesten we hierdoor volledig gebonden zijn en onze andere planning volledig moeten opgeven.

Alvast bedankt,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 26 aug 2018 22:00

Het is me helemaal niet klaar wat u wil gaan doen.

Is het uw bedoeling om een huis te kopen en er te gaan wonen, om dan nadien misschien te gaan verhuren ?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 aug 2018 23:26

" Ik hoor rondom mij dat je sowieso min. 3 jaar in de woning moet wonen die je hebt aangekocht vooraleer je deze mag verhuren.
Sowieso?
Je mag zelfs een woning kopen en er nooit zelf in gaan wonen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Marc_Gent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2018 09:01

Het is inderdaad de bedoeling om een woning te kopen en er in te gaan wonen maar ze misschien te verhuren reeds op korte termijn. Er zouden financiële gevolgen aan hangen als je dit binnen de eerste drie jaar zou doen omdat je het huis dan niet als hoofdverblijfplaats gebruikt voor jezelf. Klopt dit?

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 27 aug 2018 10:10

Ja u hebt over de belastingvoorwaarden, maar die gelden alleen voor wanneer u het huis zelf wil bewonen. U komt daarvoor niet in aanmerking in die situatie.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 27 aug 2018 12:50

Het is inderdaad de bedoeling om een woning te kopen en er in te gaan wonen maar ze misschien te verhuren reeds op korte termijn. Er zouden financiële gevolgen aan hangen als je dit binnen de eerste drie jaar zou doen omdat je het huis dan niet als hoofdverblijfplaats gebruikt voor jezelf. Klopt dit?
Positief gevolg: je ontvangt huur
Negatief gevolg: je moet belasting betalen op het verhoogde KI
Maar dat is ook zo na vier, vijf, enz jaren.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 27 aug 2018 13:30

Dat van die belasting op het voor KI klopt uiteraard, maar wordt m.i. .quasi volledig weggewerkt indien u met een hypothecaire lening werkt. Met andere woorden, u betaalt dus wel de onroerende voorheffing, maar recupereert ze nadien via uw belastingsaangifte.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 27 aug 2018 16:13

Ik heb al 2 appartementen aangekocht, zonder een lening. En verhuur beiden vanaf de eerste dag. Heeft mij, niettegenstaande het verhoogde KI, toch al een aardig centje opgebracht, en bij eventuele verkoop recupereer is het originele aankoopbedrag, + een aanzienlijke waardestijging (hier in Leuven toch :D ). Je moet het wel goed blijven onderhouden als verhuurder, en regelmatig investeren in vernieuwing. De syndicus doet dat aan de buitenzijde, ikzelf in het appartement.

Sirkii
Berichten: 5415

#9 , 27 aug 2018 19:25

Je kan enkel genieten van verlaagde registratierechten (het vtoegere klein beschrijf) indien je een eerste woning aankoopt voor eigen bewoning. Om t te verhuren groot beschrijf betalen en de kous is af. Ook de verhoogde belastingsaftrek voor de eerste woning verlies je. Ook de tweede woning voor je eigen bewoning misloopt die belastingsvoordelen en als de lening op de eerste woning nog loopt zal de tweede lening ws geen belastingsvoordelen meer opleveren omdat “het potje al gevuld is”

t Meeste kan je “verdienen” door eerst een starterswoning voor eigen bewoning te kopen, deze minstens 3 jaar te bewonen en pas te investeren in vastgoed voor verhuur nadat je je “definitieve” woning verworven hebt.

Sirkii
Berichten: 5415

#10 , 27 aug 2018 19:33

Dat van die belasting op het voor KI klopt uiteraard, maar wordt m.i. .quasi volledig weggewerkt indien u met een hypothecaire lening werkt. Met andere woorden, u betaalt dus wel de onroerende voorheffing, maar recupereert ze nadien via uw belastingsaangifte.
Kleine verduidelijking: de onroerende voorheffing betaal je hoedanook (ook voor de gezinswoning) doch de betaalde hypothecaire intresten kunnen in mindering gebracht worden op het belastbare verhoogde KI van de tweede woning (of investeringswoning). Daardoor recupereer je tot zo n 55% van de betaalde intresten met een maximum van t geïndexeerde KI x 1,4.

PS. Als je geen hypothecaire lening neemt kan je dat potteke vullen met langetermijnsparen (tac21). Als je een twwede/derde woning kontant kan betalen en aan langetermijnsparen doet dan is dit een veel betere optie dan een hypotheek om fiscale redenen.

Terug naar “Kopen”