Bieder denkt gekocht te hebben?!

AliceJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bieder denkt gekocht te hebben?!

#1 , 24 aug 2018 06:16

Hallo,

ik zou even willen informeren alsjeblieft.

Wij zijn met een immo in zee gegaan maar iemand heeft ons rechtstreeks benaderd aan onze deur ''want hij had onze pand zien staan online op een immo site''
Best eng zo ineens iemand voor je deur, maar je kan die moeilijk in een potentiële koper zijn gezicht dichtslagen dachten wij toen. Verkeerd gedacht denk ik, hadden wij beter wel gedaan nu achteraf gezien.

Maar goed die kwam dus eens kijken en later nog eens met zijn ouders kijken, dat was binnen en buiten eigenlijk, we zagen er op dat moment niets verkeerd in dat ze eens kwamen kijken.
Want wij hadden er voor ook al eens mensen zonder makelaar over de vloer gehad maar die kwamen wel via/door de makelaar. (das toch beter dan ineens zomaar iemand voor je deur hoor)
Maar goed, dus lang verhaal kort, wij hebben altijd gezegd dat ze hun bod bij de immo moeten binnen brengen.
Ze vroegen ook wel wat de mogelijkheden waren want ze zouden het willen strippen en of we de toestellen dan mee wouden nemen, onze uiterste bodem prijs en zo en of een sleutel overeenkomst mogelijk is dus daar hebben wij wel over gecommuniceerd (voor ons puur als ja dat zijn mogelijkheden, niets meer of minder. Gewoon een open gesprek tussen volwassenen.)
Maar wij zijn altijd blijven zeggen dat ze hun bod bij de immo moesten gaan uitbrengen.
Ahja want anders doen wij contract breuk en krijgen wij een boete enzo en dat zien wij niet zitten.
Wij hebben zelf zelfs de immo opgebeld dat wij benaderd zijn door die mensen en dat we hun gezegd hebben dat ze bij hun kantoor hun bod moesten uitbrengen, want wij vinden eerlijkheid belangrijk en willen niet achter de rug van de immo om gaan enzo.

Alleen langst hun kant kwam er altijd wat tussen, ze wouden eerst nog naar de bank, nog een keer bespreken, een ditje en een datje en ze waren nog steeds niet naar de immo geweest en dus daar ook nog steeds niet hun bod geplaatst of door gegeven. Wij zagen hier geen kwaad in dat ze eerst die dingen voor hunzelf nog wouden doen. Iedereen is vrij om eerst even bij de bank te gaan horen enzo of het met zijn/haar partner, ouders enzo te bespreken.
Intussen krijgen wij een hoger bod, officieel langst de immo ingediend en dat bod zinde ons wel dus wij namen die ook aan. Ah ja wij hadden nog niets anders aanvaard dus stonden wij vrij om dit aan te nemen want er was geen akkoord met niemand.

Nu kregen wij een aangetekende ingebrekestelling door die persoon die onze bodem prijs wou bieden dat ze ons over 7 dagen gaan dagvaarden?! Wij vielen van onze stoel gewoon.
Wij snappen niet waarom. :( Wij hebben nooit een bod aanvaard of een woord gekraaid dat wij met hun in zee zouden gaan.
Ik snap niet hoe ze hebben kunnen interpreteren dat wij aanvaard hebben, want hun advocaat zegt dat het onduidend of zo iets is (dat het duidelijk zou zijn) dat er een akkoord was.
Dus nu ben ik gewoon zo in de war hé.

Wij hebben altijd gezegd dat ze hun bod moeten gaan uitbrengen bij de immo en nooit maar dan ook nooit gezegd dat wij dit zouden aanvaarden of niet aanvaarden.
Wij waren zelfs van theorie, waar zij geen weet van hebben want dit werd enkel als man en vrouw onder elkaar besproken en nooit met iemand anders, om de wacht tijd van dat bod naar de laatste wettelijke dag uit te zitten en enkel aan te nemen als er geen hoger bod zou komen.
Nooit hebben wij ooit gezegd ja ale het is goed we hebben een deal, enkel ga uw bod bij de immo uitbrengen omdat wij angst hadden voor contract breuk.(want dat zijn dan boetes hé)

Nu heeft de immo wel hun advocaat erop gezet (en die zeggen wel van maakt u geen zorgen komt goed. Dat is gewoon jaloezie en gebeurt vaak enzo. Maar ik ben er echt niet gerust in!) want ze hebben wel een email van die lagere bieders waarin staat dat ze graag hun bod officieel zouden willen uitbrengen en voor een afspraak om dat uit te brengen (bod formaliseren of zo iets stond er, dat wil toch zeggen officieel een bod gaan uitbrengen hé? Toch niet meer of minder?).
Toch beweerd de advocaat van die lagere bieders dat het zou gaan om een compromis tekenen en niet een bod desondanks dat er overal bod uitbrengen en bod staat?! (die afspraak en formalisering dus)
Dus die kopers wouden al een compromis gaan tekenen desondanks wij het alleen maar over bod uitbrengen hadden?! Terwijl zij altijd al bedoelde compromis? Voor hun is een bod een compromis?
Een bod en compromis is toch niet hetzelfde hé? (even voor de zekerheid)
Want van ons stonden ze wel open om natuurlijk een bod te gaan uit bregen zodat wij het met de immo eens konden bekijken of wij het gingen aanvaarden of niet. Dus wij hebben wel gezegd dat ze die mochten uitbrengen maar nooit of we die zouden aanvaarden of niet!
Hebben ze ons in de luren gelegd op die manier? Een soort van nieuwe scam of zo?
Als zij zeggen wij gaan een bod uit brengen en wij aangeven das goe maar dat moet je bij de immo doen maar zij bedoelde eigenlijk al een compromis, dus zonder voorgaand bod?
En denken ze daarom dat wij een compromis aanvaard hebben, zonder ons eigen mede weten en zonder voorgaand bod en buiten de immo om dan nog eens!?
Dat kan toch niet?! Toch? Want dat zou dan wel heel lelijk zijn. :(
Het zou wel heel gemakkelijk zijn anders, fout interpreteren en dan blijven volhouden.
Afschuwelijk. Ik zei tegen een vriendin ook al, zo kunnen er veel vuile praktijken gedaan worden... zullen we een paar villa's kopen voor nen euro? (zou ik nooit echt doen hoor, maar soms even lachen kan toch een beetje onstressen als je op de kast zit en je dood piekert)

Nu leef ik gewoon op niet meer kunnen eten, slapen en huilen, veel huilen, omdat ik niet snap wat wij fout hebben gedaan en wat wij kunnen doen om te bewijzen dat wij nooit hebben gezegd van ja deal, ook niet mondeling, niet op papier, niet via email, niet per sms.
Wij hebben enkel onze bodem prijs toegegeven om vriendelijk te zijn en opties besproken wat er mee kan, wat kan blijven, dat een sleutel overeenkomst een mogelijkheid zou zijn en hoe onze immo in zijn werking gaat om hun als potentiële bieder niet weg te jagen zodat ze wel degelijk hun bod bij de immo zouden gaan uitbrengen. Maar niet een keer dat wij het zeker aan hun gaan verkopen, enkel dat ze hun bod bij de immo moesten binnen brengen.
Wij zouden buiten de immo dat niet officieel daar is binnen gebracht zo en zo gewoon geen enkel bod aanvaard hebben hoor. Ook niet van iemand anders, al was dat het 5 dubbele, voor ons moest alles via de immo gaan. Kwestie van beter gevoel en officieel aanvoelend en zo. Begrijpelijk toch denk ik? Dit is onze eerste verkoop en wij wouden gewoon dat het allemaal correct gedaan werd.

Ik ben echt nog helemaal overstuur en weet mij geen raad meer. Ik ben echt bang dat ze ons proberen te bedonderen en alles er aan doen om hun gelijk te halen terwijl ze eigenlijk geen gelijk hebben maar ja, daar hebben wij denk ik ook geen bewijs van?
Mijn hersenen blijven zicht maar suf piekeren en proberen te vinden waar wij in de fout zijn gegaan als wij al in de fout zijn gegaan (waarvan ik zover van weet dat we dus niets fout gedaan hebben). Ik weet het gewoon even niet meer. Echt niet.
Wij wouden alleen maar eerlijk en open zijn, maar dat was blijkbaar dan een foute keuze?
En gewoon besprekingen van mogelijkheden is voor hun blijkbaar een teken van akkoord gaan terwijl beide partijen enkel op voorhand al even wouden zien wat de opties en mogelijkheden waren?
Vooral ontremd die sleutel overeenkomst hadden ze heel vee interesse in want ze zouden er zo snel mogelijk in willen beginnen. En daar stonden wij voor open als optie dat dat wel.
We hebben het puur met hen informatief besproken zodat ze een bod zouden uitbrengen en zonder bij bedoelingen langst onze kant of een effectief akkoord! En nu verdraaien ze het precies allemaal (bewust of onbewust). Dit is echt niet fijn! En we vinden het zeer oneerlijk en schandalig want als we ons woord hadden gegeven zouden wij die wel houden. Maar ons struikelblok blijft dat we ons woord niet gegeven hadden (omdat we zelf nog wat twijfelde en zoals hierboven vermeld we het met de makelaar eerst wouden bespreken als er een bod was geplaatst binnen het termijn van aannemen of weigeren moeten doorgeven zo dat wij wat rek ruimte hadden en het konden bekijken voor onszelf ook.)
Zou ik best al een advocaat zoeken of...? Ik weet niet hoe er aan te beginnen, nog nooit een nodig gehad en nog nooit in aanraking geweest met ja hogere machten dus als ik het zelf wat probeer uit te zoeken met google en topics enzo is het allemaal nog al wat heel erg chinees voor mij. Sorry!


Raad en advies zeer welkom en bij deze wil ik u daar zeker al heel hartelijk voor bedanken om uw inzicht te posten.
Liefs,
Alice J.

ff klein editje gedaan aan een zin, op dit uur met geen slaap is zinsbouw heel moeilijk. Excuses als ik er nog over het hoofd heb gezien!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 24 aug 2018 08:35

Ik zou vooreerst willen zeggen dat u zich over niets zorgen hoeft te maken. Als u eerlijk bent in uw post heeft de tegenpartij geen poot om op te staan. Zoals uw immokantoor zegt, dit is bangmakerij, de mensen zijn ontgoocheld dat ze de boot gemist hebben en willen op deze manier wat emotionele wraak nemen. Dit zijn per definitie geen nette mensen, en heel jammer dat ze in hun opzet geslaagd zijn. U doet er goed aan om u dit alles niet zo aan te trekken.


Nu de wettelijke uitleg:

In juridische termen spreekt men van een verbintenis.
Een verbintenis is de juridische relatie waardoor een partij verplichting heeft tegenover een andere partij.

Een verbintenis kan ontstaan door:
1. een overeenkomst (zie hierna)
2. een onrechtmatige daad (art. 1382-1383 B.W.)
3. een eenzijdige wilsuiting;
4. een zaakwaarneming (art. 1372-1375 B.W.);
5. een onverschuldigde betaling (art. 1376-1381 B.W.);
6. een vermogensverschuiving zonder oorzaak.
7. een wet (vb. onderhoudsplicht)

Bij verkoop van panden spreekt men van een overeenkomst.
Een overeenkomst is een samentreffen van de wil van de partijen om verbintenissen aan te gaan.

Voor de totstandkoming van een overeenkomst is een "meeting of the minds" of een wilsovereenkomst noodzakelijk.
Er is vereist dat er een aanbod en aanvaarding is over de essentiële bestanddelen van de overeenkomst.
Een bod kan dus nooit of te nimmer bindend zijn. (nogal logisch, anders kocht ik ieder pand in Belgie voor 1 euro)

De aanvaarding is een wilsverklaring die volkomen met het aanbod overeenstemt, of althans met de hoofdbestanddelen ervan. Een aanvaarding veronderstelt het volle akkoord, zonder voorbe-houd, met het aanbod. Als de reactie op het aanbod zo wordt geformuleerd dat de termen van het aanbod worden gewijzigd, dan is er geen aanvaarding, maar een tegenbod.
Er moet dus een ondubbelzinnig akkoord zijn.

Deze bewijslast ligt voor 100% bij de tegenpartij. Wie beweert die moet bewijzen.
Zij moeten dus ondubbelzinnig bewijzen dat u akkoord bent gegaan met hun bod. Als uw verhaal klopt, is dit voor hen een onmogelijk obstakel.



Wat dient u nu te doen?


"""""

U antwoord aangetekend op de ingebrekestelling.
U vermeldt dat u geen enkel bod ontvangen had. En dat van een eventuele aanvaardig nooit sprake kan zijn.
Om deze reden kan er dan ook nooit sprake zijn van een overeenkomst.

Vraag hen om bij de volgende schriftelijke communicatie de bewijzen bij te voegen van de, volgens hen, bestaande overeenkomst.
Dwz, het bod en bijhorende aanvaarding.
Meld er bij dat voor u de zaak afgesloten is indien u geen verdere communicatie ontvangt.
En, indien ze dit voor de bevoegde rechtbank willen brengen, u niet zal twijfelen om hen met alle mogelijke juridische middelen te bestrijden en alle kosten en een schadevergoeding op hen zal verhalen.

"""""



U moet dit zien als juridisch spierballengerol. Zo hebben de advocaten ook hun werk... De kans dat een vonnis in hun voordeel zal zijn is onbestaande. En geen enkele partij zal een zaak starten die ze niet kunnen winnen.

Verzeker u er wel van dat uw openingspost de volledige waarheid is.




P.S. Indien jullie een mondeling akkoord hadden. Dan heeft dit juridisch geen enkele waarde. Mondelinge afspraken zijn dus nutteloos. één van de strategieën van de tegenpartij kan zijn om een schriftelijke twijfelgeval te creëren.

Dus wat u ook doet, ontken staalhard. En al zeker als dit de waarheid is... Uw ganse uitleg zoals hierboven zeker niet doen, dit kan twijfel teweegbrengen.


Alle schriftelijke communicatie beleefd en heel kort houden. Geen bod en geen overeenkomst, punt gedaan.

U mag gerust uw brief via pb naar mij doorsturen om te controleren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 24 aug 2018 09:21

Heb ooit hetzelfde meegemaakt met een vader (advocaat) die mijn huis wou kopen, voor zijn zoon. Hij deed een bod dat me aanvaardbaar leek. Hij mailde dus dat hij zeer geïnteresseerd was, maar dat hij toch nog een detail wou nakijken en zo, en ik heb hem dan tot einde van de week de tijd gegeven om toe te slaan. De dinsdag daarop kreeg ik een bod voor de vraagprijs, dat ik prompt aanvaard heb; ik ben wel zo beleefd geweest om mijnheer de advocaat hiervan op de hoogte te brengen, dat hij dus geen moeite meer moest doen.


Dit werd gevolgd door zeer verontwaardigde briefwisseling, compleet met door deurwaarder uitgetikte opname van voicemails (waarop niets concreet stond) en zo. Indrukwekkend.

Briefje van mijn advocaat, nog een dreigement, en dat is gewoon doodgebloed. Hij had gewoon geen poot om op te staan.

Maar absoluut zeker kan je dus nooit zijn als ze met een rechtszaak dreigen.

Reclame

AliceJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2018 09:43

Goeie morgen Mjers,

super bedankt voor uw antwoord.
Uiteraard kan ik u enkel mijn woord geven dat ik eerlijk in mijn post ben geweest, want ja liegen haalt ook niet veel uit in een situatie waar je hulp en informatie zoekt hé ;)
Zo bangmakerij vind ik toch echt niet fijn moet ik zeggen. Brrr seg!
Wij vinden het uiteraard ook niet netjes dat ze het zo spelen en er in geslaagd zijn.
Ik doe mijn uiterste best om het mij niet aan te trekken, maar zorgen maken en stressen ligt wel een beetje in mijn karakter hoor. :oops: En inderdaad 99% van de tijd voor niets!

Ik had het tegen mijn partner vernoemd dat ik hier een postje had gezet.
En ik heb het hem daarnet voor hij is gaan werken nog een keer recht uit gevraagd je bent zeker dat je absoluut 100% zeker dat je nooit akkoord bent gegaan?
En dan bedoel ik nergens, niet per email, sms, papiertje, mondeling of zo?
Ook hij blijft zijn stand punt dat er nooit een akkoord was langst zijn kant op geen enkel vlak en enkel telkens gevraagd is geweest om hun bod bij de immo te gaan doen ipv steeds langst ons te komen.
Hierop geloof ik natuurlijk ook zijn woord wel want hij zou er ook niet om liegen want de waarheid komt toch altijd boven hoor.

Bedankt voor de wat te doen stapjes! Die ga ik straks na zijn werk zeker meteen aan hem laten lezen.

Oh, ik gun advocaten absoluut al het werk van de wereld, want uiteindelijk is dat natuurlijk ook hun inkomen.
En sommige doen het waarschijnlijk ook uit passie/liefde en is het voor hun meer dan enkel hun job.
Duim omhoog voor die hard werkende mensen. Zeker en vast!

Het verbaast mij wel dat mondeling niet geldig is.
Wij hebben mondeling akkoord ook altijd vermeden ten alle kosten omdat wij dachten dat dat dus ook geldig was.

Ok dus kort en beleefd. Staat genoteerd!

Indien nodig en als u het echt echt absoluut en zeker niet erg vind dan kan het zijn wat wij u nog even contacteren via pm.

Ik kan u niet genoeg bedanken hier voor!
Een oprecht gemeende dank u wel!

Liefs,
AliceJ

AliceJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2018 09:46

Heb ooit hetzelfde meegemaakt met een vader (advocaat) die mijn huis wou kopen, voor zijn zoon. Hij deed een bod dat me aanvaardbaar leek. Hij mailde dus dat hij zeer geïnteresseerd was, maar dat hij toch nog een detail wou nakijken en zo, en ik heb hem dan tot einde van de week de tijd gegeven om toe te slaan. De dinsdag daarop kreeg ik een bod voor de vraagprijs, dat ik prompt aanvaard heb; ik ben wel zo beleefd geweest om mijnheer de advocaat hiervan op de hoogte te brengen, dat hij dus geen moeite meer moest doen.


Dit werd gevolgd door zeer verontwaardigde briefwisseling, compleet met door deurwaarder uitgetikte opname van voicemails (waarop niets concreet stond) en zo. Indrukwekkend.

Briefje van mijn advocaat, nog een dreigement, en dat is gewoon doodgebloed. Hij had gewoon geen poot om op te staan.

Maar absoluut zeker kan je dus nooit zijn als ze met een rechtszaak dreigen.
Goeie morgen,

oh nee toch! Wat erg!
Mijn kopje snapt dus niet dat mensen dit doen, zo dreigen en alles hé.
Ok kijk ik snap de teleurstellen, wij hebben ook een paar keer mis gegrepen toen we een ander plekje zochten. Maar wij hadden zo iets van tja, pech en gingen verder zoeken.
Er komen toch regelmatig nieuwe huizen/appartementen enzo op de markt.

Maar het komt dan toch echt regelmatig voor dan. Wat verschrikkelijk!
Ik zal het nooit snappen vrees ik.
Ik ben heel blij voor u dat het is doodgebloed en allemaal goed is gekomen dan toch!

Liefs,
AliceJ

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 24 aug 2018 09:50

ik zou me niet teveel zorgen maken hoor.

In mijn geval leek het wat indrukwekkend omdat tegenpartij zelf een (goed) advocaat was, maar eigenlijk ook een vader die iets geschikts wou kopen voor zoonlief, en zoonlief werkte niet echt mee denk ik, tot het te laat was. En concreet, tijd tot einde van de week is voorbij op zaterdag, of uiterlijk maandag. Dus …
In uw geval is er zelfs nog geen sprake van enig geschrift meen ik te verstaan.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 24 aug 2018 10:02

Goeie morgen Mjers,

super bedankt voor uw antwoord.
Uiteraard kan ik u enkel mijn woord geven dat ik eerlijk in mijn post ben geweest, want ja liegen haalt ook niet veel uit in een situatie waar je hulp en informatie zoekt hé ;)
Zo bangmakerij vind ik toch echt niet fijn moet ik zeggen. Brrr seg!
Wij vinden het uiteraard ook niet netjes dat ze het zo spelen en er in geslaagd zijn.
Ik doe mijn uiterste best om het mij niet aan te trekken, maar zorgen maken en stressen ligt wel een beetje in mijn karakter hoor. :oops: En inderdaad 99% van de tijd voor niets!

Ik had het tegen mijn partner vernoemd dat ik hier een postje had gezet.
En ik heb het hem daarnet voor hij is gaan werken nog een keer recht uit gevraagd je bent zeker dat je absoluut 100% zeker dat je nooit akkoord bent gegaan?
En dan bedoel ik nergens, niet per email, sms, papiertje, mondeling of zo?
Ook hij blijft zijn stand punt dat er nooit een akkoord was langst zijn kant op geen enkel vlak en enkel telkens gevraagd is geweest om hun bod bij de immo te gaan doen ipv steeds langst ons te komen.
Hierop geloof ik natuurlijk ook zijn woord wel want hij zou er ook niet om liegen want de waarheid komt toch altijd boven hoor.

Bedankt voor de wat te doen stapjes! Die ga ik straks na zijn werk zeker meteen aan hem laten lezen.

Oh, ik gun advocaten absoluut al het werk van de wereld, want uiteindelijk is dat natuurlijk ook hun inkomen.
En sommige doen het waarschijnlijk ook uit passie/liefde en is het voor hun meer dan enkel hun job.
Duim omhoog voor die hard werkende mensen. Zeker en vast!

Het verbaast mij wel dat mondeling niet geldig is.
Wij hebben mondeling akkoord ook altijd vermeden ten alle kosten omdat wij dachten dat dat dus ook geldig was.

Ok dus kort en beleefd. Staat genoteerd!

Indien nodig en als u het echt echt absoluut en zeker niet erg vind dan kan het zijn wat wij u nog even contacteren via pm.

Ik kan u niet genoeg bedanken hier voor!
Een oprecht gemeende dank u wel!

Liefs,
AliceJ


Geen enkel probleem om mij een pm te sturen.


Uiteraard is een mondeling akkoord ongeldig.
De eerste regel in een rechtbank: "wie beweert, moet bewijzen."
Iedere partij kan gelijk wat beweren, maar daarvoor is het nog niet de waarheid.


En inderdaad, geen fijne toestanden en niet iedereen heeft het hart op de juiste plaats.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2018 10:13

Een mondeling akkoord is wel rechtsgeldig!
Uiteraard valt dit niet of nauwelijks te bewijzen ...

mjers
Berichten: 1788

#9 , 24 aug 2018 10:15

Een mondeling akkoord is wel rechtsgeldig!
Uiteraard valt dit niet of nauwelijks te bewijzen ...
Ja idd, correcte aanvulling uiteraard.
An sig is ieder akkoord rechtsgelding maar de bewijslast is inderdaad het obstakel.

AliceJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 aug 2018 11:09

Super. Dank je wel allemaal!
Het word enorm gewaardeerd.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 24 aug 2018 11:22

Zeker in uw Aangetekend Schrijven vermelden dat alle afspraken en elk bod via immo moet verlopen.

Terug naar “Kopen”